Byggahus.se

Drömhuset är till salu - hur förhala?

1. T
    Medlem · 152 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Vårt drömhus är till salu - igen.

Såg det huset för snart två år sedan när vi hade bestämt oss för att flytta till en annan ort. Men hade inte möjlighet att köpa något hus just då pga ekonomin. Flyttade till hyresrätt istället.

Nu kan vi snart köpa hus = snart är min anmärkning borta och jag kan då få lånelöfte. Det är bara två veckor kvar! Och vårt drömhus kom just ut på Hemnet igen efter att ha försvunnit i höstas (med sänkt pris för att de inte lyckats sälja under nästan två år). Problemet är bara att det finns en spekulant som ska få se huset på en förhandsvisning (vi lyckades också få komma med samma dag). Hur gör man för att förhala i två veckor om första spekulanten lägger ett godtagbart bud? Mäklaren har sagt att säljaren nu är beredd att sälja direkt om de får utgångspriset (de har tidigare haft bud på ca 100000 kr under nuvarande utgångspris). Marknaden här har nu gått bananas och minsta ruckel säljs för allt ifrån 30-100 % över utgångspriset. Mycket av det som ligger lite lantligare går till "Stockholmare med stor plånbok" som fritidshus så vi som faktiskt bor här och är bundna till den här orten (skola etc) och inte har någon stor vinst sen tidigare med i bagaget får inte mycket kvar att slåss om.

Tips på hur man ska övertyga mäklare och säljare om att vänta ett par veckor tills vi kan vara med och buda?

2. P
    Medlem · Stockholms län · 349 inlägg

PurreP

Medlem
    Om du säker på att du får lån som du tror och har kontanta medel till handpenningen så borde du ju kunna buda ändå...

Om du dessutom klämmer in en besiktningsklausul på två veckor så borde du ju kunna lösa det med banken innan den fristen löper ut...

Lite fulspel är det men du borde inte löpa någon större risk...

Vad säger banken? Är de beredda att ställa ut ett lånelöfte så snart din anmärkning är borta?

3. T
    Medlem · 152 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Kommer tyvärr behöva låna en del av kontantinsatsen och en del sitter låst i en vinstandelsfond som kommer att betalas ut i "slutet av mars eller början av april beroende på när bokslutet görs" så det låter sig inte göras så enkelt.

Hade tänkt att inte begära besiktningsklausul utan vi går igenom det vi behöver se på visningen. Huset säljs med friskrivningsklausul och vi räknar med att vi behöver fixa en hel del efter köp.

Säker på att få lån kan man ju aldrig vara, men jag klarar kalkylerna med råge och kan inte komma på vad som skulle kunna göra att jag blir nekad. Ingen av bankerna jag pratat med kan ju garantera lån innan de behandlar en skarp ansökan, men det de kan säga är ju att de inte kan garantera lån innan anmärkningen är borta.

4. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 900 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Var ärlig mot säljare och mäklare. Försök inte mörka ev gamla anmärkningar mot bank heller utan samma där var ärlig.
    Berätta som det är och visa en stadig kalkyl och att du sedan anmärkningen skött dig till 110%.
    När vi köpte hus och blev tillfrågade om ev borgensman sa jag som det va att mina föräldrar hade anmärkningar som va på väg att försvinna och anledningen till dessa anmärkningar helt öppet vilket jag tror va en fördel för oss.

5. T
    Medlem · 152 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Nej, jag har inte som avsikt att köra något fulspel mot mäklare, säljare eller bank. Men jag tänker ju inte göra någon skarp lånenasökan innan anmärkningen är borta för det har jag fått svart på vitt på att det inte är någon idé, så på vilket sätt menar du att jag ska berätta om den?

6. T
    Medlem · 152 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Jag tänker mer på vad kan jag erbjuda/göra för att mäklaren ska notera mitt intresse och framföra till säljaren att jag är en seriös spekulant som kan erbjuda utgångspriset och är villig att delta i en ev budgivning mot den första spekulanten om säljaren kan tänka sig att vänta i två veckor tills jag fått lånelöftet på plats.

Ska man redan nu höja budet med någon form av villkorat bud (tex utgångsbudet + x kkr om de väntar)? Ska jag säga att jag är villig att skriva kontrakt direkt (om två veckor alltså) och att jag är flexibel med tillträdesdag (vill de att köparen tillträder direkt kan jag göra det men vill de ha någon/några månader på sig fungerar det med).

Jag är ju som sagt tämligen säker på att få lånet om inte banken hittar på diverse konstigheter. Det har jag i och för sig upplevt vid tidigare köp så det är ju inte helt uteslutet. Men den gången berodde det dels på min okunnighet och dåliga vetskap om sambons ekonomi. Jag hade lånelöfte ensam men vi budade på ett hus och skrev på kontraktet gemensamt, men då godkände inte banken honom och de sa att de inte kunde bevilja mig lånet heller då när de nu visste att jag skulle bo med honom. Vi fick skriva om kontraktet och jag fick söka nya bolån, men då gick inte kalkylen ihop hos någon annan bank. Så till sist frågade jag första banken igen och då var det helt plötsligt inget problem med kalkylen. Jag fick skicka in kontrakt och en massa andra papper och då blev det stopp för att jag var provanställd så jag fick fixa ett intyg från arbetsgivaren att jag skulle få fast anställning efter provanställningstiden gått ut. Och så behövdes en kopia på kontraktet på försäljningen av min lägenhet vilket tog lite tid eftersom köparna bodde utomlands. Då var det något med fastigheten istället som hade två beteckningar och det tog en massa tid och pappersarbete att reda ut. Och inskick av kontraktet igen. Detta tog tid och jag fick skjuta på tillträdet och fick betala säljarens kostnader för detta också. Mindre kul, men till sist så löstes allt.

Den här gången har jag mer stenkoll på allt och har fast anställnign sedan länge och bor i hyresrätt. Och ska köpa huset själv från början.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 053 inlägg

hempularen

Moderator
    Om du pratar med banken. Så bör bankmannen kunna ge dig ett besked om huruvida de kommer att bevilja lånet när väl anmärkningen är borta.

Ett sådant besked är visserligen inget formellt löfte. Men ändå ganska säkert.

8. C
    Medlem · 9 106 inlägg
    Besiktningsfrist eller inte så är det ju först vid tillträdet som slutlikviden skall betalas.
    Och frågan om datum för tillträdet brukar enligt min erfarenhet vara en diskussion som kommer upp först efter budgivningen. Säger man tidigast om några veckor så lär dessutom ingen höja på ögonbrynen.

Men risken är så klart att frågan om hur köpet skall finansieras kommer upp redan tidigare och att din förklaring väcker oro hos säljaren. Dessutom måste du ju fixa fram handpenningen, vilket förvisso också formellt sett är öppet för förhandling vid kontraktsskrivning (men får du låna så mycket av banken?)

9. T
    Medlem · 152 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Har ju pratat med tre banker och ingen kan ju garantera något eller ge något förhandsbesked innan anmärkningen är borta.

10. H
    Moderator · Stockholm · 43 053 inlägg

hempularen

Moderator
    Då skulle jag nog vara lite tveksam till att skriva på något innan banken säger OK.

OM det vore helt solklart OK, så skulle bankmannen kunnat ge dig ett informellt OK. Om bankmannen inte vågar göra det, så finns det tveksamheter.

Jag misstänker att banken kan vara lite fundersam om din anmärkning ex. tyder på att du haft totalt kaos i ekonomin för några år sedan. Då vill kanske inte banken se att man sätter igång och lånar direkt första veckan man är fri från anmärkningen. Om det däremot handlar om någon mindre enstaka skuld som gett anmärkning, så borde man kunna se annorlunda på det.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · 152 inlägg

Toogoodtobetrue

Medlem
    Det är en allvarlig anmärkning vilket gör att jag inte vill att de tar en upplysning innan den är borta.

12. Karlia
    Medlem · 1 324 inlägg

Karlia

Medlem
    Du kanske ska vänta ett tag så du hinner spara ihop till handpenningen? Då blir det lättare att få lån.

Även om det känns som drömhuset så kommer det fler.

13. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 900 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Är anmärkningen så alvarlig att banken inte får veta om den alls så kommer de veta om den även om den gått ut och då hjälper det ju inte. Ledsen bara att spara längre. Ett tips är att redan nu börja lägga undan enligt din kalkyl. Exempel du har en hyra idag på 5500 och din kalkyl visar på att du klarar 8000 månaden så sätter du redan nu av skillnaden 8000-5500=2500 på ett konto varje månad. Då kan du lätt visa för banken att du klarar dig enligt kalkyl plus att du sparar pengar till handpenning.

14. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 281 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Om jag vore säljare och en köpare kommer och frågar om jag kan hålla huset i ett par veckor, om kanske ifall jag får lån.
    Då hade jag nog hellre sålt till där det är minst problem.

15. HeineA
    Medlem · 72 inlägg

HeineA

Medlem
    Du är en mardröm att ha som spekulant, bygg inga luftslott, det är nu som gäller, avvakta och fixa ordning och reda i din ekonomi innan du budar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.