Droppande köksfläkt

311 läst  8 svar

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag hittade ett liknande ämne skapat av någon annan, men lösningen där gäller inte i mitt fall, så jag hoppas det är ok att jag skapar en separat tråd.

Det droppar från min köksfläkt, det verkar uppenbart att det är kondens som bildas uppe i röret.

Röret går rakt upp och ut via taket. Jag har klättrat upp på taket, och tagit loss den takplatta som röret går igenom, se foton. Jag upptäckte då att ett gammalt getingbo låg och tryckte mot skarven där rören möts, det var fuktigt som en tvättsvamp. Detta var under takpannan. Jag trodde det var detta som orsakade droppandet, att vatten leddes in i skarven via detta bo, men så var inte fallet, då droppandet nu fortsatt i samma takt.

På bilden har jag precis städat bort getingboet och satt silvertejp, som jag såhär i efterhand förstår inte gör någonting, eftersom kondensen kommer inifrån. Det har varken regnat eller snöat på flera dagar och droppandet fortsätter.

På bilderna kan ni se att röret är väl isolerat hela vägen upp. Det är ju en extremt liten bit som det inte är isolerat. Men jag kunde också se att det var fuktigt precis här. Där rören möts under takpannan. Där getingboet låg.

Jag undrar nu vad nästa åtgärd kan vara?

Tack för alla tips som kan tänkas komma. :)

2. Bästa svaret

useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Jag bara spekulerar, men det är ett ganska långt rör ovanför taket där den varma ventilationsluften kan kylas ner och vatten kondenseras. Det kanske skulle hjälpa att kapa av en större del av det?

Du kan ju testa att tillfälligt isolera rördelen ovanför taket och se om problemet försvinner?

3. Fulkemisten
    Husägare · Nivå 8
    Högst sannolikt är @useless något på spåren. Fabriksfärdiga därför avsedda ventilationshuvar brukar vara isolerade även ovan tak utomhus för att undvika detta problem.

4. K
    Medlem Nivå 2
    Ok! Det låter ju troligt faktiskt.

Då har jag ju några följdproblem.
    Jag tänker att höjden på röret måste överstiga eventuell snö, vilket kan ligga ganska högt. Jag bör alltså göra en yttre isolering av röret. Hur bör jag göra en sådan isolering så att den håller året runt?

Tack för era svar!

5. useless
    Självbyggare · Nivå 20
  6. K
    Medlem Nivå 2
    Ok! Då skulle jag kunna testa att kapa befintligt rör och se om det hjälper.

När det gäller takhuven du länkade, så ser jag att den är mycket högre än utrymmet jag har under takpannan. Idag finns bara typ en decimeter utrymme där, men man kanske bara kapar den isolerade delen på takhuven, att passa mitt tak?

Annars känns det som ett ganska stort ingrepp som jag inte vill göra själv.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Den huven var bara ett exempel... Exakt vad som skulle passa hos dig vet jag inte, men jag gissar att man behöver göra ett större hål i undertaket så att man kan stoppa ner det isolerade röret.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Rent tekniskt kan man göra en egen huv. Det är ju bara två rör med isolering mellan och ett lock upptill. Men det är nog svårt att få det snyggt och tätt. Anlitar man en plåtslagare blir det kanske dyrt istället.

9. K
    Medlem Nivå 2
    Röret jag har är väl säkert rätt bra egentligen? Jag tänker att jag först bara kapar ner det så det blir typ 30 cm högt istället, själva "hatten" sitter inte fast ändå.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: