Hej,

Planerar att bygga ett dubbelgarage med måtten 6x6,5m. Har funderat på att använda vanliga takstolar av trä men en kollega tipsade mig att istället montera in en nockbalk av järn dvs en I-balk på 6,5 m samt att lägga takåsar ut mot sidorna. På så sätt får man då högt i tak och inga takstolar som stjäl plats. Dessutom enkelt att konstruera en skena som en talja kan löpa fritt i.

Hur beräknar man vilken dimension på I-balk i järn man skall använda?

Fast det är väl inte riktigt så enkelt, väggarna ska ju helst inte vika ut sig i överkant när det blir lite snölast på taket. Eller hur löses det?

Bara lite OT, nackdelen med att använda nockbalken till att lyfta är att den måste dimensioneras efter det, och att du bara kan lyfta rakt under den.

En tanke jag fick var att du bygger med en nockbalk, men du kan ha en separat lyftanordning på hjul om du planerar att lyfta mycket. T.ex. som en gungställning, två A'n med en balk över, 4 låsbara hjul. I eller H balk som balk på lyften beroende på taljans mått. Och såklart två strävor i "kryssen".

Alternativet är att du bygger nån kombination av saxtakstolar och nockbalk. Plastar, glesar, sprutisolerar.

Om vi begränsar frågan och säger så här att man dimensionerar nockbalken ordentligt så att den tål aktuell snötyngd utan att man använder den för lyft, finns det någon beräkningsmodell på nätet för I-Balk?

Problemen med vikning är helt oberoende av nockbalkens bärförmåga. Även om du så klart ska räkna på den, tror jag det större kruxet är just att väggarna inte viker ut, så där tror jag du bör börja.

OK, ja det kanske inte är så enkelt ändå. För att vara på den säkra sidan kanske man skall hålla sig till beprövade takstolar.

Det går säkert att lösa, men det gäller att göra hela konstruktionen rätt.

Jag planerar ett garage på 11x11 meter med ett valmat tak. Jag ska ha en öppning upp till nock på en del av taket så jag kan ha en lyft där. Det är inga problem och takstolstillverkaren har räknat fram en lösning åt mig som dom ska leverera.

Det du vill bygga är ett ryggåstak, för limträbalkar finns det beräkningsprogram på nätet, men för stål har jag inte sett något. Men det är enkelt uträknat för en konstruktör om man vet snözon, taklutning samt takkonstuktion i övrigt (innertak, takbeklädnad m.m).
Konstruktionen kräver också att balken vilar på stolpar i gavlarna som tar lasten ned i grunden.

Väggarna viker sig inte utan det är i princip bara vertikala krafter.

Instämmer med "pbengtsson"
Har själv byggt en carport 6x12m med i-balk i nocken, men jag lovar dig att det blir mycket billigare i ditt fall med vanliga takstolar. (alternativt saxtakst. om du vill ha högre nock.)

//AA

Stod i samma funderingar, men det blev saxtakstolar till sist, då fick jag lite extra höjd inne ändå.
7 meter spännvidd 27 grader gav jag 1300 kr st inkl frakt.

Ja det lät som en bra lösning med saxtakstolar. Var köpte du dessa till ett så pass bra pris inkl frakt?

classes2000 skrev:
Stod i samma funderingar, men det blev saxtakstolar till sist, då fick jag lite extra höjd inne ändå.
7 meter spännvidd 27 grader gav jag 1300 kr st inkl frakt.
Från vilken leverantör?

Bjärke takstolar ab

Tack för tipset, dom ska vi kolla med!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.