Hej,

Håller på att byta blandare och behöver därför koppla in till varmt vatten, kallt vatten och diskmaskin.
Stötte dock på problem att både varmvatten och diskmaskinskopplingen läcker. Använder gängtejp (vet dock inte helt hur mycket) och dragit åt så mycket det går. Läcker fortfarande någon droppe åt gången.

Någon vänlig själ som kan hjälpa till hur man ska börja felsöka och vad som kan vara fel?

Bild 1 - Diskmaskinskoppling. Mellan 1an och 2an läcker det ut någon droppe per någon sekund.
IMG_3675.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2 - Varmvattenkoppling. Mellan 2an och 3an pressas det ut någon droppe varannan sekund
IMG_3674.JPG
Skapa konto

Det är rätt mått på gängorna så de ska passa med varandra. Min tanke är att jag har gjort något fel med tejpen, men det borde väll ändå inte kunna läcka, tejpen är väll bara till som en extra säkerhet och inte fär att täppa igen?

Gällande bild 1:
Det ska inte vara någon gängtejp på något ställe, det ska vara planpackningar.

Gällande bild 2:
Mellan 1&2 ska det inte vara gängtejp utan bara klämringen
Mellan 2&3 ska det vara antingen planpackning eller lin&pasta (eller gängtejp) beroende på hur gängänden på avstängningsventilen ser ut.

Demmpa skrev:
Gällande bild 1:
Det ska inte vara någon gängtejp på något ställe, det ska vara planpackningar.

Gällande bild 2:
Mellan 1&2 ska det inte vara gängtejp utan bara klämringen
Mellan 2&3 ska det vara antingen planpackning eller lin&pasta (eller gängtejp) beroende på hur gängänden på avstängningsventilen ser ut.
Tack för infon, Demmpa!

Så här ser gängänden på avstägningsventilen ut när gängtejpen är borttagen, ska det vara planpackning eller lin& pasta? (om lin&pasta hur mycket brukar man ta?:
Bild 3:
IMG_3677.JPG
Skapa konto

Kallvattnet har en annrolunda koppling, då den inte har "Del 2) mellan avstägning och blandarkoppling så ska inte där heller vara någon gängtejp utan bara klämringen?
Bild 4:
IMG_3678.JPG
Skapa konto

Förresten, planpackning, är samma som gummipackning? http://www.bauhaus.se/gummipackning-o20-2st.html?nosto=nosto-searchpage-1

tommib
Du har en klämringskoppling ut från ventilen vilket även borde sitta på blandaranslutningen. Det du har mellan kanske är en reduktionsdel men den är felaktig då du har en klämringsfattning ut från kulventilen. Vad du ska ha är en förminskningssats om rören inte har samma dimension, t.ex. denna http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-forminskn-10x08/ men av korrekt dimension då. Finns att köpa på t.ex. Hornbach i Botkyrka.

Om kulventilens anslutningar är av samma dimension så ska det inte sitta något alls mellan, precis som på kallvattenanslutningen.

Alla delar ska helst vara från samma tillverkare då det kan skilja lite i vinkel på konan och dimensionen på klämringen (sägs det)...

Inget av ställena ska ha gängtejp.

Planpackning kan vara antingen gummipackning eller fiberpackning. Troligen ska du ha en fiberpackning till diskmaskinsanslutningen. T.ex. här http://www.jula.se/catalog/bygg-och...packningar-och-o-ringar/packningssats-199372/ kan du köpa en hel sats. Du kan också köpa en enstaka packning, bl.a. på Hornbach...

tommib skrev:
Du har en klämringskoppling ut från ventilen vilket även borde sitta på blandaranslutningen. Det du har mellan kanske är en reduktionsdel men den är felaktig då du har en klämringsfattning ut från kulventilen. Vad du ska ha är en förminskningssats om rören inte har samma dimension, t.ex. denna [länk] men av korrekt dimension då. Finns att köpa på t.ex. Hornbach i Botkyrka.

Om kulventilens anslutningar är av samma dimension så ska det inte sitta något alls mellan, precis som på kallvattenanslutningen.

Alla delar ska helst vara från samma tillverkare då det kan skilja lite i vinkel på konan och dimensionen på klämringen (sägs det)...

Inget av ställena ska ha gängtejp.

Planpackning kan vara antingen gummipackning eller fiberpackning. Troligen ska du ha en fiberpackning till diskmaskinsanslutningen. T.ex. här [länk] kan du köpa en hel sats. Du kan också köpa en enstaka packning, bl.a. på Hornbach...
Det var nog jag som råkade hålla reduktionsdelen upp och ner. Så här ser flödet ut 1 blandare med klämring, 2 reduktionsdel, 3 avstägning. Frågan är då ska jag ha packning eller lin mellan 2 och 3?
Bild 5:
IMG_3679.JPG
Skapa konto

Som jag har förstått det så är alla delar korrekt, det är innehållet som är fel. Detta är korrekt?

- Diskmaskinen så ska det bara vara packningar.
- Kallvaten ska bort med tejpen och bara vara fritt med klämringen.
- Varmvatten ska 1->2 vara fritt utan packning, bara klämringen.
- Varmvatten 2->3 ska vara lin eller packning?

Är detta korrekt?

När man frågar i affären så har de ingen aning :(

tommib
Kolla länken jag la i min post. Jag har aldrig sett en reduktionsdel för klämringskoppling som ser ut sådär, men det kan förstås finnas. Det ser mer ut som en övergång från typ G15 till 10mm klämring. Hur ser den ut invändigt? Har den en konisk del som passar i den koniska delen i kulventilen eller är det en helt platt yta? Du kan prova med lin och pasta men det är inte så det är tänkt att passa. Packning kan du inte ha eftersom klämringsdelen på kulventilen kommer skära sönder packningen när du skruvar ihop det.

Om den reduktionskopplingen nu är rätt, dvs den är konisk invändigt och faktiskt passar i kulventilen, så ska det inte vara något lin/pasta någonstans, allt ska bara kopplas ihop. Packning till diskmaskinen förstås, funkar troligen med antingen gummi eller fiber.

tommib skrev:
Kolla länken jag la i min post. Jag har aldrig sett en reduktionsdel för klämringskoppling som ser ut sådär, men det kan förstås finnas. Det ser mer ut som en övergång från typ G15 till 10mm klämring. Hur ser den ut invändigt? Har den en konisk del som passar i den koniska delen i kulventilen eller är det en helt platt yta? Du kan prova med lin och pasta men det är inte så det är tänkt att passa. Packning kan du inte ha eftersom klämringsdelen på kulventilen kommer skära sönder packningen när du skruvar ihop det.

Om den reduktionskopplingen nu är rätt, dvs den är konisk invändigt och faktiskt passar i kulventilen, så ska det inte vara något lin/pasta någonstans, allt ska bara kopplas ihop. Packning till diskmaskinen förstås, funkar troligen med antingen gummi eller fiber.
Tack för infon, så här ser den ut på insidan mot klämringen och blandaren::
IMG_3683.JPG
Skapa konto

Så här mot kulkopplingen:
IMG_3684.JPG
Skapa konto

Den kom tillsammans med klämringen och muttern som nu sitter på blandarröret. Det är en sådan här: http://www.bauhaus.se/klamringskoppling-10xr15-rak.html

Redigerat:
tommib
Ja, det bekräftar det jag misstänkte. Som du ser i den (och kan utläsa från produktbeteckningen) så är den avsedd för R15 (=G15, typ) gänga i den änden, inte klämringskoppling. Om den passar på gängorna så kan du prova med lin och pasta men det är egentligen inte meningen att det ska fungera. Du behöver en reduktionskoppling, som den jag länkade till, samt en 15mm klämringsmutter (helst den som satt på kulventilen från början) om du ska göra det rätt. Då måste du tyvärr få loss klämringen från blandarfästet. Det är irriterande men går. Man knackar med en skruvmejsel eller något annat hårt på den tjockaste delen av klämringen, runt runt runt, många gånger. Till slut lossnar den oftast. Sen monterar du reduktionssatsen enl instruktionen som bör medfölja.

Aha, tack så mycket för informationen! Ska försöka fixa ihop allt :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.