Dubbelsidigt plank - Strunta i vattbrädan?

609 läst  15 svar

1. T
    Medlem Nivå 6
    Jag har byggt ett dubbelsidigt plank runt altanen med förskjutna 22x70 imp enligt bilden
    IMG_5869.JPG

Jag hade tänkt lägga vattbräda ovanpå men upptäckter att inte ens en 145 bred bräda är bred nog. På bilden nedan ligger en bit av trallen (28x145) ovanpå för att illustrera.
    IMG_5871.JPG

Hur gör jag? Jag själv kan komma på följande alt:
    * Gör ingenting. Kapa stolparna i samma vinkel bara.
    * Kör en vattbräda på 22x145, men lite upphöjt så att det blir ett mellanrum mellan översta panelen och vattbrädan (vattbrädan vilar då alltså endast på stolparna)
    * Lägga dubbla 22x95 brevid varandra och alltså få en skarv på mitten.
    * Köp en 45x170 och be dem klyva den på brädgården till två 22x170 - då är den tillräckligt bred för att kunna ligga direkt på panelen och sticka ut lite.

Tacksam för alla tips eller åsikter.

2. A
    Husägare Nivå 6
    Jag skulle skippa vattbrädan, men skydda stolpändarna med stolphattar.

3. T
    Medlem Nivå 6
    mm är också inne på det alternativet, men jag vill inte att stolparna sticker upp, så jag får kanske lossa översta brädan och kapa dem en centimeter lägre än översta brädan så jag kan lägga en plåtbit ovanpå utan att den syns

4. Dalbotös
    Medlem Nivå 11
    Finns det små personer i närheten kan det vara en god idé att ha någon form av bräda ovanpå annars kan allt möjligt hamna nere i botten. Det kanske går att komma åt på ett lätt sätt ändå men det kan ju försvåra lite i alla fall. :)

5. T
    Medlem Nivå 6
    Ingen fara, det trillar ner på marken bara :)
    Kapade stolparna precis under toppen av panelen, blev bra tycker jag och skönt att slippa krångla med en bräda till!

Liteavvarje gillar
  6. L
    Medlem Nivå 1
    Hallå. Varför räcker inte en 145:a Enligt dina angivna uppgifter 22x2+45x2=134mm i bredd.

Sätt vattenbrädan horisontellt och om du vill att den ska få ordentligt med skydd lägger du ett längsgående plåtbleck som täcker hela och går ner på sidorna ca 1cm på varje sida. Jag gjorde något i den stilen, det fungerar utmärkt, dessutom skyddar plåten mot uv-ljus.

7. T
    Medlem Nivå 6
    Panelerna är förskjutna så utöver de 134 är det en höjdskillnad också. Tänkte skruva fast plåtbleck på stolparna bara och nöja mig så, ångrar jag mig en vacker dag är det ju bara att lägga på något då.

8. L
    Medlem Nivå 1
    Jo jag såg det på bild, men jag tyckte det var en annan fråga. Om det blir för "stor" glipa på utsidan som avslut hade en klyvning av sista övre yttre plankan varit möjlig, med cirkelsåg. (Skillnaden mot det jag gjorde var att jag körde med stående "trall-panel" på planket. Så då förekom en sådan klyvning fast den hamnade vertikalt istället.)

Bara som reflektion i efterhand, om det är plant på överdelen så som jag har det, kan detta bli en slags språngbräda för katter. Jag vid 2 tillfällen sett att katter varit uppe på taket och hoppat ner på plåtblecket och sen ner på marken. Detta borde du slippa kan jag tänka mig.

9. T
    Medlem Nivå 6
    Tänkte göra enklast möjliga lösning - täcka de snedkapade stolparna på ett så diskret sätt som möjligt. Någon som har något tips?

Plåtbleck?
    Tunn bit tryckimpregnerat?

10. C
    Medlem · Nivå 9
    Jag hade bett en plåtslagare klippa till och bocka rätt antal plåtar i valfri färg.
    Räcker ju att man bockar plåten så den kan klämmas imellan stolpen och brädan.
    Då får du ett diskret skydd på toppen som inte syns så mycket.

Lär inte kosta många riksdaler att få plåtslagaren att fixa det.

11. T
    Medlem Nivå 6
    Japp, låter som en bra alternativ. Om än lite småjobbigt att behöva söka upp en plåtslagare.

Jag kanske kan köpa en bit imp. 16x95 och gersåga kanterna?

Finns det inget man kan måla/pensla på istället? (En gång - orkar inte hålla på och olja varje år)

Eller kan man bara skita i att skydda ändträet? Det är snedsågat så vatten ansamlas ju inte, och ntr-märkningen gäller väl hela vägen igenom?

Redigerat
  12. L
    Medlem Nivå 1
    Innan du förkastar alternativet med plåtbeklädnad på ändträ enl. tidigare förslag från crazytok, skulle man tänka sig en budget variant som kostar 100:-, där du inte behöver uppsöka plåtslagare. Köp en fotplåt på 2m, 150mm bredd, den klipper du till rätt bredd och antal och bockar själv, (en bockning for du på köpet). Det är enklare än man tror att jobba med plåt,. Plåtbeklädnad är det ultimata skyddet med de krav du ställer, att slippa regelbunden träskyddsbehandling.

13. T
    Medlem Nivå 6
    Lutade åt att såga till en 16mm tryckimp och gera den så att det ser ok ut - och sen limma dit den.

Men detta alternativ är kanske ännu bättre - givet att det går att göra snyggt! Vad behöver jag för verktyg för snygg kapning och bockning?

14. L
    Medlem Nivå 1
    Bra verktyg att ha hemma, stålskala, vettig plåtsax, något att ritsa med (penna funkar kanske, svart plåt kan vara svårt att se på).
    Mäta, rita, klippa, vid bockning kan man använda t.ex 2 träbitar som man sätter plåten emellan och en tving utanpå träbitarna. Pressa sedan utstickande plåt mot träunderlag, det gör inget om det blir en liten radie och inte 90graders bockning. Planera bockningarna och spara den lättaste till sist. Sådär små bockningar är relativt lätta att få snygga, jag bockade om i längsgående riktning 2m, det är jobbigare, då knackade jag med hammare det blir inte lika snyggt. Men man får ta hänsyn till hur mycket detaljerna verkligen syns efteråt.

Redigerat
  15. Bästa svaret

C
    Medlem · Nivå 9
    Ett annat alternativ är att klämma fast en liten bit takpapp....

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: