Byggahus.se

Dumt och dyrt att sova med öppet fönster - hur argumenterar man mot detta?

1. F
    Bannad · 215 inlägg

Freddan#1

Bannad
    Både R12 och R22 är förbjudet. R12 gav bästa COP rent termodynamiskt. Det nya miljövänliga kylmedierna är inte lika effektiva. Men Numera med bättre styrningar och el-snålare kompressormotor m. m. hamnar man i bästa fall på liknande COP. Därför förbrukar inte din värmepump mindre el.
    Samma för en bensinbil.
    Det går inte att komma ned i hur låg förbrukning som helst. Till slut sätter fysikens lagar stopp för det.

• Laddar…
  2. P
    Medlem · 38 inlägg

Per Mattsson

Medlem
    japp det var en pump med R22 ...och inget eltillskott...den nya har eltillskott men det går inte in så ofta .

3. Står.i
    Medlem · 46 inlägg

Står.i

Medlem
    Kvinnor är från venus, män från mars. Separera, blir allt för dyrt i längden...

• Laddar…
  4. P
    Medlem · 38 inlägg

Per Mattsson

Medlem
    Men jag kan tillägga att borrhålet blir kallare nu så den nya är förmodligen effektivare det är nog bara att mina barn blivit tonåringar och garaget används mera...

5. P
    Medlem · 38 inlägg

Per Mattsson

Medlem
    Bitter ?

• Laddar…
  6. Står.i
    Medlem · 46 inlägg

Står.i

Medlem
    Ursäkta mitt till synes plumpa inlägg. Ironin försvann när en smiley på telefonen inte kom med (leende smiley med tungan ute).

Försökte väl mana till eftertanke genom att ta upp värsta tänkbara scenario, att man går skilda vägar.

Blev möjligen också provocerad av TS trådrubrik som omtalade sin sambos egenhet som dum.

Öppna fönstret, stäng dörren och värmen.

Redigerat 12 sep 2020 05:00
  7. B
    Medlem · Västra Götaland · 1 985 inlägg

Boan

Medlem
    Ja.. mitt villkor är att elementet är avstängt. Ska det vara på ska fönster vara stängt. Då blir det ”självreglerande”

8. nizzehult
    Allvetare · Västerbotten · 764 inlägg

nizzehult

Allvetare
    Jag vill med detta förhoppningsvis slutgiltiga inlägg avsluta den här tråden.
    Den var provokativ och fick mycket reaktioner. Jag ångrar faktiskt att jag startade den då den fick min sambo att anses som en människa som mindre vetande och inte tillför så mycket i vår relation.
    Inget kan vara mer fel.
    Hon är intelligent, insiktsfull och den viktigaste personen i mitt liv och att vissa av hennes åsikter kanske mer är baserade på känslomässiga saker har jag (som tekniker) tagit för lätt på.

Givetvis är det som många skriver här, viktigt att såväl huset som relationen mår bra och att vi kan samsas och vara överens i alla sakfrågor. Hon är ingen "belastning" som det kan framstå som och många inlägg här har fått mig att inse att dom här kostnaderna som en öppen balkongdörr eller att bada kostar lite betyder ju i det stora sammanhanget inte mycket.
    Samtidigt så måste vi anse hemmet som vårt och även om det på papperet är mitt så är det viktigt att vi båda respekterar varandras åsikter om hur vi ska bo - i alla aspekter. Något strikt regelverk finns inte och vi ska bo och förhålla oss som att vi har ett gemensamt hus. Hon ska absolut inte känna sig ovälkommen här (typ: inneboende på mina villkor) och jag ska inte känna henne som en (ekonomisk) belastning, då är man ute på hal is.

Men jag erkänner att jag är snål. Omotiverat snål i vissa lägen. Det måste jag jobba på. Ödmjukhet är kanske inte heller är min starka sida.

Har testat denna vecka att sova med öppen balkongdörr och man sover faktiskt rätt bra.
    Case closed.

9. B
    Medlem · Västra Götaland · 1 985 inlägg

Boan

Medlem
    Verkligen! Sover man bra. Men mycket beror ju på okunskap om ventilation och moderna byggnadssätt. De flesta vet inte vad FTX är.. för det är ju nåt nytt. Inte ens jag visste vad det var när vi köpte vårt hus, inte mer än nåt svagt minne från ett studiebesök på 90-talet på PM Luft som gjorde ventilationsaggregat till industrier...

Är man uppväxt med att det bara är självdrag, då är det inte lätt ändra det... men det tyder på att det behövs bättre ventilation i sovrummet och svalare.

Som allergiker gillar jag inte öppna fönster på halva sommaren, även om jag ibland sovit med det för att få svalt men usch vad snuvig man blir .

Mycket av det vi har i moderna hus är allmänkunskapen alldeles för dålig om. Tex att filter ska bytas regelbundet.. många som missar det. På ett sätt var det enklare förr

10. Staffans2000
    Bannad · 9 990 inlägg
    Det har du nog fått om bakfoten? Jag och jag tror, många med mig, fick uppfattninge att fördelningen av intelligenskvoten er emellan var den omvända:D.
    Men hur som helst: -slutet gott, allting gott.

Staffan

11. F
    Bannad · 215 inlägg

Freddan#1

Bannad
    Bra, gott. Men om du skriver från början att du och din nya sambo är oense om en sådan sak som jag tror de flesta här såg som en petitess så blir det svar om frågor om sundheten i er relation. Om hon vill sova med öppet fönster så öppna plånboken och låt henne ha det så! Det kostar på att ha det bra om man inte är väldigt väldigt lika. Hoppas att hon går med på några andra saker för dig bara.
    Men bra att du kollade om det är bra för huset. Kolla på internet om kondenseringstemperaturer bara så skadas inte ditt hus.

12. B
    Medlem · 7 inlägg

Bokskogsbacken

Medlem

13. G
    Medlem · 324 inlägg

Granström2

Medlem
    Men det framstår ju ändå klart att de "fina" societetsdamerna som hyllar Gretas klimatbluff och gärna betalar plastpåseskatt för att indier kastar plastpåsar i oceanen också för sin påhittade psykiska mani gärna i onödan bidrar till att öka koldioxidutsläppen från de tyska kolkraftverken.
    Bra tråd !

14. E
    Medlem · 337 inlägg
    du lägger ansvaret på fel ställe. Annars bra skrivet..

15. E
    Medlem · 337 inlägg
    vi är olika, helt klart, men det är vår styrka. Se dig omkring i världen.. Sverige sticker ut just nu, men inte så länge till.

vi ska ta hand om varann, tills dess att de destruktiva krafterna tystnat.

håll ihop familjen. Stå upp för dig själv. Dina barn kommer tacka dig även om det känns otacksamt just nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.