Hej
Jag tänkte ta hem en vvsare för att koppla in en till blandningventil.
Jag vill att vv först ska tas från förvärmningsslingan i tanken.
Det borde ge bättre skitning.
Jag har skissat en liten bild.
Stämmer inkoplingen?
http://lh3.google.se/725hansson/RlA...7qICk/DubblaBlandningsventiler.JPG?imgmax=576
Här är systemlösningen
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/ShuntarBLV ESBE_LK.pdf
-
Medlem · x · 3 593 inlägg 25 okt 2007 15:31
-
25 okt 2007 18:25 #2
Nja, du ska nog koppla ihop slingorna.
Såhär har jag de om de framgår av bilden...
Det finns en modell till vet jag. Ska finnas någon ritning -
-
Medlem · x · 3 593 inlägg 25 okt 2007 19:57
-
13 jan 2008 17:04 #5
Vilket alternativ är bäst månne?
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/ShuntarBLV ESBE_LK.pdf eller Matss variant? -
13 jan 2008 19:31 #6
Vet inte.
Men min koppling är ju den som du har i din länk och det funkar utmärkt hos mig. -
13 jan 2008 21:49 #7
Lägger in en fin ritning på mina 2 tankar med varmvattnet enligt nuvarande koppling.
Kallvattnet förvärms i soltanken och går sen in i beredaren i tekniktanken.Jag har tidigare värmt tekniktanken med elpatron men har börjat elda ved så jag vill inte använda den i onödan längre!
Det finns en kran på övre förbindelseledning mellan tankarna som jag har stängt normalt,om solen värmer upp soltanken helt så brukar jag öppna den...
Nu grubblar jag på hur jag ska koppla in blandningsventiler?Om det är kanonsol flera dar i sträck så behöver jag inte elda,solen klarar varmvattnet. Alltså skulle det gå att koppla så jag får varmvatten från soltanken fast tanken med beredaren är kall?
Skulle det fungera å parallellkoppla 2 bv?
/Anders -
14 jan 2008 22:10 #8
Du kan ju koppla en blandningsventil som fördelningsventil, dvs leda vattnet baklänges genom den. Är vattnet från soltanken varmt går det direkt ut på ledningen (via ett T) men är det kallt styrs det in i beredaren (som då förhoppningsvis är varm).
Använd en ESBE-ventil som är lämpad för att använda som fördelningsventil, inte billigaste skit. -
15 jan 2008 18:54 #9
Har jag tänkt rätt?
Räknas LK som billigt skit? Kvittar väl om den är skållningssäker eller ej?
Vilken funktion får tempratten i denna koppling?
/ Anders -
15 jan 2008 19:09 #10
Rätt tänkt men KV och BV sitter egentligen tvärsom på ventilen. ESBE anger att vissa ventiler kan användas som fördelningsventil antagligen LK också, vet inte om det är nån skillnad. Däremot vet jag att man får vad man betalar för (som vanligt)
Med tempratten ställer du maxtemp för vattnet att gå via beredaren. -
15 jan 2008 22:19 #11
Tackar för informationen Matss!
Nu har jag en huvudvärk mindre
/ Anders -
16 jan 2008 07:29 #12
Detta beror på att när en blandningsventil börjar bli gammal så läcker det alltid lite "inblandningsvatten" genom den, dvs den kyler vattnet lite mer än det är tänkt. I detta läget är det då bättre med "länk-förslaget" än "Matss-förslaget" eftersom i "Matss-förslaget" är sista blandningsventilen kopplad direkt mot kallvattnet. medans det i "länk-förslaget" är det den första blandningsventil som är direktkopplad till kallvattnet. Dessutom inbillar jag mig att länk-förslaget även utnyttjar acktanken bättre eftersom det endast används kallvatten som kylning när den nedre slingan har för hög temperatur. Har sedan solfångare kopplat till acktanken så är man ju intresserad av att få en så låg temperatur i acktanksbotten som möjligt och det ger länkförslaget. Där går allt kylvatten genom den nedre slingan, först när tempen från den nedre slingan överstiger inställt VV-värde så blandas det in kallvatten.
Nu gäller detta i första hand acktankar med dubbla slingor. Har man slinga och beredare så får man tänka till lite men ändå försöka snegla på länk-förslaget där allt blandningsvatten passerar den nedre slingan och först när den blir för hög så kommer kallvattnet att blandas in.
Blev lite långt det här men hoppas ni förstår vad jag försöker förklara. -
16 jan 2008 10:11 #13
Det är precis det jag försöker uppnå med min princip. Med sista blandningsventilen inställd som ett skållningsskydd på 65 grader och den första betydligt lägre kommer maximalt med vatten att gå genom nedre slinga. Kopplingen blir densamma med beredare.
-
16 jan 2008 19:34 #14
Då funkar det nog bättre att montera som Matss föreslog att använda blandningsventilen som fördelningsventil istället.
Då borde det funka så förutsatt att soltanken med slinga är varm att om jag ställt tex 30 grader på ventilen så går vatten upp till 30 grader via beredare och när det blir över 30 grader så går det direkt till kran,genom en till blandningsventil naturligtvis.
Soliga dagar klarar jag mig med solfångarna, mulnar det på mer så får jag kasta in nån pinne i pannan.
/ Anders -
3 jan 2010 22:12 #15
Hakar på den här tråden om blandningsventiler
När jag precis har eldat och alla tankar är varma från "topp till tå" får jag väldigt hett tappvatten. Efter någon dag när temperaturen har sjunkit i tankbotten är vattnet betydligt "snällare". Jag har dubbla blandningsventiler som i länkförslaget. Vilken är det jag ska skruva ner och hur vet man vad dom står på idag? Kunde inte direkt utläsa något från den lilla instruktion som följde med blandningsventilerna.