10 160 läst · 134 svar
10k läst
134 svar
Duktiga däckbytare...
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Fast jag reagerar mer på att någon har en dålig dag och släpper iväg en bil med spik i däcket.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Rekommendation till oss som bor i Sydsverige:
Kör med åretrunt-däck!
Kör med åretrunt-däck!
Ett dåligt råd!KnockOnWood skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-aret-runt-dack-livsfarliga-pa-sommaren
Fortsätter du köra med odubbade vinterdäck trots att vi lämnat den kalla årstiden bakom oss? Då gör du klokast i att sluta. Risken för olyckor ökar då både bromssträckan och väggreppet är uselt jämfört med riktiga sommardäck. Och ju varmare väder desto farligare blir däcken, visar forskningen.
Vintertid har allt fler bilister slutat köra på dubbdäck till förmån för dubbfria vinterdäck. Och eftersom det inte är olagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är det många som låter dem sitta på även under den varma årstiden. En dålig idé menar forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Sämre styrförmåga
– Med vinterdäck i sommarväglag behövs betydligt längre sträcka få stopp på bilen vid inbromsning och den blir inte alls lika rapp i styrningen. I stället för att svänga och på så sätt undvika hinder vill den ploga rakt framåt, säger projektledaren Mattias Hjort på VTI.
Att, som vissa gör, kalla dem året-runt-däck är direkt felaktigt. I den färska studien har forskarna gjort tester på både torr och våt asfalt. Fem sommardäck har jämförts med fem odubbade vinterdäck av nordisk typ från samma tillverkare. Det visade sig att vinterdäcken var nästan 20 procent sämre, både när det gäller väggrepp och bromssträcka.
– Gummiblandningen är framtagen för vinterkyla och blir alldeles för mjuk i högre temperaturer. Ju varmare det är desto sämre fungerar däcken, säger Mattias Hjort.
Och dom slits jävligt fort när det är varmt tack vare det mjuka gummit. På jobbebilen körde jag slut på ett par märkesdäck på knappt 1,5 år/2000mil.thomas33 skrev:
Ett dåligt råd!
[länk]
Fortsätter du köra med odubbade vinterdäck trots att vi lämnat den kalla årstiden bakom oss? Då gör du klokast i att sluta. Risken för olyckor ökar då både bromssträckan och väggreppet är uselt jämfört med riktiga sommardäck. Och ju varmare väder desto farligare blir däcken, visar forskningen.
Vintertid har allt fler bilister slutat köra på dubbdäck till förmån för dubbfria vinterdäck. Och eftersom det inte är olagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren är det många som låter dem sitta på även under den varma årstiden. En dålig idé menar forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.
Sämre styrförmåga
– Med vinterdäck i sommarväglag behövs betydligt längre sträcka få stopp på bilen vid inbromsning och den blir inte alls lika rapp i styrningen. I stället för att svänga och på så sätt undvika hinder vill den ploga rakt framåt, säger projektledaren Mattias Hjort på VTI.
Att, som vissa gör, kalla dem året-runt-däck är direkt felaktigt. I den färska studien har forskarna gjort tester på både torr och våt asfalt. Fem sommardäck har jämförts med fem odubbade vinterdäck av nordisk typ från samma tillverkare. Det visade sig att vinterdäcken var nästan 20 procent sämre, både när det gäller väggrepp och bromssträcka.
– Gummiblandningen är framtagen för vinterkyla och blir alldeles för mjuk i högre temperaturer. Ju varmare det är desto sämre fungerar däcken, säger Mattias Hjort.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Fast "året runt däck" kan ju betyda mycket.............i folkmun är det odubbade vinterdäck för nordiska förhållanden och ja de är mjuka och mycket olämpliga att köra med på sommartid och det är det man brukar prata om när det olämpliga diskuteras.
Sen finns det ju faktiskt däck som säljs nere i europa som är mera just "åretruntdäck". Med hårdare gummi och mönster anpassat för vinterföre 10 dagar om året. Dessa går troligen utmärkt att använda i sydsverige också. Året runt.
Sen finns det ju faktiskt däck som säljs nere i europa som är mera just "åretruntdäck". Med hårdare gummi och mönster anpassat för vinterföre 10 dagar om året. Dessa går troligen utmärkt att använda i sydsverige också. Året runt.
Är det värt att chansa och spara några tusenlappar på rätt däck?S Stefan1972 skrev:Fast "året runt däck" kan ju betyda mycket.............i folkmun är det odubbade vinterdäck för nordiska förhållanden och ja de är mjuka och mycket olämpliga att köra med på sommartid och det är det man brukar prata om när det olämpliga diskuteras.
Sen finns det ju faktiskt däck som säljs nere i europa som är mera just "åretruntdäck". Med hårdare gummi och mönster anpassat för vinterföre 10 dagar om året. Dessa går troligen utmärkt att använda i sydsverige också. Året runt.
Nu bor du i Västernorrland och lever säkert i tron att nere i Sydsverige kommer det bara en mindre mängd snö och är ett par grader kallt. Stämmer till en del, men när det är fuktig barmark och fryser på, då är det en rejäl isgata som du kör på. Inte alltid saltbilarna hinner med att köra på alla vägar och då kan jag garantera att du ångrar ditt däckval, om du kör på "året runt däck".
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Fast nu har jag inte försvarat användandet av något däck någonstans. Jag bara belyste fakta och att det finns olika saker att tänka på.
Ändå tycker jag att det är fel av dig att skriva "Dessa går troligen utmärkt att använda i sydsverige också. Året runt." då du troligen inte upplevt sydsvenskt vinterväder.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Okej, det kan jag hålla med om men det var ändå jämförelsen jag var ute efter. De europeiska åretruntdäcken är troligen ett bättre val i sydsverige än nordiska odubbade vinterdäck året runt. Även om det såklart kan finnas perioder även i sydsverige där det behövs bättre däck än så.
Det jag reagerar över mest är den debatt som oftast kommer upp och då pratar man om åretrunt däck som vi alltid har gjort här men samtidigt så det odubbade vinterdäck man menar. De är väldigt mjuka och helt olämpliga som sommardäck.
Men det finns som sagt annat om man har en intresserad däckhandlare eller om man har kunskaperna själv.
Det jag reagerar över mest är den debatt som oftast kommer upp och då pratar man om åretrunt däck som vi alltid har gjort här men samtidigt så det odubbade vinterdäck man menar. De är väldigt mjuka och helt olämpliga som sommardäck.
Men det finns som sagt annat om man har en intresserad däckhandlare eller om man har kunskaperna själv.
De däcken är klart sämre än riktiga vinterdäck på vintern.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Det ser väldigt mycket ut dom att du rekommenderar dem. Det gör inte jag.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Nu ligger här iofs. ett sidospår i tråden. Men är "allrounddäck" verkligen så dåliga?
För ett antal år sedan arbetade jag på en firma med huvudkontor i Boston, jag var ofta där. De har ett klimat som liknar vårt i Stockholm.
INGEN där hade hört talas om att byta till vinterdäck, alla körde med allrounddäck.
Vid ett tillfälle var vi några som åkte från kontoret till en lunchrestaurang, det var "två avfarter på motorvägen" bort. Vi åkte 8 man i två bilar.
Väglaget såg skumt ut, var svårt satt avgöra om det var blött eller blankis. Föraren i min bil kom från Californien och hade ingen vintervana. Jag blev väldigt rädd över hans körstil på detta som ev. var blankis. Hög hastighet även i kurva efter avfarten. Ingen tendens till sladd, så det var nog blött inte is, tänkte jag.
Så parkerar båda bilarna och vi är 8 man som samtidigt kliver ut. Nästa sekund ligger vi alla och sprattlar på marken, alla föll precis samtidigt. Det var så halt att jag halkade omkull en gång till när jag reste mig, var tvungen att hålla mig i bilen för att kunna stå upp.
På denna is hade vi alltså åkt i en tvär kurva i typ 90 km/h, utan problem, på allrounddäck.
För ett antal år sedan arbetade jag på en firma med huvudkontor i Boston, jag var ofta där. De har ett klimat som liknar vårt i Stockholm.
INGEN där hade hört talas om att byta till vinterdäck, alla körde med allrounddäck.
Vid ett tillfälle var vi några som åkte från kontoret till en lunchrestaurang, det var "två avfarter på motorvägen" bort. Vi åkte 8 man i två bilar.
Väglaget såg skumt ut, var svårt satt avgöra om det var blött eller blankis. Föraren i min bil kom från Californien och hade ingen vintervana. Jag blev väldigt rädd över hans körstil på detta som ev. var blankis. Hög hastighet även i kurva efter avfarten. Ingen tendens till sladd, så det var nog blött inte is, tänkte jag.
Så parkerar båda bilarna och vi är 8 man som samtidigt kliver ut. Nästa sekund ligger vi alla och sprattlar på marken, alla föll precis samtidigt. Det var så halt att jag halkade omkull en gång till när jag reste mig, var tvungen att hålla mig i bilen för att kunna stå upp.
På denna is hade vi alltså åkt i en tvär kurva i typ 90 km/h, utan problem, på allrounddäck.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg