Rätta mig om jag har fel men visst är det så att en flvp bara kan tillgodogöra sig 80-90% av energin i det man ventilerar ut? Resterande energibehov, kanske 2/3 i en gammal kåk på vintern, måste man putta på med annan energi? Större pump hjälper inte eftersom man bara får ut den högre effekten om man ventilerar mer, eller? Sen har man iof nytta av varmvatten den del av året som man inte behöver värma huset.

Men ärligt talat, om man bor lite kallt till (norrland eller inre svealand) så kan väl inte flvp vara ett bra alternativ energimässigt, eller?

Dr.SiC skrev:
Men ärligt talat, om man bor lite kallt till (norrland eller inre svealand) så kan väl inte flvp vara ett bra alternativ energimässigt, eller?

Helt rätt!

Frånluftvärmepumpen bidrar med max 1500 W. Det räcker till för att värma den luft som sugs in då det är lite kallare ute. Resterande energibehov måste komma från annan källa.

Naturligtvis beror det på huset man har den i men om man har ett hyffsat bra isolerat hus (ett 90-tals hus tex) vid ug vilken ute-temp måste man börja putta till extra värme? +5, 0, -5?

1500W (36kWh/dygn) räcker ju inte långt, i mitt hus skulle jag gissa att det motsvarar +5 grader utedygnsmedeltemp

Men om man har en ComfortZone då? Läser man runt lite på nätet verkar den klara en bunt (3-5) minusgrader innan den måste putta till extra-el. Hur mkt bättre är det än en "vanlig" Nibe, CTC eller liknande?

Skulle tippa att elpatronen får börja gå in och stötta vid kanske +5 utomhus, men det är naturligtvis inte antingen/eller, utan elpatronen börjar hjälpa till då för att sedan få dra en allt tyngre del av lasset ju kallare det blir ute.

ComfortZone kyler luften till åtskilliga minusgrader och kramar därför mera energi ur frånluften. Om du har ett stort hus, och därmed ett högt ventilationsflöde, kan den totalt fiska fram kanske 5 kW ur frånluften inklusive energin du får betala för att driva kompressorn. Har du ett litet hus finns det inte så mycket energi att hämta i frånluften så då blir det inte 5 kW, men troligen tillräckligt för att värma upp huset bättre delen av året utan att elpatronen stöttar.

Om det sedan är värt 30 kkr extra för ComfortZone, eller 40 kkr extra för en luft/vatten, eller 80 kkr extra för bergvärme, det beror på det. Man kan alltid köpa ström för pengarna istället, så det är inte säkert att störst är bäst.

I mitt fall (jag eldar enbart med el för närvarande men tittar också på värmepumpar) så drar uppvärmning och varmvatten cirka 20000 kWh/år. En Nibe 360 eller liknande skulle enligt mina enkla beräkningar kräva elpatrondrift på cirka 5000 kWh/år och totalt skulle förbrukningen minska till 12000 kWh/år.

En CZ50 skulle (med mina teoretiska beräkningar) medföra tillskott på 2000 kWh/år och totalen minskar till 10000 kWh/år.

Jag spar alltså 3 kkr /år och får för detta betala 30 kkr extra i investering. Det kanske är lönsamt, kanske inte. Lite en filosofisk fråga..

Sedan vaknar naturligtvis ingenjörn i mig. En CZ50 kunde ju få snatta luft från utsidan vintertid, det fungerar nog här i Göteborg. Då kan man nog få bort det direkta eltillskottet och får istället ett visst buller från luftintag och kompressor.

CZ är effektmässigt mycket bättre. 2 kw kontra 6kw i återvinningseffekt. Kvalitetsmässigt är lite för tidigt för att säga då deras pumpar ännu inte gått i så många år. Det finns dock många entusiaster till dessa pumpar.

10 år är väl en hyffasd pay-off tid när det gäller värmesystem. Energipriset går ju troligare upp än ner under denna tid vilket gör det än mer motiverat med en CZ.

Jag har en CZ50 sedan drygt 3 år tillbaka. Under dessa tre år har jag haft ett värme och varmvattenbehov på i snitt 18700 kWh/år och då har jag behövt 765 kWh/år i eltillskott och kompressorn har dragit 5470 kWh/år. Dvs besparingen har varit 12465 kWh/år.
Att sedan en Nibe 360 skulle spara 8000 kWh/år med ett energibehov på 20000 kWh/år är kanske möjligt men jag tror snarare fördelningen är 8000 kWh eltillskott och 4000 kWh till kompressorn för att få ut 12000 kWh (COP=3) vilket då skulle ge 20000 kWh totalt. 4000 kWh till kompressorn (650W) innebär dock att den behöver en drifttid på 6150 h/år eller nästan 8,5 månader per år för att uppnå den besparingen.
Jag tror därför att en CZ50 borde kunna ge en ökad besparing på 4500-5000 kWh/år om energibehovet är 20000 kWh/år.

Sedan skulle jag vilja påstå att återvinningsgraden i en flvp varierar med utetemperaturen. Den är inte 80-90%. Om en 2 kW flvp skickar ut den ventilerade luften med en temperatur på 0 grader och utetemperaturen är 0 grader återvinner den energin till 100%. Om men tar en CZ som kan skicka ut -20 grader så ger det en återvinning på 200% ! om utetemperaturen är 0 grader och innetempen är +20.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.