Byggahus.se

Duschblandare med dåligt flöde

1. D
    Medlem · M · 2 964 inlägg

djac

Medlem
    Har en väldigt klurig fråga som ingen verkar kunna svara på..

Lägenhet högst upp i bostadshus, 4vån, med väldigt bra tryck i vattenledningarna, vanlig modern duschblandare av termostattyp. Det som händer är att plötsligt blir det väldigt dåligt flöde i duschen, ingen skillnad vid de andra tappställena, och detta försvinner inte, när det en gång blivit så så finns det bara en lösning.

Stänger vattnet, monterar av blandaren och sätter dit den igen, då blir det bra, 100% av gångerna. Har testat att bara stänga vattnet och öppna flödet men det hjälper inte, blandaren måste av...?

Det finns ingen smuts i silarna vid ingående och gör öht inget med blandaren när den är av.

Misstänkte att det var något som kärvade i blandaren och bytte till ny, funkat nu i ngn månad men samma fel kommer igen.

Vad kan detta vara?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vad är det för blandare , lägg upp en bild på den rakt framifrån och om du vet , fabrikat och modell

3. M
    Medlem · Västragötaland · 184 inlägg

Mick13

Medlem
    Misstänker att det sitter balofixer före blandaren, du har möjligen inte provat spola balofixen genom att öppna den utan blandare kan vara något i den.

4. D

djac

Medlem
    Nej, bara huvudkranarna för varmt och kallt vatten, inget separat för bara detta stället.

5. D

djac

Medlem
    Var en Matsson innan, denna har dock inget märke på sig men så här ser den ut.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vredet till vänster är det värmen

7. D

djac

Medlem
    Nej det till höger är temperatur, verkar vara en Gustavsberg.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    OK tankesnurra hos mig , vredet till vänster har en stjärnskruv , ta bort den , lyft av vredet
    och vrid mot mera vatten och se om det kan hjälpa det kan vara någonting där , en ventil som spökar , men inte säkert .
    Blir det inte bra och du har garanti kvar så byt

9. T
    Medlem · Blekinge · 7 600 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Men han har ju bytt till annan blandaren och fick samma problem.
    Är det dåligt flöde både i kallt och varmt vatten?
    Är andra blandare i lägenheten opåverkade? Ligger dessa på samma matning som duschen?

10. Y
    Medlem · Skåne · 6 858 inlägg

Yrrol

Medlem
    Gustavsberg Nautic.

Har du lossat ratten och ändrat läget på svarta ringen för att öka flödet innan ratten slår i max?

Blandarna är inställda rätt skapligt ifrån fabrik, men ibland stämmer det inte med badrummet så man får ändra. det finns rentav ett kitt man kan köpa med flödesmätare och termometer ifall man är nördig. Deras produkter är gjorda för spara vatten och värme så då får man finjustera.

https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Citat/G-berg_Mounting/Nautic_thermostatic_mixers.pdf

https://www.youtube.com/results?search_query=gustavsberg+duschblandare

sen vet man ju aldrig, någon buse kan ju ha vridit på avstängsningsventiler nere i eran källare så det är dåligt tryck på dom rören. borde ju märkts på handfatsblandaren dock.

Redigerat 7 nov 2017 23:13
  11. D

djac

Medlem
    Allt ligger på samma matning, det är en liten liten lägenhet så allt är samlat, och flödet i de andra två kranarna är oförändrat och starkt.

Om man svänger mellan fullt kallt och varmt, så är den kalla strålen normalstark men den varma är svag. Jag kan dock inte räkna ut vilket fel detta tyder på, det som är väldigt märkligt för mig är ju att man byter blandare men detta problemet finns kvar..?

12. D

djac

Medlem

Nej, har inte pillat med något sånt, iom att det "lagar" sig själv med manövern "montera av och sätt tillbaks" så har jag tänkt att det nog inte är en justeringssak.

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Klart flödesprobelem , någon nämnde att ta bortblandaren och en öppnar avstängaren och se om trycket , KV och VV ska samma tryck ,
    Den släpper inte in VV som den ska , det är något ini som stoppar upp troligen , det är detsamma på höger sida som det sägs
    Lossa skruven , ta bort vredet , vrid innerdelen mot varmare ,

14. D

djac

Medlem
    Nu förstod jag inte riktigt. Jag kan ju inte ta av blandaren och släppa på vattnet rakt ut i rummet, det är väldigt bra tryck på vattnet och det skulle bli ohanterligt. Däremot kan jag i de andra kranarna konstatera att "ingående" tryck är där inget fel på, det spolar starkt även när duschen är svag.

Jag har funderat i banor av att det på något sätt uppstår ett förhållande som påverkar termostaten i blandaren så att denna på något sätt begränsar och att när jag tar av blandaren så släpper detta tryckförhållande och termostaten återgår till sin normal.

Men isf, varför uppstår detta, har någon hört talas om något liknande? Nu med två blandare, och jag hörde från vaktmästaren att det fanns någon till som klagat på samma sak, så känns det som att det skulle vara något i VVS-installationen och inte i blandaren?

15. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Svårt fall doktorn grät
    Du sa det fanns avstängare , då var min tanke att det gick att se om det finns bra tryck , men det är kanske lite svårt att spola lite rent , du har inte duschväggar då
    I blandaren finns lite delar som kan påverkas av i princip vad som helst på VV sidan , det är en känselkropp som öppnar och stänger efter temperaturen , hur det påverkar flödet kan jag inte säga , har ingen aning om konstruktionen .
    Har du provat med att öka på termostatens inställning till max
    Lite långsökt , men har det varit något jobb på rören i huset , om det skulle vara något som åkt in i någon del på VV-sidan och där förhindrar vid trycksättning samt går tillbaka när det släpper
    Måste då vara från inkommande fram till duschen eftersom andra tappställen fungerar hos dig , men då brukar det sitta på ett ställe och inte flytta på sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.