1 155 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Dumt att använda underlagspapp som ytpapp?
Hej!
Har en potentiellt dum fråga men snälla var vänliga mot en total n00b när det gäller hus och byggande 😅
Vi ska bygga en lekstuga/förråd och har tänkt använda papp för taket. Den dumsnåla delen av mig undrar om man kan använda underlagspapp som enda papp eller om det bara är korkat? Förstår såklart att det "går" men blir det ovärt i längden? Taket kommer ha 30 graders lutning och är ca 8 kvm stort om det spelar någon roll. Det kommer exponeras för både väder och vind och under sommaren ha en hel del sol på sig. Har förstått det som att underlagspapp är uv-känsligt.
Frågan väcktes när jag läste den här raden på Byggmax: "Underlagspapp, även kallat takpapp kan fungera både som undertak till annan beklädning och som enda beklädnad för taket."
Så... ska vi snåla och se hur länge taket klarar sig med bara underlagspapp (och ev även få byta ut råsponten om det vill sig illa?) eller är det bara att öppna plånboken och tänka att det är värt det i längden?
Tacksam för svar 😊
Har en potentiellt dum fråga men snälla var vänliga mot en total n00b när det gäller hus och byggande 😅
Vi ska bygga en lekstuga/förråd och har tänkt använda papp för taket. Den dumsnåla delen av mig undrar om man kan använda underlagspapp som enda papp eller om det bara är korkat? Förstår såklart att det "går" men blir det ovärt i längden? Taket kommer ha 30 graders lutning och är ca 8 kvm stort om det spelar någon roll. Det kommer exponeras för både väder och vind och under sommaren ha en hel del sol på sig. Har förstått det som att underlagspapp är uv-känsligt.
Frågan väcktes när jag läste den här raden på Byggmax: "Underlagspapp, även kallat takpapp kan fungera både som undertak till annan beklädning och som enda beklädnad för taket."
Så... ska vi snåla och se hur länge taket klarar sig med bara underlagspapp (och ev även få byta ut råsponten om det vill sig illa?) eller är det bara att öppna plånboken och tänka att det är värt det i längden?
Tacksam för svar 😊
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Dom flesta klarar sig inte särskilt länge innan det börjar läcka skulle jag vilja säga..
Troligen bättre att lägga billigast möjliga plåt utan papp istället
Troligen bättre att lägga billigast möjliga plåt utan papp istället
Medlem
· västra götaland
· 207 inlägg
Är det byggmax trebolit glaciär du tänker på så funkar det ju bra.
Papp avsedd att ha tex under tegel håller inte så länge..
Papp avsedd att ha tex under tegel håller inte så länge..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Går det att använda nyare typ av filter i äldre FTX (Temovex 480s)?
Ventilation -
Går det att använda elmotorn från en pumpatomat som jetpump?
Vatten & Avlopp -
Använda ångtvätt med jordas förlängningssladd från jordad rum farligt?
El -
Hur isolera betongplatta i garage, för att använda som sovrum?
Isolering -
Vad behöver jag för koppling för att använda poolvärmepumpen
Pool