Byggahus.se

Dubbla ångspärrar i golvet vid golvärme och trägolv?

1. J
    Medlem Nivå 3
    Har letat runt en del men tycker inte jag hittar något som exakt stämmer på min situation.

Ska jag ha en ångspärr under parkettgolvet som de säger på byggmax om jag har plast som skydd nerifrån strax ovanför trossbotten? Tror iaf att det är plast eftersom det låg plast under gamla diskbänken.

OM det inte är plast nedtill ska då ångspärren ligga under foamen?

Är som orolig för instängd fukt mellan de två plastskikten.

Förutsättningar: (som jag hade tänkt göra)
    Krypgrund i hus byggt 1940.
    trossbotten av trä
    plast (kan vara tidningspapper också)
    spån
    massivt 35mm trägolv
    glespanel
    plåtar med vattenburen golvvärme
    ångspärr
    foam
    parkettgolv.

2. smiler
    Medlem Nivå 7
    Plast ovanför trossbotten är väll fel oavsett... Lika som att ha plast ytterst i en yttervägg?
    Om de är plast el tidningspapper är ju rätt relevant...

3. J
    Medlem Nivå 3
    Jahapp då var det kört då typ. Tänkte att det kan för fan inte vara plast nertill i trossbotten så jag la plast under golvet. Nu visar det sig vid lite mer rivande att det låg en plast ovanför trossbotten för att hålla spånet på plats.

Kommer allt gå åt hvete nu när jag har 1 trossbotten 2 plast 3 spån 4 35mm plankgolv 5 glespanel med golvvärmeslang och plåtar 6 plast 7 foam 8 parkettgolv?

Eller tror ni det räcker med att det vädrar mellan spånet och plankgolvet samt en viss del i glespanelen där slangen ligger. Är ju ett gammalt hus så tätt är det inte. + att det är en luftspalt mellan spån och plankgolv. Däremot osäkert om denna luftspalt leder ut till ventilering mellan alla golvbjälkar.