Är det någon principiell skillnad i funktion, livslängd och tillförlitlighet mellan strömbrytare som bryter både fas och nolla med vred och med trycke=vippandeknapp.

(På just de jag ser på framför mig så är vredbrytare märkt IP54 och knappbrytaren IP44 så vredet klarar lite blötare omgivning, jag vet inte om det alltid brukar vara så.)

Nä vred och tryck tror jag inte är någon skillnad annat än mekaniskt.

Det behövs allpolig brytning före hushållsprodukter så de tvåpoliga är bra för det

Första siffran anger inträngande av partiklar eller beröring så det är inte fukt som är skillnaden där. Den ena är lite mer dammsäker 🙂

Redigerat:
  • Gilla
Torpgubben
  • Laddar…
Vad är syftet med dessa tvåpoliga strömställare? De uppfyller inte kravet på "3 mm brytavstånd" så om detta är skälet (elektriskt frånskiljning) så kan man lika gärna vara utan.

A avh67f skrev:
Nä vred och tryck tror jag inte är någon skillnad annat än mekaniskt.

Det behövs allpolig brytning före hushållsprodukter så de tvåpoliga är bra för det

Första siffran anger inträngande av partiklar eller beröring så det är inte fukt som är skillnaden där. Den ena är lite mer dammsäker 🙂
siffrorna: ja, just. Blandade ihop det…

Aha de tvåpoliga typ aqua stark har inte nog brytavstånd? Bra att veta. Försökte få fram den informationen förut i något sammanhang men lyckades inte hitta det.
Nä då är det ju inget man kan använda som allpolig brytare. Det är ju synd för det är ju en liten smidig sak annars.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är syftet med dessa tvåpoliga strömställare? De uppfyller inte kravet på "3 mm brytavstånd" så om detta är skälet (elektriskt frånskiljning) så kan man lika gärna vara utan.
Ja, i sverige käns det väl ok att bara bryta ledaren. Men i Norge så känns det vettigt att bryta båda ledarna.

Var står det där med 3mm? Det betyder alltså att man formellt sett inte ska lita på att en strömställare bryter strömmen?

För "allpolig" brytning räcker det att bryta faserna. Och arbets/säkerhetsbrytare ska ha min 3 mm "brytaravstånd" och nej man ska aldrig lita på att en vanlig strömbrytare verkligen har brutit.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag utgick ifrån att det är Sverige vi pratar om. Kanske är det krav/praxis där på att bryta båda faserna även funktionellt i Norge?

"Allpolig brytare med 3 mm brytavstånd" står annars i alla bruksanvisningar för apparater som ansluts fast. Om du behöver det vet vi inte då syftet med din brytare är okänt. Men det låter som att du är ute efter frånskiljning?

Jag utgick ifrån att det är Sverige vi pratar om. Kanske är det krav/praxis där på att bryta båda faserna även funktionellt i Norge?

"Allpolig brytare med 3 mm brytavstånd" står annars i alla bruksanvisningar för apparater som ansluts fast. Om du behöver det vet vi inte då syftet med din brytare är okänt. Men det låter som att du är ute efter frånskiljning?
Frågan växte lite, men det som är aktuellt för mig är att enkelt koppla ur och in varmvattenberedare i ett fritidshus. Beredaren är dåligt isolerad och har onödigt stora förluster när vi inte är i huset, så om vi inte är där på några veckor så brukar jag dra ur schukokontakten ur vägguttaget.
Jag tänker att det vore bättre att sätta dit en strömbrytare som är bättre avsedd för att bryta och koppla in en resistiv last på ett par kW.

Vad finns det för olika korrekta ord för att slå på och av förbrukare och att ”avskilja” som jag antar är det där med 3mm avstånd?

T Torpgubben skrev:
Frågan växte lite, men det som är aktuellt för mig är att enkelt koppla ur och in varmvattenberedare i ett fritidshus. Beredaren är dåligt isolerad och har onödigt stora förluster när vi inte är i huset, så om vi inte är där på några veckor så brukar jag dra ur schukokontakten ur vägguttaget.
Jag tänker att det vore bättre att sätta dit en strömbrytare som är bättre avsedd för att bryta och koppla in en resistiv last på ett par kW.
Det där med Norge…
I äldre nät i Norge har man 230 V mellan faserna och saknar nolla.
Inomhus bryter man normalt bara ena fasen, den andra är alltid ledande.
Utomhus är det föreskrivet att bryta båda ledare vid frånkoppling av en förbrukare. I mitt fall med VVB känns det vettigt att bryta båda ledare, men jag vet inte säkert om det är krav.

Om du tänker ha stickproppen kvar så är det funktionell brytning du vill ha, för att stänga av VVB när ni åker.

En vanligt belysningsströmställare skulle fixa detta. De klarar i allmänhet 16 A. Men tryck snabbt o distinkt på vippan vid brytning, eller vrid ned termostaten först så att belastningsströmmen bryts.

Om du tänker ersätta stickpropp och uttag med en brytare så ska du egentligen se till att du får frånskiljning för att kunna arbeta säkert med det elektriska i VVBn, eller byta VVBn. Du har här ingen stickpropp längre som kan agera frånskiljare. Man kan även låta säkringarna i centralen agera frånskiljare. Det är vanligen inga problem i en bostad. Men brukligt är att man sätter en "arbetsbrytare" intill en VVB.

Sök efter "säkerhetsbrytare", t.ex https://www.elbutik.se/product.html/abb-cewe-sakerhetsbrytare-bas-16?category_id=1907 men låt bli att klistra på lappen som det står "får ej användas för start o stopp".

Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.