Har funderingar att köra dubbla värmesystem i kåken. Idag sitter en 10kW äldre bergvärmepump som max har 5 år kvar skulle jag tro, kopplade till äldre radiatorer. Jag funderar att trycka in en pelletspanna bredvid det befintliga systemet. Någon här som har liknande konfiguration hemma hos sig? Jag tänker att pellets bör bli billigare än bvp med tanke på tariffer, elnätsavgiften m.m. Hade varit intressant att höra om det finns där ute eller om det bara är galet.

Det går bra att göra men styrningen av panna och VP måste kollas upp så det fungerar. Tänker du på att pannan ska vara som huvudvärme och VP som exrtra säkerhet om pannan stannar. Mycket att tänka på, så det fungerar på ett bra sätt. Eftersom det är en bergvärme-VP så finns ingen risk med att något kan frysa sönder om den står i standbay.

Men vad kostar det den installationen å vad tror du blir återbetalningstiden? Jag gissar att det kan ta ett tag då pellet inte är så billig den heller.

Beror på vad du har för elabonemang men typ lika dyrt om du betalar ~3kr snitt för el och ~1kr för pellets / kwh och värmpumpen har COP=3 för dina element, kör på bergvärmen så länge den fungerar bra och basera beslutet på hur läget ser ut när det är dags att byta om ~5år så kan du skjuta på investeringen, tariffmodellerna kan ha ändras, likaså pelletspriser och nya BV-pumpar har högre COP så det kanske lönar sig att byta BV-pump istället då.

Pellets kräver en hel del underhåll. De sista åren mina föräldrar bodde i sitt hus fick jag serva/reparera anläggningen i princip varje gång jag var där, kunde nog plocka isär den där brännaren i sömnen. Till slut fick jag nog och köpte en ny brännare, men även den krävde naturligtvis regelbunden rengöring och underhåll samt byte av slitdelar som rostgaller och tändrör. Pelletsbrännare är dessutom lynniga varelser som alltid går sönder när det är som kallast...

Oj så många svar det trilla in, tack för inputs. Tanken är att köpa en begagnad panna på blocket i så fall. Jag arbetar på sjön och jobbar periodvis. Pysslat med större pannor tidigare ombord så inte helt ny i området. Installation sörjer jag för själv förutom eventuellt rökgasbiten till skorsten. Hade väl tänkt att köra två helt frånskilda system och endast pellets då jag är hemma för att låta sambon slippa mina experiment och hobbys. Är det just arbetet runt pannan, skruva och släpa pellets som folk drar sig från att fortsätta med systemet och går över till andra system?

D Danooo skrev:
Oj så många svar det trilla in, tack för inputs. Tanken är att köpa en begagnad panna på blocket i så fall. Jag arbetar på sjön och jobbar periodvis. Pysslat med större pannor tidigare ombord så inte helt ny i området. Installation sörjer jag för själv förutom eventuellt rökgasbiten till skorsten. Hade väl tänkt att köra två helt frånskilda system och endast pellets då jag är hemma för att låta sambon slippa mina experiment och hobbys. Är det just arbetet runt pannan, skruva och släpa pellets som folk drar sig från att fortsätta med systemet och går över till andra system?
Vad menar du med frånskillda system? På något sätt kommer de ju vara kopplade mot samma radiatorer och således är de ju ihopkopplade och måste styras på något sätt.

D Danooo skrev:
Oj så många svar det trilla in, tack för inputs. Är det just arbetet runt pannan, skruva och släpa pellets som folk drar sig från att fortsätta med systemet och går över till andra system?
Ja, förutom mina tidigare synpunkter om underhåll tillkommer en hel del logistik med att frakta, förvara, och fylla pellets. Mina föräldrar hade ett tag ett magasin som fylldes med "bulk", dvs det kom en lastbil och blåste in pellets via en slang. Det ställde dock till med en massa andra problem så vi bytte det mot ett mindre magasin från MAFA där man fyllde från säck. Tungt och dammigt jobb, och dessutom skulle man åka och köpa pelletsen och lasta först på, och sedan av, samt hämta in säckar efter behov.

Dock blev det bra värme med pelletsen även i Norrbotten och tidvis var kostnaden per kWh låg.

En kuriositet är också att när jag rev det gamla magasinet så hittade jag farsans gamla AEG-skruvdragare inbyggt i det. Han hade växelvis genom åren beskyllt såväl mig som min bror för dess försvinnande :D

E EyEr0n skrev:
Vad menar du med frånskillda system? På något sätt kommer de ju vara kopplade mot samma radiatorer och således är de ju ihopkopplade och måste styras på något sätt.
Det har du såklart helt rätt i Eyer0n, det var klumpigt utryckt men medelst avstängning ingående/utgående från respektive system men givetvis delar de radiatorkrets.

possum77 possum77 skrev:
Ja, förutom mina tidigare synpunkter om underhåll tillkommer en hel del logistik med att frakta, förvara, och fylla pellets. Mina föräldrar hade ett tag ett magasin som fylldes med "bulk", dvs det kom en lastbil och blåste in pellets via en slang. Det ställde dock till med en massa andra problem så vi bytte det mot ett mindre magasin från MAFA där man fyllde från säck. Tungt och dammigt jobb, och dessutom skulle man åka och köpa pelletsen och lasta först på, och sedan av, samt hämta in säckar efter behov.

Dock blev det bra värme med pelletsen även i Norrbotten och tidvis var kostnaden per kWh låg.

En kuriositet är också att när jag rev det gamla magasinet så hittade jag farsans gamla AEG-skruvdragare inbyggt i det. Han hade växelvis genom åren beskyllt såväl mig som min bror för dess försvinnande :D
Okej jag förstår. Just biten med transport och lagring så är det inte så stort problem för mig. Vi bor en längre bit ut på Gotland men åker veckovis (minst) till Visby för veckohandel. Har eget släp och fönster ner direkt i källaren (hög sockel) där pannan är tänkt att placeras. Kan köra släpet hela vägen till sockeln dessutom.

Hehe ja kul anekdot, det har ju hänt för många gånger under liknande situationer 😅

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.