Duktiga däckbytare...

7k läst  134 svar

1. Tokslut
    Medlem Nivå 11
    Nja, så svårt är det ju inte. Och nuförtiden så kostar ju maskinerna inte så fasligt om man har Svenssondimension på hjulen. Eller så väljer man beadlock fälgar och klarar sig med en en skruv/mutterdragare eller tom. skiftnyckel duger om man ogillar trevliga verktyg ;)

2. garvin
    Medlem Nivå 5
    Kör dubbfria vinterdäck året runt. Lägger på nya till vintern.

• Laddar…
  3. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Formel 1 bilar har inte ABS...

4. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Javisst kan man köpa verktyg för att kränga på däck på fälgarna, men jag tror ytterst få räknar hem det. Hur krångel du på med skiftnyckel och framförallt hur balanserar du med skiftnyckel?

5. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Kör du kvalitetsdäck eller billigast tänkbara? Om kvalitetsdäck, varför lägga ut de extrapengarna för bättre bromssträcka etc om du är ok med att köra med däck som har 40% längre bromssträcka än sommardäck under sommarsäsongen?

6. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Farsan hade tjänstebil på 90-talet, då det var extremt fördelaktigt. Man betalade knappt för något så många verkstäder älskade nog dessa bilar. Pappa hade däcken på säsongsförvaring och när han kom på vårkanten så sa de "däcken är helt slut och måste bytas". Farsan svarade: "Konstigt, de var nya förra säsongen och jag kör 1500 mil om året. Vad är det för skräp ni säljer, det vill jag inte ha.". "Jaha, de var nya förra säsongen, då klarar de nog en säsong till". Misstänker att många tog nya däck i den situationen eftersom någon annan betalade och dessa däck såldes väl igen, antingen som begagnat till vanligt folk eller till personalen för en struntsumma.

7. garvin
    Medlem Nivå 5
    Tycker det funkar bra för mig. Tror inte det handlar så mycket om däcken. Om jag skulle köra på något.

8. Tokslut
    Medlem Nivå 11
    Googla beadlock så förstår du att det endast behövs nått för att skruva ut skruvarna

äh, jag bjuder på en bild så det inte blir fel

Och skiftnyckeln går nog att använda när du sätter däcket i balanseringsmaskinen,men man behöver inte ens en skiftnyckel för att sätta fast hjulet i en balanseringsmaskin ;)

9. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Men har bra bromsar

10. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Fast då måste man köpa en balanseringsmaskin för 8000 eller mer, vilket kanske inte gör det till var mans verktyg.

Beadlock hittade jag ingen som sålde fälg till en vanlig bil, men jag kanske missat något?!

11. Tokslut
    Medlem Nivå 11
  12. martin43
    Husägare · Nivå 11
    Var sker besparingen??

13. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 8
    Däcken är din enda kontakt med vägbanan och det skiljer väldigt mellan olika märken och typer av däck samt gummiblandningar. Om du inte sover i bilen när älgen springer ut har däcken all betydelse i världen och gör stor skillnad om du kan stanna i tid eller om du häver sladden när du tvingas väja kraftigt i högre hastighet.
    Jag råder dig att omvärdera din inställning eftersom den är objektivt fel. För din egen och medtrafikanternas skull.

14. S
    Medlem · Nivå 11
  15. B
    Medlem Nivå 3
    Det finns bättre och sämre däckbytare helt klart.

När jag köpt min nuvarande bil låg sommardäcken på en däckverkstad/hotell. Men, jag visste att de var slitna och behövde bytas. Jag kollade upp vilka däck jag ville ha, kontaktade däckverkstan och beställde däck och bokade tid. När det sen var det dags att lägga på sommardäcken, så jag åkte till verkstan på bokad tid. De verkade ha väldigt mycket att göra, stressigt som tusan. Rätt snabbt drog de av en bult när de skulle ta bort vinterdäcken. Det kunde de inte fixa själva, utan tyckte att jag måste åka till märkesverkstan. Jaja, bara att pallra sig dit då. -Jaha, är det däckverkstad xx som har gjort det? Inte första gången det händer.

Nåja, märkesverkstan fick under dagen loss bulten, på däckverkstans bekostnad och jag fick ny tid hos däckverkstan för byte. Åkte till däckverkstan, lämnade in bilen, de skulle fixa det så fort de kunde. Jag hade inte tid att vänta, så jag tog en lånecykel och åkte därifrån. Hann cykla 10 min innan telefonen ringde. Det var däckverkstan. De hade inte de sommardäck jag hade beställt hemma. Men .... ni började ju skruva av vinterdäcken för att sätta dit sommardäcken, hade ni inte ens däcken hemma då? Neej.... Ok. När kan ni få hem dem? -Vänta, ska kolla .... det kan vi inte.

Det hela slutade med att jag fick väldigt bra pris på dyrare däck än jag hade tänkt mig. Så, jag kände nog att de kompenserade bra, men allt förtroende för den däckverkstan var bortblåst. Så, det vara bara att byta däckverkstad!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: