Tjenare.
Undrar om någon gar erfarenhet av att det blir en bättre förutsättning för en vägg som är är ojämn och konvex, eller för den delen konkav, med dubbellager gips istället för enkellager.
Gammalt hus, och jag ser framför mig hur det rör sig lite etc. och tänkte att ett spänt och ganska pressat enkellager gips kanske smäller och spricker till mycket lättare än ett dubbellager. Inte ett alternativ att riva ned ursprungsväggarna som inte är spikraka dessvärre, utan jobbar med det som finns.
Så blir ett dubbellager med gips mer tacksamt att dels se på i slutändan och dels "delar på bördan" av att sitta på en ojämn vägg eller är det bara slöseri med tid och pengar?
Lägger upp några exempel på hur gipset som sitter eller ska sättas fast ser ut tack vare ojämnheten.
Tack!
Undrar om någon gar erfarenhet av att det blir en bättre förutsättning för en vägg som är är ojämn och konvex, eller för den delen konkav, med dubbellager gips istället för enkellager.
Gammalt hus, och jag ser framför mig hur det rör sig lite etc. och tänkte att ett spänt och ganska pressat enkellager gips kanske smäller och spricker till mycket lättare än ett dubbellager. Inte ett alternativ att riva ned ursprungsväggarna som inte är spikraka dessvärre, utan jobbar med det som finns.
Så blir ett dubbellager med gips mer tacksamt att dels se på i slutändan och dels "delar på bördan" av att sitta på en ojämn vägg eller är det bara slöseri med tid och pengar?
Lägger upp några exempel på hur gipset som sitter eller ska sättas fast ser ut tack vare ojämnheten.
Tack!
Spikraka väggar är helt klart inte en faktor av vikt eller dignitet, utan tankens förhoppning är mest att det ska hållas intakt. Överväger att ta ner det och på någor vis bearbeta väggen bakom, men jag vette tusan. Tack!MathiasS skrev:
Det är ca 1 cm, kanske 12 mm på de värsta ställen. Ett par skruvar har varit duktigt i spänn och huvudet slank igenom pappen och skivan nör der blev för mycket spänn på den punkten. Gick att lösa med annan skruv intervall, dock uppstod givetvis tankarna om väggar som rör siguseless skrev:
Liknande trådar
-
2 lager gips hur gör man med förste lagret
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför sätter man aldrig extra lager gips inne i regelverk?
eldoser / brytare och 2 lager gips
limma 2 lager gips i tak?
Tak & Vind -
Gipsbruk Weber Saint-Gobain Gypsum Naturgips 25kg räcker 1 säck endast till 1m2 med 1mm lager?
Byggmaterial & Byggteknik