Byggahus.se

"...du får inte köra bil utan körkort heller..."

1. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Om det nu är bättre österut eller i södern med egna kopplingar etc så förstår jag inte varför du bor i Svedala???

Vill du och dina gelikar ha en förändring så har ni två val.

1. Flytta söderut, helst söder om ekvatorn

2. Kedja fast er vid Rosenbad och hungerstrejka

På ett forum lär ni aldrig få en förändring

• Laddar…
  2. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Ja, om nu möjligheten till att hempula lagligt är viktigast i världen

3. 13th Marine
    Are we there yet? · Trelleborg · 8 470 inlägg

13th Marine

Are we there yet?
    Jag förstår att du som elektriker gillar läget som det är nu.

4. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 145 inlägg

pacman42

Medlem
    Jag har haft två elbränder i mitt hus, bägge upptäcktes innan de tagit sig. Bägge arbetena var utförda av anställda på företag där chefen står för elkunnandet. Jag har kopplat rätt mycket el i huset (visserligen har jag varit elektriker tidigare i livet, men utan behörighet), men jag har fortfarande inte orsakat några problem i anläggningen. Snarare så att jag förbättrat den då jag åtgärdat flera problem.

Nu är detta anekdotisk bevisning, men jag tycker ändå att det visar på grundproblemet i dagens hantering. Den som gör jobbet har ju inte nödvändigtvis någon ackreditering, det är dennes chef som har den.

Och rörande hempulande av icke behöriga elektriker så känner jag ingen elektriker som inte gör detta. De hjälper dessutom sina vänner och bekanta också...

5. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Vissa får koppla medans andra får titta på. Så är det med mycket i livet

6. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Det jag inte förstår är varför man måste få hempuleri lagligt? Varför inte bara fortsätta att göra det man alltid gjort i det tysta?

• Laddar…
  7. 13th Marine

13th Marine

Are we there yet?
    Jag förstår att det är svårt, men kan det vara för att man vill göra det lagligt utan att behöva lägga fyra år på praktik?

8. P
    Husägare · 2 141 inlägg

Pin

Husägare
    Din argumentationsteknik är under all kritik. Jag har bara besvarat dina i min mening felaktiga generaliseringar som började med att svenskar inte kan följa regler. Jag tycker tvärtom att vi är i topp där och själv gillar jag regler så jag har inget behov av att flytta till U länder vad gäller regellydnad. Tvärtom. Du har missuppfattat mig helt. Dessutom dåligt argument att be någon flytta om man påtalar något som bör gå att förbättra. Lika tramsigt som att säga att du kan stanna i Tallinn eller Torremolinos för spriten och solen.

Jag har inga gelikar här och driver ingen speciell linje. Min ståndpunkt är att nuvarande regelverk skulle kunna förbättras men inget som stör mig personligen. Jag har inget större behov av elektriker och gör det enklaste via hempul men bara där jag har kompetens. Rent principiellt är systemet däremot en katastrof.

Kanske du förväxlar mig med någon av alla andra som svarat på dina dåligt underbyggda inlägg?

Redigerat 18 jan 08:44
  9. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Varför är det viktigt att det är lagligt?

Är inte frågor som att kunna handla sprit i livsmedelsbutiker viktigare?

10. 13th Marine

13th Marine

Are we there yet?
    Personligen föredrar jag att koppla el lagligt.

Köpa sprit på Ica känner jag inget behov av, jag klarar mig på folkölen.

11. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Frågan är kanske snarare vad svenska folket skulle välja

12. Papperskatt
    Byggnadsvårdare · Näsåker · 74 inlägg

Papperskatt

Byggnadsvårdare
    Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Själv är jag emot spritförsäljning o livsmedelsbutiker, men för all del lobba för det du.

• Laddar…
  13. G
    Medlem · 821 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Om du är emot livsmedelsbutiker, hur ska du då överleva?

• Laddar…
  14. Papperskatt
    Byggnadsvårdare · Näsåker · 74 inlägg

Papperskatt

Byggnadsvårdare
    Självklart så råkade jag skriva fel bokstav och det skulle stå ”i” och inte ”o”, men det tror jag att till och med du förstod.

15. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 054 inlägg

Fairlane

Medlem
    Sådär lät det nog när kvinnor krävde rösträtt för drygt 100 år sen.
    Ska man alltid vara nöjd med gällande regler, hur korkade de än är så kommer aldrig några förbättringar ske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.