3 041 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Dubbdäck, två veckor jämfört med två månader
Sida 1 av 3
Lite förenklat får man ha vilka däck man vill två månader på hösten, alltså i oktober och november. På våren är valfriheten begränsad till de två första veckorna i april.
Är denna skillnad vettig? Hur motiveras den? Varför har man inte samma längd på "valfrihetsperioden" vår som höst?
Någon som vet motiven och kan förklara bakgrunden?
Är denna skillnad vettig? Hur motiveras den? Varför har man inte samma längd på "valfrihetsperioden" vår som höst?
Någon som vet motiven och kan förklara bakgrunden?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 825 inlägg
Aldrig funderat på det (men nu gör jag de!), det är en lag som troligast väldigt få här i norr följer. Om jag ser till min bekantskapskrets är det vädret som styr, flera byter först i maj.
Poliserna brukar vara väldigt överseende med
Poliserna brukar vara väldigt överseende med
Jag kan inte redogöra för bakgrunden eller myndigheternas resonemang, men jag förstår varför man har den prncipen. På hösten är det en längre period med plötslig halka innan det blir riktigt vinterväglag etablerat i folks medvetande jämfört med övergången från halka till torr asfalt på våren.
Fram till 2010 fick man köra med dubb till 30/4, men det ändrades pga utsläpp av slitagepartiklar.Alfredo skrev:
Men det var ju med andra ord en assymetri även tidigare, om än betydligt mindre.
Spontant kan jag tänka mig att man resonerar att folk är lata så att på hösten byter man ändå inte innan snön kommer, men på våren måste man "tvinga" folk att byta(?)
Vettigt kan ju diskuteras. Det innebär ju i praktiken att man ibland fått köra i vinterväglag med sommardäck, även i stockholmsområdet.
Behöver man verkligen dubbdäck i stockholm och söderut.C cpalm skrev:Fram till 2010 fick man köra med dubb till 30/4, men det ändrades pga utsläpp av slitagepartiklar.
Men det var ju med andra ord en assymetri även tidigare, om än betydligt mindre.
Spontant kan jag tänka mig att man resonerar att folk är lata så att på hösten byter man ändå inte innan snön kommer, men på våren måste man "tvinga" folk att byta(?)
Vettigt kan ju diskuteras. Det innebär ju i praktiken att man ibland fått köra i vinterväglag med sommardäck, även i stockholmsområdet.
kör man dubbfria däck är det väll inte så noga? är regeln just för dubbdäck ?
Beror väl vem du frågar men jag svarar "ja" och ser inte att detta behov skiljer sådär jättemycket mot längre norrut. Blankis är blankis oavsett latitud.T TheGame skrev:
Ja förbudet avser dubbdäck. "Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag."T TheGame skrev:
Vill man vara på den säkra sidan är det väl just här som det behövs, mer än norr över, pga att det smälter och fryser hela tiden.T TheGame skrev:
För egen del kör jag vartannat år på dubbat resp dubbfritt på ena bilen och jag tycker egentligen det kvittar vad jag kör på, men för övriga förare av bilen så känner jag mig kanske lite lugnare när den har dubbdäck.....