Drog ut puts/gipsvägg när jag tog av golvlister, hur åtgärda?

237 läst  6 svar

1. seme
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Håller på och renoverar mitt lägenhet, och skulle ta bort undergolvsbrädorna. När jag skulle dra listen som satt där, så följde putsade väggen/gipsväggen med och som ni ser på bilderna har det blivit rätt stora hål som jag tror det går inte att spackla på. Det enklaste vore att sätta ditt gipsskivor från tak till golv men kanten mellan vägg och tak är rundad så går inte så enkelt det heller.

Nu undrar jag om ni vet hur man gör, har ni tips om hur man kan fixa detta? Har ni tips på nån ev murare som kan fixa till detta (skåne)?

2. Bästa svaret

Z
    Medlem · Nivå 8
    Det där fixar du själv med gipsputs. Sök här i forumet på "gipsputs" eller "gipsbruk", så hittar du flera trådar.

3. seme
    Medlem Nivå 5
    Japp. Köpte putsbruk istället och blandade, provade i en lite hörna för att se om det bra och kan göra det eller anlita någon!

4. anders07
    Medlem Nivå 13
    Gipsputs är ju lite enklare att hantera med det där ser helt ok ut. Det är bra att blöta upp underlaget lite med en blomspruta först.
    Tänk på att putsbruk/gipsputs inte går att slipa så du inte bygger på för mycket!

5. useless
    Självbyggare · Nivå 12
    Precis snåla hellre lite och avsluta med vanligt finspackel.

6. seme
    Medlem Nivå 5
    Exakt så tänkte jag också. Putsade lite för lite, och sen ska jag spackla över då man kan slippa spackel. Ska kolla idag när den torkat om den sitter bra eller inte.

7. J
    Medlem Nivå 8
    Tänk på att om det är kalkputs så ska du inte ha cement eller kc (kalkcenemt) utan bara kalkputs, bäst tror jag det vanliga är, inte hydrauliskt. Gipsputs funkar nog också...

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: