Byggahus.se

Droppnäsa på staket?

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Ska ge mig på att bygga staket och tänkte rådslå lite med er ang droppnäsa, är det nödvändigt?
    Jag ska ha stående spjälor.
    Hur sågar man dessa enklast? (Har ger/kap)
    Hur många graders vinkel?

Känns som det är lätt att kapa lite fel vid detta moment vilket kan göra att spjälorna får lite olika längd?

Allt virke är impregnerat, spjälorna ska bli 80cm

2. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Hade byggt en kaprigg. Sätt fast sågen och sätt fast ett anhåll 80 cm från klingan så blir alla spjälor lika långa. Vad gäller droppnos så kan du nog skippa det om det gäller impregnerat och det ska vara omålat. Annars är det enkelt med nämnda rigg. 20-25 grader räcker.

3. Z
    Medlem Nivå 1
    Vad menas med kaprigg? Kan du förklara lite för en nybörjare

4. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Jo. Men tänk att du tvingar eller skruvar fast din kap/gersåg på ett bord. Sedan fäster du ett anhåll (det kan vara vad som helst, en brädbit förslagsvis) så att änden på brädan du vill såga ligger mot anhållet. Då blir varje bräda exakt samma längd om du så gör 300 staketribbor. Du behöver bara mäta första gången så det går fort.

5. Z
    Medlem Nivå 1
    Tackar!!
    Vad tror du krävs för vinkel på stolparna? Har precis börjat och gjorde endast 10grader på de första två, funderar på om det är för lite?
    För vattenavrinning upptill alltså

6. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Ja. 10 grader är nog väl snålt. Dubbla det.

7. Z
    Medlem Nivå 1
    Misstänkte det, tack igen!
    Tur jag har dig som bollplank här, jag forsätter tills du tröttnar

Jag sätter stolparna i plintarna med fransk träskruv, har förstått att dessa ska förborras. Måste man det? Jag drog 4 per stolpe och alla drog stenhårt utan att trät sprack, funkar det så länge inte trät spricker eller kan det spricka senare också för att man inte borrat?

8. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Rimligt att förborra för fransk ja. Det finns självborrande med rillor också. Stolparna kan såklart spricka men du har gjort helt rätt och minimerat risken.

9. Z
    Medlem Nivå 1
    Okej, jag förstår. Har tyvärr redan köpt franska som inte är självborrande.
    Men säg att jag fortsätter lyckas skruva dessa utan förborrning och utan att stolparna spricker, går det isåfall bra eller kan de spricka i efterhand eller innebär det någon annan nackdel?
    Tanken är att spara lite tid plus att jag drar 2 skruv på varje sida om stolpen som sitter instort sett mitt emot varandra, förborrar jag från båda hållen är jag rädd att hålen går i varandra och skruvarna ej drar sen. Nu kan jag skruva dem med lite-lite vinkel mot varandra så dom inte krockar och det har funkat hittills

10. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Aha. Du hade inte förborrat. Missuppfattade dig. Ja du. Det beror på många saker om det kommer spricka. Sanningen är att ingen vet men troligen inte. Hur nära änden är det och hur grova är stolparna? Ju längre från änden och ju grövare desto lägre risk. Hade inte "sparat tid" på att få riskera att göra om. Förborrar en hel del faktiskt, allt blir bättre och mer exakt. Inte altantrall förstås men annars så. Kan du inte förborra med samma vinkel?

11. Z
    Medlem Nivå 1
    Det är 70x70 stolpar.
    Nedersta hålet är 70mm från ändträt.

Det går säkert förborra i samma vinkel men kan tänka mig att skruvarna går i varandra ibland.
    Skruven går in 45mm på varje sida och är rakt emot varandra.

12. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 11
    Jag hade egentligen inte oroat mig. Ta kortare skruv?

13. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Jag körde ner ett spett i marken och ställde kap o ger sågen på marken 80cm ifrån den. Tveksamt ergonomiskt men snabbare uppriggning är svårt att fixa.