Byggahus.se
C
Tokskalle Tokskalle skrev:
Köttbullar.
Ingredienser: Kött, potatis, potatisstärkelse, potatisflingor, druvsocker, salt, lök, svartpeppar, potatisfiber, kryddextrakt. Friterade i animaliskt fett. (Och detta i köttbullen med det högsta köttinnehållet - 85% - du kan finna färdig i en svensk butik)
Blääää, vem köper färdiga köttbullar?

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hen med trasig köttkvarn som kommer till affären och finner all färdigmalen färs slutsåld? ;)

Lite mer allvarligt: Många gör det.

Redigerat:
G
C cpalm skrev:
Blääää, vem köper färdiga köttbullar?
Mamma Scans Delikatessköttbullar är det bästa som finns. :D

Kan rekommendera Cajsa Wargs hängmörade högrev, blir sjukt fina köttbullar. Sedan lite rårärda lingon och pressgurka på det.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Ska även detta bli en tråd för bilder på vad man just äter? Räcker det inte med kantarellmackorna i den andra tråden som inte heller handlar om bilder på mat?

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Om sisådär 21 minuter så blir det nog färre matinlägg här.

nizzehult
@Elin6745 Återigen en som ska blanda in vårt förhållande och den biten i den här frågan. Den är alltså inte på nåt sätt relevant, vårt förhållande står inte och faller med detta utan det är helt enkelt en (mindre) punkt där vi har olika åsikter. Men du kanske själv lever i ett förhållande där ni är överens om precis allt? Eller så har du hunsat din partner så att hen tycker som dig... Du och jag kommer aldrig att bli sambos och det är jag tacksam för. Sen är vi inte sambo utan särbo, hon har en lägenhet. Om det nu har nån relevans. Jag betalar sen 100% av driften på huset, inklusive räntorna så ja, det är MITT hus.

Jag är rätt tekniskt lagd både enligt mig själv och andra och har jobbat med teknik i hela mitt liv. Däremot kanske jag inte känner till rätt nomenklatur för hur olika ventilationsanläggningstyper benämns, det ska erkännas. I mitt fall är det ursprungligen ett FTX-system men då värmeväxlaren är urkopplad kanske man kan säga att det är nedgraderat till ett FT-system. Och jag vet att dessa system (fläkten) inte ska stängas av för då slutar en stor del av ventilationen att fungera. Behandla mig inte som en idiot!

@Freddan#1
Huset är redan just besiktat och genomgånget så det finns ingen större anledning att göra det igen. Sen bekostades en större rengöring och injustering av hela ventilationen för bara två år sen av förra ägaren av huset så jag har ingen anledning att betvivla att anläggningen fungerar bra. När sen det ursprungliga uppvärmningssystemet ersattes av jordvärme för ca 15 år sen gjordes givetvis även då modifieringar och justeringar så att ventilationen skulle anpassas till detta och det har också fungerat bra enligt förra ägarna. Min poäng här är att den här typen av ventilation troligen var rätt avancerad och betydligt mer omfattande än vad som fanns i de flesta villor på den tiden så den ska räcka för att få den luft man behöver.
Sen gillar jag ditt inlägg om kondensationsrisken i väggen när man sover med öppet fönster men det verkar folk helt ha ignorerat, även fast du verkar rätt insatt i frågan.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
@Elin6745 Återigen en som ska blanda in vårt förhållande och den biten i den här frågan. Den är alltså inte på nåt sätt relevant, vårt förhållande står inte och faller med detta utan det är helt enkelt en (mindre) punkt där vi har olika åsikter. Men du kanske själv lever i ett förhållande där ni är överens om precis allt? Eller så har du hunsat din partner så att hen tycker som dig... Du och jag kommer aldrig att bli sambos och det är jag tacksam för. Sen är vi inte sambo utan särbo, hon har en lägenhet. Om det nu har nån relevans. Jag betalar sen 100% av driften på huset, inklusive räntorna så ja, det är MITT hus.

Jag är rätt tekniskt lagd både enligt mig själv och andra och har jobbat med teknik i hela mitt liv. Däremot kanske jag inte känner till rätt nomenklatur för hur olika ventilationsanläggningstyper benämns, det ska erkännas. I mitt fall är det ursprungligen ett FTX-system men då värmeväxlaren är urkopplad kanske man kan säga att det är nedgraderat till ett FT-system. Och jag vet att dessa system (fläkten) inte ska stängas av för då slutar en stor del av ventilationen att fungera. Behandla mig inte som en idiot!

@Freddan#1
Huset är redan just besiktat och genomgånget så det finns ingen större anledning att göra det igen. Sen bekostades en större rengöring och injustering av hela ventilationen för bara två år sen av förra ägaren av huset så jag har ingen anledning att betvivla att anläggningen fungerar bra. När sen det ursprungliga uppvärmningssystemet ersattes av jordvärme för ca 15 år sen gjordes givetvis även då modifieringar och justeringar så att ventilationen skulle anpassas till detta och det har också fungerat bra enligt förra ägarna. Min poäng här är att den här typen av ventilation troligen var rätt avancerad och betydligt mer omfattande än vad som fanns i de flesta villor på den tiden så den ska räcka för att få den luft man behöver.
Sen gillar jag ditt inlägg om kondensationsrisken i väggen när man sover med öppet fönster men det verkar folk helt ha ignorerat, även fast du verkar rätt insatt i frågan.
Är det fakta som påvisar att ditt resonemang stämmer du efterfrågar? Det kan du antagligen hitta och du kan i sak ha rätt. Jag tror dessvärre inte att det hjälper i diskussionen kring det öppna fönstret. Tror du själv det?

Redigerat:
Staffans2000
Vad har hänt här! Cajsa wargs hängmörade fläsk! Sänker det uppvärmningskostnaden för ts?

Staffan

N
Jag tycker mig känna igen ett ixoidt, rättshaveristiskt beteende.

• Gilla
SweetTerrain
  • Laddar…
I mitt fall är det ursprungligen ett FTX-system men då värmeväxlaren är urkopplad kanske man kan säga att det är nedgraderat till ett FT-system.
Varför har du kopplat ur värmeväxlaren i ett FTX system?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Varför har du kopplat ur värmeväxlaren i ett FTX system?
Läs den allra första texten så får du förklaringen.

A Argastesnickaren skrev:
Läs den allra första texten så får du förklaringen.
Det var lite mera menat som en retorisk fråga.
Svaret kommer att bli: "För att TS har annan uppvärmning."
Och då tänkte jag kontra med att TS inte alls har ett FTX-aggregat, utan ett FT-aggregat med värmeslingor. Och det är ju samma som att vädra genom öppet fönstret.

Här står det ganska utförligt om dom olika systemen (Självdrag, F, FT ,FTX): https://www.swegon.com/globalassets/6-consumer/ftx-faq_31.3_aukeamat-2.pdf

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F

@Freddan#1
Kanon!
Men du skriver att du har en poäng och troligen... men kanske du skall ta en annan väg?
Vad jag menar är att låta någon besiktiga innerväggara i ditt hus. Är de solida av trä eller moderna med Rockwool utan luftspalt mot gipsskivan? Om det senare är det risk för kondens mot gipsskivan.
Och då skall du se till att inte ha kallt i nåt rum i huset och varmt i intilliggande rum. Ok?

Varifrån kom den här idén att det skulle bli kondens i innerväggarna pga att man har helt vanliga tilluftsdon från fönster och i väggar osv till sovrum?

Låter helt befängt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.