Byggahus.se

Dubbla tätskikt i badrum?

2k läst  43 svar

1. sam2018
    Medlem Nivå 4
    Ska man sätta ångspärr(ålderbestäng plast) i badrummet både yttre, innervägg ?blir inte dubbla tätskikt,
    håller på bygga nytt badrum, nya badrummet har två yttervägg och två innervägg.
    1-Badrums yttervägg:
    yttre panel,vindpapp,isolering,åldersbeständigt plast, OSB, fuktspärr, klinkers
    2-Badrums Innervägg:
    gips,vindpapp, isolering,åldersbeständigt plast, OSB, fuktspärr, klinkers
    verkar som branschregler för våtrum ändrades senaste året och därför finns olika åsikter från olika hantverkare,vad gäller idag för badrum för yttervägg, innervägg och tak
    Tackar

2. J
    Medlem · Nivå 7
    Enligt det nya ska det vara tätskikt på alla väggar och golv som kan begjutas med vatten , utanför duschväggar ska det vara en meter från duschen och i snedtak 1,5 meter upp, i taket behövs inget. Inga väggar eller kabin så ska det vara som en balja med tätskikt

3. H
    Medlem Nivå 3
    Du kan ju perforera yttre tätskikt (plast) i väggen genom att borra ursinnigt i väggen med en 2-3mm borr...
    Detta gjorde jag i mitt gamla hus för att inte skapa två tätskikt i en o samma vägg....

4. Erik_Hansson
    Medlem · Nivå 11
  5. sam2018
    Medlem Nivå 4
    sorry jag skrev fel jag menar tätskikt där som skrev fuktspärr innan klinkers

6. sam2018
    Medlem Nivå 4
  7. lärjungen
    Medlem Nivå 7
    Jag tolkar det som att ångspärren är kapad vid badrummet och byts ut mot en åbgbroms (kolla nästa svarta linje med text under "plastfolie"). En ångbroms är mer förlåtande och kan släppa ut fukt som råkat passera tätskiktet.

• Laddar…
  8. sam2018
    Medlem Nivå 4
    hmmm bet beror på hur man kan tolka bilden,

borde finnas en enkel och tydlig skiss som behövs inte tolkar på olika sätt och visar hur ska vara tätskikt i badrummet någonstans eller

9. Erik_Hansson
    Medlem · Nivå 11
    Precis. Det är en ångbroms i ytterväggen bakom badrumsväggen. I tidigare riktlinje drog man in fuktspärren och la ihop den med badrummets fuktspärr för att bara få ett lager med fuktspärr.

Edit. Det står ju Platsfolie på ett ställe och precis under står det Ångbroms. Det är väl tydligt?

• Laddar…
  10. L
    Husägare · Nivå 14
    X

Redigerat
  11. sam2018
    Medlem Nivå 4
  12. sam2018
    Medlem Nivå 4
    varför bara en lite bit Platsfolie och inte hela vägen?

13. Erik_Hansson
    Medlem · Nivå 11
    Vad menar du ?

14. sam2018
    Medlem Nivå 4
    I bilden ser att ångbroms dragot hela väggen men inte Platsfolien

15. I
    Medlem Nivå 7
    Plastfolien är ju i ett annat rum.

• Laddar…