Jag tänkte ljudisolera några innerväggar och därför köra dubbelgips på plyfa. Nu är väggen cc60, och jag har endast 90-gips. Är det ok om vissa gipsskarvar hamnar mitt emellan reglarna och endast skruvas i plyfan?

Skruven får ju bra bäste i plyfan, och väggen borde bli så stabil att vibrationer inte får skarvarna att flexa, eller?

Ja precis, bara du inte skarvar över ett ställe där du skarvat plywood så ska det va lungt

• Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Om du skruvar plyfan ordentligt så funkar det. Lägg gipsskarvarna omlott så blir det än starkare.
Första lagret gips skulle jag inte skruva så mycket.

Protte

I praktiken kommer det att funka att låta gipsskarvarna hamna mellan reglarna om man inte skarvar plyfa och gips på samma ställe. Men i teorin skall alla lager skruvas i reglarna. Se t ex denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-faester-man-gipsskiva-pa-osb.374712/.
Kort sagt så beror det på vad skivtillverkaren föreskriver. Om man vill göra jobbet "by the book", vill säga.

Bra tråd, hittade den inte när jag sökte innan. Delade meningar alltså (som vanligt här ;)). Men jag skarvar nog där det passar helt enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.