:confused:

Håller på att bygga en altan, har uppkommit ett litet frågetecken som jag inte kan finna ngt direkt svar för här på forumet.
Kan ngn hjälpa mig med detta tro??

Altanens yttersta bärlina är i början på en sluttning, detta medför att dess plintar står lägre än övriga o för att få bärlinorna i våg så skulle jag behöva ha dubbla bärlinor (på höjden asså).
Går detta bra? Räcker det om man lägger "klossar" under den övre bärlinan i plintskon eller bör jag lägga hela längder även här? Är bästa sättet att fästa ihop dessa med spikplåt då?
Förutsatt att detta är en lämplig lösning asså...

Jag har justerbara plintskor men det räcker ändå inte till, och jag har på grund av tjäldjup varit tvungen att gräva ner plintarna så pass mkt som jag gjort.

En annan fråga är hur jag bäst fäster reglarna i bärlinan...med spik eller skruv??

Mkt tacksam för den hjälp jag kan få....:)

/Fredrik

Ja det går bra att "klossa" bärlinan så som du beskriver. Antingen sätter du spikplåt eller så kan du sätta reglar på båda sidor om och spika fast din kloss. Själv hade jag satt spikplåt på var sida om själva plintskon, främst för att jag tycker att det blir snyggare med spikplåt än att spika på reglar. Men om man ändå inte kan se det så spelar det inte så stor roll.
Du behöver inte lägga dubbla bärlinor. Jag hade nog hållt mig till ungefär 40 cm på var sida om plintskon med "klossen" ev. mindre om plinten står nära kanten på verandan.

Jag hade skråspikat reglarna i bärlinan. Ett fyrtumsspik från var sida om regeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.