Byggahus.se

Dubbel fönsterdörr (altandörr)

1. k_per
    Renoverare Nivå 7
    Hej,

Är det någon som har koll på ett bra mått (standard?) för dubbel fönsterdörr. Ska beställa nya fönster och tänkte samtidigt sätta in en altandörr. Det finns ingen dörr idag så måttet kan vi bestämma själva. Däremot vill vi inte att dörren ska äta för mycket av väggen. Men den ska fortfarande vara praktisk.

Någon som har lite tips?

Mvh Per

2. S
    Medlem · Nivå 8
    Hmm, jag förstår inte dig... det låter som du säger emot dig själv!

Du vill ha en parfönsterdörr som inte ska äta för mycket av väggen men fortfarande praktisk.
    I mina ögon är det en enkeldörr och absolut ingen pardörr. En pardörr är ju alltid försedd med ett passivt dörrblad som inte är avsett att öppnas samtidigt som det aktiva. Då blir det oftast ett smalare aktivt dörrblad.

Så, jag kan inte annat än rekommendera en enkel fönsterdörr :)

Tror inte det finns en standardstorlek, mina fönsterdörrar är 9 x 21.

Redigerat 2 mar 2015 17:34
  3. k_per
    Renoverare Nivå 7
    Ok. Glömde nämna ett av de viktigaste sakerna...det estetiska. Vi vill ha en dubbeldörr. Det är inte förhandlingsbart.

4. S
    Medlem · Nivå 8
    Aha du menar form före funktion ;) eller...

Jag har en parfönsterdörr, den är 15 x 21. Bladen lika stora. Okej att gå genom. Har i tidigare hus haft parfönsterdörr i bredd 12 eller om det va 13, den va inge kul alls.

5. smiler
    Medlem Nivå 7
    Minst 9 bred vill man väll ha som standard så 18x21 låter väll lagom isf.
    Om nu inte väggen är 2m lång :p

6. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Estetiskt går det att använda en bred enkeldörr, men ha en lodrät delning i mitten av den. Då ser det ut som pardörr när den är stängd, men ni får en praktisk dörr att gå igenom.

7. E
    Medlem Nivå 2
    15x21 monterade jag i somras hemma och är väldigt nöjd, skulle inte vilja ha smalare.

8. smiler
    Medlem Nivå 7
    Beror ju lite på ändamålet, en 15 bred blir ju väldigt knepig å kalla praktisk.
    Möjligtvis om man alltid har händerna fria å kan öppna båda samtidigt :)

9. A
    Medlem · Nivå 19
    Verkar finnas lite olika teorier om bredd och kanske påverkas även av hur stor man är.
    Vi har två pardörrar i fritidshuset som är 14 breda och det är inga problem att enbart använda en av dem, däremot skulle jag inte vilja gå ned till 12. Sommartid är det vanligt att en av dem står öppen för passage.

10. simpa81
    Renoverare Nivå 10
    Jag satte in en 14x21 pardörr i somras, istället för ett fönster som var 14 brett. Funkar kalas att gå igenom gångdörren, men så är jag rätt smal också...

Och vill du ha en helglasad dubbeldörr så ska du ha det, det är riktigt snyggt tycker jag! Blev ett helt nytt hus/vardagsrum med den dörren! Men den var tung som f*n att sätta in. Inte själva karmen, men när vi skulle hänga dit dörrarna höll vi på att kikna!

11. k_per
    Renoverare Nivå 7
    Det verkar som den ovetenskapliga gränsen för karmyttermått på dubbeldörren går vid 14.

Tackar för all input

• Laddar…