Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Dusch och tvättmaskin kopplad till handfat?

1. S
    Medlem · Ystad · 41 inlägg

Sushi

Medlem
    Har blivit med fritidshus som har en fungerade toalett och handfat. Egen brunn.

Vill gärna, utan att betala mer än vad jag gjort för huset, kunna sätta in en dusch och en tvättmaskin.

Hur gör jag det, till bäst pris? Vill inte bygga nytt, utan sätta dit en kabin som kanske kan kopplas till handfat? Hur gör jag med tvättmaskinen, kan den också kopplas på handfatet? Var leder jag ut vattnet, utan att behöva gräva avlopp?

Tar tacksamt emot hjälp och riktigt smarta tips!

2. M
    Husägare · 605 inlägg

mrsnhp

Husägare
    Kolla på blandare med sidodusch, om det skulle funka för er. Alternativt kan ni sätta en duschblandare med både ”badkarskran” och duschhandtag med slang ovanför handfatet och använda kranen på den istället för en vanlig handfatsblandare och leda duschslangen till duschkabinen.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · Stockholm · 862 inlägg

Lilllen

Medlem
    Jag har använt en sådan här för att ansluta diskmaskin till blandare:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A9FBAD4A-3010-420D-A8F7-1CB14277FD73.jpeg

Hört att packningarna inte egentligen gillar de snabba av och påsättningarna från en maskin, men inte haft något problem.
    Dusch har jag både anslutit slang direkt till ovan, men också en duschkabin/ blandare. Alltså blandare efter blandare. Jag har då ställt duschblandaren på varmt, och anslutit varmvattenslangen till tvättställets blandare. Problemet med det är att man måste ställa in värmen på tvättställsblandaren. Vandrar temperaturen så får man sticka ut handen och reglera värmen där... En annan grej är att vissa blandare verkar skicka tillbaka varmvattnet i kallvattenledningen när man gör så. Men går ju ganska snabbt att spola ur när man är klar så vattnet blir kallt igen. Det är ju heller inte så jättesvårt att själv kapa rör och göra det på riktigt, men tillfälligt funkar ju ovan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.