Vi hade en granne som körde flistuggen så fort vi satte å grillen. Mycket märkligt beteende eftersom han inte bor i vindriktningen.

K
Haha. Du tror inte att det är en slump anna? Filmade du det?

Vi får väl anta att han övergår till något värre nu då, fast kanske mer utstuderat så att det blir svårare att bevisa.

Jag tror han var för dum för att förstå att man kan stänga av klipparen utan att behöva vänta på att bensinen tar slut. :D

Kallebo skrev:
Haha. Du tror inte att det är en slump anna? Filmade du det?
Varför skulle jag filma?

Staten fick 34000:-
Brottsofferfonden generösa 800
Och grannen som utsatts för brottet fick noll kronor. Bara i Sverige.

Fast även detta fall är åtminstone ännu ett bra exempel på att det visst kan löna sig att anmäla småbrott.

Vem betalar anmälarens rättegångskostnader? Ingen bra dom för skattebetalarna då hela kalaset förmodligen kostar mer än vad staten får in :(

Jonatan79 skrev:
Vem betalar anmälarens rättegångskostnader? Ingen bra dom för skattebetalarna då hela kalaset förmodligen kostar mer än vad staten får in :(
En dom åt andra hållet hade varit dålig för skattebetalarna...

Att vi i Sverige inte har ett rättsväsende där var och en måste vara miljonär för att kunna hävda sin rätt tycker nog trots allt de flesta skattebetalare är bra, tror jag.

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Fick verkligen grannen noll knonor?

Mikael_L
Jonatan79 skrev:
Fick verkligen grannen noll knonor?
Ja varför inte?

Om det var böter som utdömdes så blir det ju så.
Skadestånd/ "sveda och värk" skulle det vara oerhört låg ersättning för, om någon alls, i ett sådant här mål.

Jag uppfattade det inte som att det var ett civilmål med en stämning mot grannen i grunden. Men även då är det skäliga beloppet i stämningen de direkta kostnader grannen fått av grannens agerande + möjligen en mycket låg "sveda och värk"-ersättning. För jag kan inte riktigt se vilken ersättningsbar skada denne granne lidit.

Han borde åka dit för otilltåten tomgångskörning också! :)

• Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
martin43 skrev:
Han borde åka dit för otilltåten tomgångskörning också! :)
lagboken är väl , förhoppningsvis, full av paragrafer om miljöförstöring, tomgångångskörning bara en.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.