Byggahus.se

Dubblerad förbrukning efter elskåp flyttat

  1. Ove Renberg
    Medlem · 28 inlägg

    Ove Renberg

    Medlem
    En fundering som gäller en camping med elproblem!


    Bakgrund:

    Under perioden maj 2020 - juli 2021 så har det blivit nåt fel eftersom alla på campingen har fått en ökning med 100% på sin elförbrukning av någon anledning. Jag själv brukar ligga på i snitt 1800-2300 Kw under den period som vi befinner oss i husvagnen. Alla anna tid är strömmen i stolpen avslagen.

    Jag har räknat ut att vi har varit där 41 dygn och har en förbrukning på 4356 Kw vilket är helt orimligt. Att ta hänsyn är att vi tillbringat tid i vagnen från 28/12 - 20/5. Allt detta har skett under perioden så tidigare år har det inte varit några problem alls med detta.

    Sommaren 2020 så flyttades säkringsskåpet från en husvägg till en annan, ca 40 meter. Arbetet utfördes på uppdrag av Vattenfall.

    Campingen:
    Huvudsäkringar till campingen är 125 A
    Säkring i stolparna är 16 A, ca 30 st vagnar

    De som är anmärkningsvärt är följande:

    Under föregående vinter så har 5 kylskåp i 5 olika husvagnar gått sönder (troligen kretskorten i alla).

    Vid flera tillfällen så har man i olika vagnar mätt upp 170-180 V men även fler variationer har skett. Mätningarna har troligen skett under kallare perioder under vintern vid hög belastning på campingen. Jag själv har varit uppe i helgen med få vagnar som har använts. Volttalet pendlar mellan 225 ner till 217 V.

    -----------------------------------------------------------------

    Vad är det troligaste felet? Vart börjar man söka? Det enda som är förändrat är att skåpet flyttades förra sommaren men kan väl hänt nåt annat i samband med det.

    Jag hoppas verkligen att någon kan ge ett förklarligt svar för det skulle uppskattas. Om någon vill ringa mig så skicka PM.


    Jag/vi är oändligt tacksam för hjälp för vi måste få en lösning på det hela snarast.
     
  2. B
    Medlem · Västra Götaland · 2 646 inlägg

    b_hasse

    Medlem
    Var sitter de individuella mätarna? Har de flyttats? Har campingens totala förbrukning enligt mätaren vid huvudsäkringarna också fördubblats? Om man summerar alla individuella mätare, stämmer det med "huvud-mätaren"?
     
  3. Ove Renberg
    Medlem · 28 inlägg

    Ove Renberg

    Medlem
    Mätarna sitter på resp ställplats där dom alltid suttit.enligt uppgifter så har inte mätaren där huvudsäkringarna sitter fördubblats utan enbart vid varje ställplats enbart. En viss ökning på huvudmätaren men troligen för den kalla vintern som var.
     
    • Laddar…
  4. G
    Medlem · Östergötland · 55 inlägg

    Gramphos

    Medlem
    Spännande. Vet du varför elskåpet flyttades. Om det gjordes på uppdrag av Vattenfall så borde det vara för att något i nätet också ändrats.

    Vad är det för typer av mätare på de individuella mätarna? (Hur mäter de förbrukning?)
     
    • Laddar…
  5. Ove Renberg
    Medlem · 28 inlägg

    Ove Renberg

    Medlem
    Skåpet flyttades bara av en anledning och det var att dwn byggnaden skåpet satt på tillhör inte längre campingen utan är friköpt vilket gör att den nya ägaren inte vill ha skåpet där.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    0E1B0810-FB12-464A-9FAF-5EF57E590D2B.png
     
  6. E
    Medlem · Skåne · 9 987 inlägg

    etompau

    Medlem
    Om alla som står på campingen fått en kraftigt ökad energiförbrukning så borde ni väl ta kontakt med ägaren/ansvarig person på campingen.
    Att ni som kunder ska leta elfel låter lite märkligt.

    Sedan för ordningens skull, kW är effekt, energi mäts i effekt x tid, normalt kWh.
    Du anger att under 41 dygn har du haft en förbrukning på 4356 kW, antar att du då menar 4356 kWh!?
    Detta motsvarar ett konstant effektuttag på 4426 W vilket får anses mycket för en husvagn. Det skulle yttra sig som en kraftig värmeutveckling i ansluten utrustning.
     
    Redigerat 22 sep 08:55
  7. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 803 inlägg

    blackarrow

    Elektroniktokig
    Det är något skumt med siffrorna. Den energiförbrukningen under 41 dagar motsvarar 19A kontinuerligt enfas, men säkringen i stolpen är bara på 16A.
     
  8. J
    Medlem · Stockholms · 104 inlägg

    jliljeha

    Medlem
    Bra utgångsläge för vidare diskussion
     
  9. C
    Medlem · 10 211 inlägg
    De måste ju gjort fel när de räknat ut förbrukningen. Antar att de vid avläsning skriver in mätarställningen i något "camping-program", excel-ark eller liknande och räknar ut hur mycket mätaren tickat sedan föregående avläsning. Om de då av någon anledning inte har rätt startsiffra blir ju inte heller förbrukningen rätt.

    Låter osannolikt att det skulle ha något med flytten av elskåpet att göra.
    Du råkar inte ha mätarställningen från föregående avläsning dokumenterad någonstans?
     
    Redigerat 22 sep 13:20
  10. H
    Medlem · 523 inlägg

    hus520

    Medlem
  11. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 803 inlägg

    blackarrow

    Elektroniktokig
    Är det flera som fått sin förbrukning dubblerad?

    Din mätare sitter ju vid din ställplats så det utesluter ju att man tex felaktigt kopplat en annan plats på din mätare, vilket annars skulle kunnat förklara dubbleringen.

    Då återstår väl bara att strömmen tagits ut ur ditt uttag under en tid då du inte varit där (om det inte bara är felaktiga siffror för beräkningen som nämnts tidigare).

    Om campingägaren sett en ökad förbrukning på föregående mätare kunde det ju vara intressant om ökningen beror på någon ställplats använts mer under debiteringsperioden. Har någon varit där vintertid men som trots det har låg förbrukning?
    Månadsavläsning kanske skulle avslöja om din plats förbrukar ström när du inte är där. Eller om du noterar mätarställningen och ser hur mycket du förbrukar under respektive mellan dina besök.

    Den låga spänningen som uppmätts tyder ju på att det lokala elnätet överbelastas, och då troligtvis med elvärme?
     
  12. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 803 inlägg

    blackarrow

    Elektroniktokig
  13. S
    Medlem · Dalarna · 3 141 inlägg

    SueCia

    Medlem
    Känns som att prio 1 borde vara att lösa problemet med spänningsfallet. Det är inte konstigt att saker går sönder på löpande band ifall spänningen pendlar från 220 volt ända ner till 170.

    Jag misstänker ju att detta även skulle kunna vara det som spökar med elmätaren också, att den ballar ur pga. spänningsfallet. Att ni mätt upp 170Volt som lägst betyder ju inte att det är den lägsta spänningen som förekommit, bara att det är den lägsta spänningen ni lyckats mäta.

    För att ifrågasätta era högre elkostnader så borde ni kunna be hyresvärden att kontrollera era sammanlagda siffror från undermätarna och jämför med abonnemangets mätare för att se. Om era siffror överskrider huvudmätare med mer än max ett par % så är det ju solklart att det är något fel.
     
  14. trähandtag
    Medlem · skåne · 962 inlägg

    trähandtag

    Medlem
    Det är väl bara att sätta in en egen effektmätare.
     
  15. J
    Medlem · Stockholm · 5 inlägg

    JAndersson

    Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.