Byggahus.se

Dubbel matning till uthus och felmärkt central – hur vanligt?

1. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Jag ska byta ut en fast armatur, som omväxling något man får göra själv och började med att slå av säkringarna ut till centralen på uthuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    A1758682-7AD9-4A6F-B48F-BEC37C6C9A91.jpeg

Sagt och gjort, undercentralen bortkopplad.

Lampan jag ska byta lös dock fortfarande, så på något vis har jag dubbla matningar till uthuset, en trefasgrupp och en enfasgrupp.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2F11C751-E607-4B9A-9656-20462240182B.jpeg

Efter lite testande visade det sig att ”belysning övervåning” även inkluderade uthuset.

Jag skulle tro att enfasgruppen är original -39 eller däromkring och att trefasgruppen är nyare (60-tal kanske). Vad är rimligt att göra? Bara lägga till ”+uthus” på brytaren i bild två eller se till att få allt omdraget? Det är en taklampa, en utebelysning och ett eluttag på den ”hemliga” dragningen, så det är inget stort jobb att flytta över det till undercentralen. Har dock ingen lust att pilla i centraler för egen del, så det skulle få bli ett elektrikerjobb den dagen jag ändå tar hit en sån.

Så vad säger ni?
    • Vanligt fel i gamla anläggningar som är bra att märka upp.
    • Vanligt fel i gamla anläggningar som är bra att åtgärda vid tillfälle, enfasmatningen är nog slut, minst.
    • Vanligt fel i gamla anläggningar som är bra att skyndsamt åtgärda.
    • Inget fel i den gamla anläggningen, men slarvig elektriker som bytte central – märk upp.
    • Ring elpolisen genast!

2. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
  3. J
    Medlem · Nivå 11
    Bara en lampa .Märk om, gör inget, inte ekonomiskt försvarbart förrän du ska åtgärda allt.

4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om jag förstår dig rätt så matas belysningen i uthuset via en separat grupp. Det är alltså ingen sammankoppling mellan den gruppen och trefasgruppen? Och det finns ingen funktionell anledning till detta, du vill inte kunna styra denna belysning från huset? Då tycker jag detta alternativ ligger närmast:

Ska man prata om fel här så är det i så fall gruppförteckningen. Det får inte vara oklart vad som matar saker o ting.

5. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Just så, enfasmatningen är för sig och har inget med det andra att göra. Jag blev bara lite häpen när jag trodde att jag stängt av all matning till uthuset men så inte var fallet.

Min huvudanledning till att ha startat tråden är just att jag är en smula förundrad att man inte tog bort enfasmatningen när man lade trefaskabeln och satte dit en undercentral. Det rör sig om tre–fyra meters kabeldragning för att ändra så att hela uthuset har gemensam matning. Något förvånad är jag också att enfasmatningen inte är listad i centralen. Risken att någon tror sig ha kopplat bort spänningen och gör något utan att testa är förhoppningsvis minimal, men varför har man behållit den gamla matningen när man dragit dit en ny? Och iom. att han som bytte huvudcentralen missat det, är det ”ovanligt” att låta det gamla finnas kvar parallellt så?

Om något år eller så är det nog dags att sätta upp en elbilsladdare, då ska elektrikern få fräscha till och bunta ihop det så att allt går på trefasmatningen och via gemensam undercentral. Tror jag.

Redigerat 13 okt 16:46
  6. F
    Medlem · Nivå 10
    Märk upp. Antagligen någon tidigare ägare som pulat själv. När det inte funnits tillräckligt lediga säkringar i skåpet har han kastat in det på nån upptagen som varit lättbelastad och glömt att märka.

7. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 17
    De kôster de me, vetdu...;)
    Såna här märkligheter är ganska vanligt, och det behöver inte vara hempul heller. Ortens elektriker, back in the days.

8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Nej, det tror jag inte. Elen är överlag väldragen och båda uthusanslutningarna är betydligt äldre än normcentralen. Men det är klart att grupperna i tidigare central kan ha buntats ihop för att frigöra plats till något annat och märkningen fallit bort redan då, men jag törs säga att såväl båda dragningarna till uthusen som bytet från proppskåp till normcentral gjorts av elektriker.

Lutar då mer åt @Fotografens förklaring: allt kostar, så varför ändra något som funkar.