3 824 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Dubbelgips på plyfa, måste alla skarvar vara över regel?
Jag tänkte ljudisolera några innerväggar och därför köra dubbelgips på plyfa. Nu är väggen cc60, och jag har endast 90-gips. Är det ok om vissa gipsskarvar hamnar mitt emellan reglarna och endast skruvas i plyfan?
Skruven får ju bra bäste i plyfan, och väggen borde bli så stabil att vibrationer inte får skarvarna att flexa, eller?
Skruven får ju bra bäste i plyfan, och väggen borde bli så stabil att vibrationer inte får skarvarna att flexa, eller?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Om du skruvar plyfan ordentligt så funkar det. Lägg gipsskarvarna omlott så blir det än starkare.
Första lagret gips skulle jag inte skruva så mycket.
Protte
Första lagret gips skulle jag inte skruva så mycket.
Protte
I praktiken kommer det att funka att låta gipsskarvarna hamna mellan reglarna om man inte skarvar plyfa och gips på samma ställe. Men i teorin skall alla lager skruvas i reglarna. Se t ex denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-faester-man-gipsskiva-pa-osb.374712/.
Kort sagt så beror det på vad skivtillverkaren föreskriver. Om man vill göra jobbet "by the book", vill säga.
Kort sagt så beror det på vad skivtillverkaren föreskriver. Om man vill göra jobbet "by the book", vill säga.
Klicka här för att svara