Byggahus.se

Drömhuset är till salu - hur förhala?

1. D
    Medlem · 1 185 inlägg
    Då har du inte så många alternativ. Det är bara att meddela mäklaren att du avser lägga ett bud och vid vilken tidpunkt det kommer ske.Säljaren kanske är sugen på att invänta ditt bud.

2. T
    Medlem · 154 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Precis vad jag har gjort. Väntar nu bara på att dagarna ska ticka på.

3. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 172 inlägg

tensiden

Husägare
    Även om många säljer enbart till högsta pris för att maximera vinsten är det också en hel del som säljer lite mer med hjärtat eller hjärnan.

Vårat förra hus fick vi utan att ha lagt högsta budet då vi var smidigare att göra affär med (ekonomin i ordning, kunde skriva samma dag). Vi sålde sedan i vår tur till tvåan i budgivningen då denna hade bättre pejl på hus i allmänhet och helt enkelt innebar lägre risk i form av massa tjafs och strul efteråt.

Hoppas du kommer igenom till säljaren!

4. T
    Medlem · 154 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Nu har de fått ett bud tyvärr!

5. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 432 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Bara en vecka kvar till pricken är borta så är det inte bara att buda själv nu då?

6. T
    Medlem · 154 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Jag har ju inte något lånelöfte så jag kan ju inte lägga ett skarpt bud. Men absolut, vi har en dialog med mäklaren. Tyvärr har det snackats om ett snabbt avslut redan på torsdag. Det enda jag kan göra är att be mäklaren framföra att jag är villig att lägga ett högre bud om avslut kan skjutas på i en vecka.

7. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 432 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Ja men du var ju säker på att få låna när pricken va borta.
    Lägger du du imorgon och så skriver på tisdag då har det gått 2 veckor

• Laddar…
  8. T
    Medlem · 154 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Jo, absolut, men jag har fortfarande inte ett lånelöfte i handen idag och jag tänker inte ljuga för mäklaren. Tisdag är nog lite optimistiskt med tanke på röd dag på måndag. Behöver nog tills på onsdag innan allt är klart. Och säljarna/ köparna verkar ju vara inne på avslut nu innan påsk tyvärr.

9. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 073 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Vet du vad du skulle lägga för bud om en vecka skulle jag göra det nu. Bud är inte bindande och då har säljaren möjlighet att välja: säkra pengar nu eller möjlighet till mer om en vecka.

Det låter ju som om de säkra pengarna är det som önskas, men lägger du bud med reservation att du inte vill/kan skriva förrän exempelvis torsdagen efter påsk så finns det ju i alla fall olika värden att välja mellan. Vad din budkonkurrent vill ska du däremot inte ta hänsyn till, ni har ju oförenliga intressen då bara en av er kan vinna.

10. D
    Medlem · 1 185 inlägg
    Ser inte problemet. Lägg högsta bud, skriv på torsdag. Du har en vecka på dig att betala handpenning.

11. T
    Medlem · 154 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Mm, men nu vet ju mäklaren att jag inte har finansieringen klar än.

12. D
    Medlem · 1 185 inlägg
    Man skall aldrig dribbla med mäklare. De skall hållas kort. Minimalt med info. Ofta släpper dom information som de inte borde. T ex ”jag tror att säljaren kan sälja för utgångspris”. Är det i säljarens intresse? Mäklaren bör inte känna till din finansiella situation.

13. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 762 inlägg

ToRy

Medlem
    Mäklaren har koll på dina förutsättningar men du kan ju ändå lägga ett bud. Det blir ju som att säga: "När jag får mitt lånelöfte nästa vecka är jag beredd att ge X kronor för huset." Det är ingen lögn och det blir upp till säljaren att vänta eller inte. Men lägger du inget bud alls lär ju huset vara sålt till nästa vecka.

Med tanke på hur du verkar hoppas på just detta huset tycker jag du ska göra allt du kan för att få det. Att vara passiv i detta läget kommer ge någon annan huset. Kör! Ge ett bud! (y)

Redigerat 31 mar 10:51
  14. T
    Medlem · 154 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Vi har försökt! Men mäklaren har inte svarat eller ringt tillbaka.

15. T
    Medlem · Västra Götaland · 2 762 inlägg

ToRy

Medlem
    Då gör ju mäklaren inte sitt jobb, eller så har mäklaren lämnat över ert bud men inte meddelat er detta. Har ni lyckats förmedla till mäklaren vad ert bud är, om så bara genom mejl/sms/telefonsvarare? Om ni har kontaktuppgifter till säljaren, kontakta säljaren och fråga om mäklaren lämnat över ert bud på x kr. Till säljaren behöver ni inte säga mer än så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.