Byggahus.se

Dum fråga: Vad innebär vinkeln på gångjärn

1. Merin
    Medlem Nivå 5
    Ursäkta min dumma fråga men jag hade tänkt köpa ett ikea väggskåp med två luckor från varsitt hål som kan öppnas. Jag gillar när luckan är helt öppen så är den helt rak med Väggskåpsstomme 180 grader alltså? Nu råkar alla mina luckor öppnas mer än det så de lutar sig mer bakåt.

Så jag börja fundera på gångjärn som ikea säljer det finns ju 95 grader, 110, 125 (som de rekommenderar) och 153. Hur ska jag tänka? Jag ringde Ikea och hon jag pratade med förstod själv inte graderna med gångjärn och skrattade...

2. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    0 grader är när luckan är stängd.
    90 grader är när den är rakt ut.
    180 grader är när den är öppnad och ligger helt emot nästa stängda skåplucka. Detta kräver att du inte har några handtag på luckorna.
    För att kunna öppna MER än 180 grader får det inte sitta något skåp bredvid, luckan måste sitta på ett hörn. 270 grader är absolut max, då går luckan rakt bakåt bredvid skåpet.

3. Merin
    Medlem Nivå 5
    Tack för så bra förklaring! Då ska jag alltså köpa 95? Varför rekommendera de 125 det är ju nästan så att den öppnas för mycket...

4. Merin
    Medlem Nivå 5
  5. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    För att Ikea inte verkar anställda personal som är lämplig för uppgiften. :thinking::sweat:

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Nivå 7
    Men säljer de verkligen gångjärn som bara öppnar dörren 45 grader, verkar märkligt, varför vill man ha det?

EDIT: ANNA_H föklarar nedan, för hörnskåp förstås

Redigerat 8 okt 2019 11:01
  7. Bästa svaret

Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Det där är för ett hörnskåp, där kan du inte öppna 90 grader, då slår det ju i nästa skåp.

Tankefelet du gör är att du tror att 180 grader är rakt ut, men det bygger då på att luckan redan är öppen 90 grader när den är stängd.

8. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Bilden på Ikeas hemsida är samma oavsett vinkel som gångjärnen kan öppnas, så se bilden mer som "så här ser gångjärnet ut" än "så här långt kan just detta gångjärn öppnas'.

9. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Fast om 90 grader är att luckan är rakt ut så innebär 45 att den är halvstängd.
    Rätt borde väl i detta fall vara 135 grader?

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Nivå 22
    Det är hos oss inte helt ovanligt att någon böjer sig ner för att t.ex. stoppa in något i diskmaskinen och sen när man rätar på ryggen slår huvudet i luckan ovanför för att den just står rakt ut i stället för att vara mycket öppen. Det är alltså en fördel med luckor som kan öppnas mer än rakt ut (90 grader). Med en lucka som kan öppnas mer behöver man inte heller stå rakt framför den utan på sidan av, vilket är bra när man tömmer diskmaskinen och ska stoppa in något i skåpet som är rakt ovanför diskmaskinen. För mig så finns inte begreppet att en lucka kan öppnas för mycket.