Halloj,
Vad har ni för tips på lösning där jag nu har en dubbel "vanlig" strömbrytare i en dosa i badrummet. Ena knappen till skåp/spegel och den andra till LED-spottar i taket. Jag skulle helst vilja ha en vanlig till skåp/spegel och takspottarna dimbara, men fortfarande en dosa bara.
En av två transformatorer till takspottarna krånglar och spottarna är för klena så utgå från att allt kan/ska bytas.
Bonus om det går att styra takspottarna med Hue-appen men absolut inget krav.
Vi har idag takpottar i vardagsrummet som har 0-10V styrning på transformatorn och en zigbee-puck och så styr vi dem med hue-app/fjärr. Men, skulle vi göra liknande i badrummet så skulle vi behöva ha en vanlig knapp till skåp/spegel också och det vet jag inte hur det ska lösas.
Och, för att tråden inte *direkt* ska gå in på vad man får och inte får göra själv så är jag alltså ute efter vad det finns för produkter. Elektrikern kanske inte har koll på marknaden så jag vill ha en utgångspunkt att diskutera kring så vi får en bra lösning.
Tack på förhand.
/Ola
Vad har ni för tips på lösning där jag nu har en dubbel "vanlig" strömbrytare i en dosa i badrummet. Ena knappen till skåp/spegel och den andra till LED-spottar i taket. Jag skulle helst vilja ha en vanlig till skåp/spegel och takspottarna dimbara, men fortfarande en dosa bara.
En av två transformatorer till takspottarna krånglar och spottarna är för klena så utgå från att allt kan/ska bytas.
Vi har idag takpottar i vardagsrummet som har 0-10V styrning på transformatorn och en zigbee-puck och så styr vi dem med hue-app/fjärr. Men, skulle vi göra liknande i badrummet så skulle vi behöva ha en vanlig knapp till skåp/spegel också och det vet jag inte hur det ska lösas.
Och, för att tråden inte *direkt* ska gå in på vad man får och inte får göra själv så är jag alltså ute efter vad det finns för produkter. Elektrikern kanske inte har koll på marknaden så jag vill ha en utgångspunkt att diskutera kring så vi får en bra lösning.
Tack på förhand.
/Ola
Dessa var "standard" tidigare men verkar ha utgått hos både Classe och Jula men bör kunna "byggas" ihop av en dubbel förhöjningsram, brytare och lämplig dimmer. Kräver bara en enkel dosa. Kanske finns de fortfarande någonstans som en enhet men kolla då noga att dimmern funkar med de ljuskällor du vill ha.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Står du ut med dosdimmer är en vanlig dubbelbrytare där den ena "halvan" förses med impulsfjäder för dimmerstyrning ett annat alternativ. Alltså typ som nedan där ena knappen blir återfjädrande och styr lämplig dosdimmer på lämplig plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det är en bra kompromiss. Det är ju oftast man bara tänder och släcker takspottarna så att de är lite klumpigare att dimma vid behov gör är ju inte hela världen.Alfredo skrev:
Jag köpte en fjärdervariant och installerade själv. Scheider har sådana. Så ena knappen är vanlig och den andra är nu fjädrande. Håller du den inne så blir den allt svagare eller allt starkare ljusflöde. Funkat perfekt.O OlaF skrev:Halloj,
Tack på förhand.
/Ola