Byggahus.se

Dryga böter efter grannfejd

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Vi hade en granne som körde flistuggen så fort vi satte å grillen. Mycket märkligt beteende eftersom han inte bor i vindriktningen.

3. K
    Medlem · Nivå 11
    Haha. Du tror inte att det är en slump anna? Filmade du det?

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Vi får väl anta att han övergår till något värre nu då, fast kanske mer utstuderat så att det blir svårare att bevisa.

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 24
    Jag tror han var för dum för att förstå att man kan stänga av klipparen utan att behöva vänta på att bensinen tar slut. :D

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Varför skulle jag filma?

7. T
    Medlem · Nivå 19

Staten fick 34000:-
    Brottsofferfonden generösa 800
    Och grannen som utsatts för brottet fick noll kronor. Bara i Sverige.

Fast även detta fall är åtminstone ännu ett bra exempel på att det visst kan löna sig att anmäla småbrott.

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Vem betalar anmälarens rättegångskostnader? Ingen bra dom för skattebetalarna då hela kalaset förmodligen kostar mer än vad staten får in :(

9. T
    Medlem · Nivå 19
    En dom åt andra hållet hade varit dålig för skattebetalarna...

Att vi i Sverige inte har ett rättsväsende där var och en måste vara miljonär för att kunna hävda sin rätt tycker nog trots allt de flesta skattebetalare är bra, tror jag.

• Laddar…
  10. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Fick verkligen grannen noll knonor?

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja varför inte?

Om det var böter som utdömdes så blir det ju så.
    Skadestånd/ "sveda och värk" skulle det vara oerhört låg ersättning för, om någon alls, i ett sådant här mål.

Jag uppfattade det inte som att det var ett civilmål med en stämning mot grannen i grunden. Men även då är det skäliga beloppet i stämningen de direkta kostnader grannen fått av grannens agerande + möjligen en mycket låg "sveda och värk"-ersättning. För jag kan inte riktigt se vilken ersättningsbar skada denne granne lidit.

12. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Han borde åka dit för otilltåten tomgångskörning också! :)

13. H
    Medlem Nivå 7
    lagboken är väl , förhoppningsvis, full av paragrafer om miljöförstöring, tomgångångskörning bara en.