Byggahus.se

droppbevattning från grävd brunn

1. K
    Medlem Nivå 3
    Hej! Jag har en grävd brunn jag skulle vilja använda till bevattning. Den ligger ca 30m från odlingen som är på ca 50m2. Brunnen är ca 5m djup och normalt vattenstånd är drygt en meter under nivån för bevattning.

Tänkte använda droppslang för att minska på förbrukningen. Jag tror att vattenbehovet är ganska litet så mina funderingar är mot en mindre dränkbar pump? 220v finns.

Vad kan ni rekommendera för produkter: pump, slang, kopplingar, styrning... Någon som har gjort något liknande?

• Laddar…
  2. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    En vanlig dränkbar pump fungerar inte med droppbevattning.
    De pumparna ger högt flöde och lågt tryck. Får de jobba för tungt går de sönder.
    Med droppslang måste du ha någon form av hydrofor/pumpautomat. (De tål inte frost.)

3. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
  4. K
    Medlem Nivå 3
    Ok, det kanske får bli en vanlig pumpautomat. Det finns inte mindre pumpar som istället får gå längre tid, tänker att det borde finnas typ till fontäner? Men de kanske inte klarar nivåskillnaden.

5. T
    Besserwisser · Nivå 9
    Jag har modell "svettslang" som klarar sig utmärkt enbart på det artesiska trycket från min brunn, vilket torde ligga på runt 0,2 bar vid bevattningsnivån.

För att få bevattning även till växthuset som ligger ungefär på "nollnivå" så tänkte jag koppla på en sån här: http://www.ebay.com/itm/111568574286?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT. Denna typ av pump klarar dock sällan att suga luft, så i ditt fall borde en dränkbar fontänpump funka bättre att sänka ned i brunnen.

Den torde ge tillräckligt för en "svettslang", är näst intill ljudlös och drar näst intill ingen ström att tala om. Vill man vara ännu mer ambitiös kopplar man in den på en solcellspanel så får man automatisk styrning på köpet.

Redigerat 23 maj 2015 22:19
    • Laddar…