Hej!

Det droppar lite vatten ibland från denna koppling under toaletten. Kan jag byta det själv? Stänga av kranen där på bilden och skruva loss den grå och vita kopplingen? Eller bör jag ringa VVS-kontakten?
Vill ju gärna köpa alla reservdelar innan jag börjar arbetet, vad ska man isåfall leta efter i butiken, dvs vad heter delen jag behöver?

Koppling under toaletten med en kran och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Var droppar/läcker det? Mellan ballofixen och den grå kopplingen eller mellan den vita muttern och porslinet? Är det där ballofixen ansluter till kopparröret?

Det är väl där du behöver börja för att veta vad som ska åtgärdas.

Exakt var läcker det?

Är det mellan porslinet och vita muttern?
Den grå gängade tappen är en del av påfyllningsventilen inne i cisternen, då måste man veta vilken tillverkare, modell och årgång det är på toaletten.

Det kan vara så enkelt som att packningen mellan påfyllningsventilen och cisternens insida läcker eller att vita muttern sitter lite löst.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Hmm jag får studera lite närmre exakt var det kommer ifrån, ser bara att det är blött längs med röret.

Hoppas på en packning! Så skulle ju kunna börja med det? Då är det bara att skruva av och lägga i en sådan va?

Visst borde jag kunna stänga kranen och sen skruva av utan problem? Eller sprutar det ut vatten bakåt ur toaletten också?

Ett bra sätt att leta miniläckage på är att linda toa-/hushållspapper runt kopplingar mm som man misstänker läcker.
Linda papperet "tätt"/"hårt".
Man kan tejpa fast papperet, då räcker det med ett lager papper å linda tejpen tätt & hårt. Väljer man transparent tejp så ser man lättare när papperet blir blött.

Edit: rättstavning.

Redigerat:
  • Gilla
Coolek
  • Laddar…
Om ventilen håller tätt så ska det bara några "droppar" (några centiliter) vatten som kommer, det är det lilla som finns i själva påfyllningsventilen inne i cisternen.
Nej, vattnet i cisternen kommer inte att rinna ut, det är ett "brutet system" mellan tappvattnet och vattnet i cisternen. Det är några/flera cm luftgap mellan utloppet i påfyllningsventilen och vattenytan i cisternen.

• Gilla
Coolek
  • Laddar…
Har lokaliserat att det kommer vatten ur kopplingen här:
Läckande vattenkoppling vid ventil med markerad mutter, eventuellt problem med åtdragning och byte av delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försökte dra åt den men tycker snarast att det började droppa mer då. Vad för del ska jag leta efter i butik? Är det nån speciell mutter? Sen tänker jag att jag bara stänger av huvudvattnet, skruvar av den där helt och byter ut den?
Eller bör jag ringa en expert?

Troligen är det en halvkoppling. Det ser även ut som att det är ett extra mjukt kromat kopparrör, risken finns då att röret har blivit skadat.

Det kan räcka med att byta halvkopplingen, mät diametern på kopparröret samt på gängan på kulventilen, tex
https://www.rinkabyror.se/artikel/pipefix-halvkoppling-10x15r-fkr/

Om kopparröret är skadat så går det att byta röret som slang, exakt vilken beror på hur andra änden ser ut samt hur långt det är mellan.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Efter mer noggrann undersökning droppar det snarare från den grå plastskruven. Hör den till toaletten eller går den att köpa lös tro?

Redigerat:
T
C Coolek skrev:
Efter mer noggrann undersökning droppar det snarare från den grå plastskruven. Hör den till toaletten eller går den att köpa lös tro?
Den hör nog till toaletten så kolla med tillverkaren vad de har för reservdelar.

Hej igen, löste problemet genom att köpa en ny inloppsventil och kulventil. Var nog plastgängan på den gamla inloppsventilen som var problemet. På den nya var det mässing. Kändes mycket mer stabilt.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.