Jag hade som redan halvt hunnit börja på planen att sätta plattor, men kom på andra tankar och tror nu en armerad 3x3 platta med betong skulle vara bättre. Underlaget är sand ovanpå 0-16 grus som går ner en bit i marken, hela området är "tillverkat" och förhöjt ganska mycket så ingen jord finns i närheten. Jag tänker kanske det har de nödvändiga dränerande egenskaperna redan.

Min plan i dagsläget är att jag skrapar bort sanden och lite grus och lägger ner markisolering för tjälskydd. Jag har kvar sådana isoleringsskivor man lägger under betong från husbygget. sen bygger jag en 9x9m form, sätter dit armeringsgaller i korrekt höjd och fyller på med betong, gissar en 100mm tjock platta borde räcka?

Kanske man gör skåror i plattans yta också, typ 3x3 rutmönster, så ser det ut som om det vore gjort av 1x1 meters markplattor. Det blir väl snyggt och ger plattan ett ställa att spricka om det går så dåligt att det händer.

Paddning krävs väl inte för det har väl sättnat av sig själv under de 1.5 år sen gruset lades dit, för att inte tala om alla fordon som kört över det.

Såhär ser det ut i dagsläget:
18091238204_b82a16be4d_b.jpg

Har också denna grushög och sandhög, tillsammans är dom mer än en kubik med material skulle jag säga, så jag borde väl ha så det räcker att blanda betong av dessa?
18526088978_56856a0444_b.jpg

18716285241_8f52331508_b.jpg

Jag kan få låna en cementblandare av modell större av en kompis, 3-fas driven 60-tals modell, kan fylla två skottkärror värt med betong per gång.

Frågade offert från det lokala betongfirman också, det skulle bli cirka 3000:- i kronor för .9 kubik med K30 betong, då ingår frakten och 20 minuter att hälla ut den från bilen.

I lantbutiken sade dom 12 säckar cement annars för 1 kubik med betong, 6 euro säcken så vi kan säga 700:- för materialet + kross om det jag har inte räcker eller duger, kanske man kunde ta några säckar med grövre grus och blanda till det jag har? Blir billigare om jag räknar med att jag får låna en gratis blandare.

EDIT: Sorry det var K37 betong, inte K30, exakta specifikationen:
K37-betong, C30/37 16 mm S3, XC4, XF3

Bra pris / kvalité eller skulle ni satsa på hemmagjort?

Redigerat:
Alltså 2000 spänn för att slippa blanda själv. Ja då hade jag låtit bli att blanda.

Den betongen du får från betongstationen är köldbeständig men jag skulle råda dig att kolla med dom om en betong som även klarar tösalter bättre då det är utanför garaget. Annars tycker jag att du skall köra på den färdiga betongen alla dar i veckan.

Du menar som för bilar? Tja det blir inte ett problem för mitt garage är en bilfri zon, mitt garage är en snickarverkstad mer eller mindre. Bilen har biltak att stå under vid sidan om och kommer nog aldrig att beträda plattan förutom 1-2ggr om året för olje och däckbyten. Jag tycker det är bättre bilar står utomhus ändå.

Huvudorsaken till den här plattan är att jag vill förlänga min verkstadsyta utomhus, så att jag på sommaren kan rulla ut verktygen eller snickarbänken och jobba i solen. Och så att spån och flis inte blandas med gruset hela tiden, det är jättefult och vill nästan aldrig gå bort...

Har man tillgång till stor blandare så går det ju fort att göra detta själv....

Jo det är mest allt förarbete, hämta blandaren, hämta gruset, vet inte om det grus och sand jag har duger, blir resultet lika bra (knappast)? Men hur bra behöver det nu vara ändå...

Man får värdera sin tid. 3000kr är inte mycket för att få betong hemkört, här skulle det kosta mycket mer.

Om du inte ska köra upp bilen på plattan oftare än så är betongen du fått offert på alldeles ypperlig.

Jag har gjutit min garageinfart men skulle inte göra det igen. Visst den håller och är praktisk men problemet är att pga av slitage så försvinner den "gråa" ytan och stenarna i betongen börjar titta fram på sina ställen. Min är ca 4 år gammal.

Har du inte räknat en tiopotens fel? 9x9 meter med 10cm tjockt borde bli 8,1 kubik betong? Inget man blandar själv kanske?

Sorry såg att du skrivit 3x3 meter på ett ställe och 9x9 meter på ett annat. Antar att det är 3x3 som gäller...

Jag har nog råddat om jag skrivit 3x3 jo... så mycket på gång så det blir så.

Vad synd, hade hoppats på ett samköp med en granne men han hade redan arrangerat något med nån annan längre i framtiden. Redan börjat göra formen, ska lägga 5cm med isolering, sen armering:

18152876414_948b6955aa_b.jpg

Brädan mot väggen blir kanske lite tjock, 2 tums brädor, men det går väl att fylla mellanrummet med något. Bit med impregerat trä kanske.

Ska också byggas på där framme ännu ifall nån reagerade på det.

Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Varför sätter du en bräda mot det befintliga, hur ska du få bort den sedan? Stämjärn?
Sätt en plastfolie mot den befintliga plattan så blir det tätt utan att sitta fast.
Ska du isolera så måste du isolera utanför plattan också, 60 cm brukar rekommenderas och mera i hörnen.

Protte

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.