4 197 läst ·
1 svar
4k läst
1 svar
Dusch i källare + byte av golvbrunn
Jag ska installera dusch i ett badrum i källaren. För några år sedan renoverade förra ägaren badrummet. På golvet la han klinker över det gamla. Hela badrummet har golvvärme under den gamla klinkersen. Golvbrunnen av plast byttes inte och där saknas klämring. Väggarna är klätt med "kakelmatta" utan tätskikt.
Min idé är att göra en duschhörna med två vikbara glaspartier. Nu kommer mina funderingar:
Jag vill byta golvbrunnen och lägga ett tätskikt i duschhörnan. Kan jag ta bort den gamla brunnen med att bara bila precis runt om?
Kan jag lägga ett tätskikt ovanför den gamla klinkersen? Jag tänker lägga ny klinkers i hörnan som bryter av övriga.
Jag har tänkt regla upp två nya väggar med en 20 mm luftspalt mot den gamla. Väggarna kläs med tätskikt och kakel. I luftspalten sätter jag en ventil mot ytterväggen för att få cirkulation. Är det en bra konstruktion?
Finns det andra bättre lösningar? Jag har varit inne på att sätta in en duschkabin men är inte helt förtjust i det.
Tacksam för svar.
/johan
Min idé är att göra en duschhörna med två vikbara glaspartier. Nu kommer mina funderingar:
Jag vill byta golvbrunnen och lägga ett tätskikt i duschhörnan. Kan jag ta bort den gamla brunnen med att bara bila precis runt om?
Kan jag lägga ett tätskikt ovanför den gamla klinkersen? Jag tänker lägga ny klinkers i hörnan som bryter av övriga.
Jag har tänkt regla upp två nya väggar med en 20 mm luftspalt mot den gamla. Väggarna kläs med tätskikt och kakel. I luftspalten sätter jag en ventil mot ytterväggen för att få cirkulation. Är det en bra konstruktion?
Finns det andra bättre lösningar? Jag har varit inne på att sätta in en duschkabin men är inte helt förtjust i det.
Tacksam för svar.
/johan
en duschkabin skulle spara dej en massa jobb och pengarjohkar skrev:
Man rekommenderar inte fuktspärr i källarväggar för att tillåta fuktvandring som nästan alltid finns i en källarvägg. Reglade ytterväggar är en kapitel för sej och ibland funkar det men risken finns alltid att det kan bli fel. Du får själv bedoma hur mycket fuktvandring du har för det går inte att gissa på distans. Om det blir fel så ser man det inte direkt för det kommer smygande med åren. Vad är en "kakelmatta? River du den så kan du kanske se om det finns fuktskador under den?
Om nuvarande ytsikt påvisar inga skador så är det kanske lika bra att låta det vara?
gaia
Klicka här för att svara