Duk eller flytande våtrumsspärr?

14k läst  52 svar

1. K
    Medlem Nivå 1
    Vi håller på att renovera badrummet och nästa steg är att sätta upp våtrumsspärren. Finns ju både den gamla varianten med en flytande spärr som man rollar på och den här nya duken man sätter upp. Vi ska göra arbetet själv.
    Nån som har erfarenhet av fördelar/nackdelar?

2. T
    Medlem · Nivå 13
    Duken är både billigare och det går snabbare att sätta upp.

3. J
    Medlem Nivå 15
    Är den verkligen märkbart billigare?

Och jag använder bara rollade system, jag tycker inte duksystemen fungerar så bra. I alla fall inte innan man fått in snitsen på dem, så för hemmafixaren som bara ska köra ett badrum skulle jag rekommendera de rollade systemen.

4. M
    Medlem Nivå 2
    Vilka rollade system är godkända i dag? Och har du något du skulle rekommendera? Väldigt intresserad att veta då jag själv snart har kommit till detta skede i bygget, och tycker det verkar vara en riktig djungel där alla skryter om sin egen vattvälling. Skulle vara kul att få lite åsikter från någon oberoende om vilket som är mest lättanvänt och vilket som verkar säkrast att använda. Stämmer det även att allt från flytspackel till tätskikt ska vara från samma fabrikat?

5. v-g
    Medlem Nivå 13
  6. J
    Medlem Nivå 15
    Listan över godkända tätskikt, och huruvida de är duk- eller vätskebaserade finns på www.bkr.se. Jag har bara testat LIP och tycker att det fungerar helt okej att jobba med yrkesmässigt. Funktionen tvivlar jag inte på alls, och jag tycker att det är ett strålande system för hemmafixaren. Mycket lättjobbat, men det blir en del torktider.

Nej, det är bara själva tätskiktssystemet och fixet som ska vara av samma fabrikat. Flytspackel och fog kan vara av annat fabrikat.

7. P
    Medlem Nivå 3
  8. S
    Medlem Nivå 1
    Var på en stor kakelfirma igår och där sa de att duken är dyrare och svårare att sätta upp om man inte är mattläggare.

9. C
    Medlem Nivå 1
    Här använder vi Ardal DT som man rollar... Verkar lättarbetat (inte jag som gör jobbet dock ;-))

10. B
    Medlem Nivå 1
    har precis satt tätskikt, 30 kvm väggyta, gick på runt 5000:- tätmatta mot yttervägg och dusch. Och det var enligt försäljaren.

Köpt på Söderbergs Kakelimport i Umeå

11. M
    Medlem Nivå 4
    jag har kört duk. inte direkt svårt, men mer tidsödande för det är mer pill....och så är det dyrare. jag körde det för att få det få det riktigt megatätt i just det rummet. i andra rum som kommer jag köra med rollat.

12. M
    Medlem Nivå 2
    Precis som moddha skriver. Det är lite så det känns. att man vill få det ordentligt tätt. Men å andra sidan finns ju idag rollade tätskikt som SKA va lika täta som duk, eller hur? Är det bara så att man lurar sig själv tankemässigt bara för att det varit sånt bråk runt detta eller? Finns det några nackdelar med rollade tätskikt? tex att det kan vara svårt att få ut rätt mängd, eller att guckat är tungarbetat osv.

13. J
    Medlem Nivå 15
    Ja, de godkända rollade tätskikten är långt mycket tätare än vad som krävs, så man lurar sig själv om man väljer duk i tron att det är bättre. Det finns inga nackdelar mer än torktiderna, vilket brukar vara helt betydelselöst för folk som bygger åt sig själva. Jag kan inte se ett enda skäl för hemmafixaren att välja duk framför rollat.

14. Tigersågen
    Medlem Nivå 6
    Är det någon vits att stryka på ett extra lager flytande våtrumsspärr för att vara på den säkra sidan? Har också funderat på att använda glasfiberarmerad väv som normalt används för att rolla färg på som en extra armering.
    Först ett lager spärr sedan väven som bakas in i ett eller flera lager spärr. Finns det någon risk med att lägga väven i våtrumsspärren?

15. J
    Medlem Nivå 15
    Nej nej, nu tänker du galet. Följer du anvisningarna så vet du att det kommer fungera alldeles utmärkt, och du har en garanti från leverantören att det ska fungera. Börjar man hitta på egna varianter så upphör denna garanti att gälla, och du får eget konstruktionsansvar. Skulle det dessutom strula så kan jag garantera dig att försäkringsbolaget inte kommer ge dig en krona, det kan inte betraktas som fackmässigt utfört om man modifierar tätskiktssystemen med märkliga lösningar.

Ett extra lager behövs inte. Följer man de mängder som står angivna så är man redan långt inne på den säkra sidan.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: