Lite förenklat får man ha vilka däck man vill två månader på hösten, alltså i oktober och november. På våren är valfriheten begränsad till de två första veckorna i april.

Är denna skillnad vettig? Hur motiveras den? Varför har man inte samma längd på "valfrihetsperioden" vår som höst?

Någon som vet motiven och kan förklara bakgrunden?
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Aldrig funderat på det (men nu gör jag de!), det är en lag som troligast väldigt få här i norr följer. Om jag ser till min bekantskapskrets är det vädret som styr, flera byter först i maj.
Poliserna brukar vara väldigt överseende med
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
min bekantskapskrets är det vädret som styr
Om vädret kräver får du alltid ha vinterdäck.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om vädret kräver får du alltid ha vinterdäck.
Absolut, och jag skrev "lite förenklat". Dock kvarstår min undran varför längden på de två "övergångsperioderna" skiljer med en faktor fyra. Jag fattar inte riktigt logiken.
 
Jag kan inte redogöra för bakgrunden eller myndigheternas resonemang, men jag förstår varför man har den prncipen. På hösten är det en längre period med plötslig halka innan det blir riktigt vinterväglag etablerat i folks medvetande jämfört med övergången från halka till torr asfalt på våren.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
På våren är valfriheten begränsad till de två första veckorna i april.
Fram till 2010 fick man köra med dubb till 30/4, men det ändrades pga utsläpp av slitagepartiklar.
Men det var ju med andra ord en assymetri även tidigare, om än betydligt mindre.

Spontant kan jag tänka mig att man resonerar att folk är lata så att på hösten byter man ändå inte innan snön kommer, men på våren måste man "tvinga" folk att byta(?)

Vettigt kan ju diskuteras. Det innebär ju i praktiken att man ibland fått köra i vinterväglag med sommardäck, även i stockholmsområdet.
 
C cpalm skrev:
Vettigt kan ju diskuteras. Det innebär ju i praktiken att man ibland fått köra i vinterväglag med sommardäck, även i stockholmsområdet.
Man får ju ha dubbdäck om det befaras bli vinterväglag.
 
C
useless useless skrev:
Man får ju ha dubbdäck om det befaras bli vinterväglag.
Förvisso, men vem kör runt med dubbdäcken i bakluckan för att kunna skifta på dem om det börjar snöa?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nja, jag menar att man får behålla dom på om väderprognosen visar att det ska bli minusgrader om en vecka.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Nja, jag menar att man får behålla dom på om väderprognosen visar att det ska bli minusgrader om en vecka.
Ah, du menar så. Aprilvädret tenderar dock att vara rätt nyckfullt.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vettigt kan ju diskuteras. Det innebär ju i praktiken att man ibland fått köra i vinterväglag med sommardäck, även i stockholmsområdet.
Ja och sedan blir det lätt hysteriskt på våren när alla ska byta inom en tvåveckorsperiod.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fram till 2010 fick man köra med dubb till 30/4, men det ändrades pga utsläpp av slitagepartiklar.
Men det var ju med andra ord en assymetri även tidigare, om än betydligt mindre.

Spontant kan jag tänka mig att man resonerar att folk är lata så att på hösten byter man ändå inte innan snön kommer, men på våren måste man "tvinga" folk att byta(?)

Vettigt kan ju diskuteras. Det innebär ju i praktiken att man ibland fått köra i vinterväglag med sommardäck, även i stockholmsområdet.
Behöver man verkligen dubbdäck i stockholm och söderut.
kör man dubbfria däck är det väll inte så noga? är regeln just för dubbdäck ?
 
T TheGame skrev:
Behöver man verkligen dubbdäck i stockholm och söderut.
Beror väl vem du frågar men jag svarar "ja" och ser inte att detta behov skiljer sådär jättemycket mot längre norrut. Blankis är blankis oavsett latitud.

T TheGame skrev:
är regeln just för dubbdäck ?
Ja förbudet avser dubbdäck. "Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag."
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Behöver man verkligen dubbdäck i stockholm
Vill man vara på den säkra sidan är det väl just här som det behövs, mer än norr över, pga att det smälter och fryser hela tiden.

För egen del kör jag vartannat år på dubbat resp dubbfritt på ena bilen och jag tycker egentligen det kvittar vad jag kör på, men för övriga förare av bilen så känner jag mig kanske lite lugnare när den har dubbdäck.....
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
För egen del kör jag vartannat år på dubbat resp dubbfritt på ena bilen
Varför då? :thinking: Du har alltså dubbla uppsättningar vinterdäck till den bilen? Ökar inte det risken att däcken "dör" av ålder innan de blir utnötta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.