Byggahus.se

Drömhus - kostar hur mycket?

1. andeb
    Medlem Nivå 3
    Jag har suttit och ritat på hur mitt drömhus skulle kunna se ut. Mitt problem är bara, jag har inte den blekaste vad det skulle kunna kosta att bygga. Min gissning ligger i spannet 5- 12 miljoner men skulle gärna vilja kolla om det finns någon som har bättre kol..

Jag gissar att huset behöver byggas i betong. Vad tror ni om pris etc? Vore grymt tacksam, även för vilda gissningar så länge dom underbyggs med hur ni tänkt...

Btw, är det billigare att bygga så pass stort? Räknat per kvm, har hittat lite olika sidor som säger hur mycket det borde kosta per kvm. Samt hur mycket påverkar takhöjden? 3,5m kontra standard?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    drömhus.jpg

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Storleken gör inte mycket på byggpriserna men anslutningskostnaderna sjunker per kvm. Dock är det knepiga lösningar eller långa spännvidder som kostar. Takhöjden påverkar inte mycket när man är uppe i dess höga summor.

Du lär nog även få ha mellanbjälklag som betong. Men ska du upp till 12 miljoner måste du ha exklusiva grejer i huset. Men 5 miljoner kan man nog räkna med om du styr hela bygget själv och passar in alla levrantörer själv. Annars kan du nog räkna på 7 miljoner minst för en helentrepenad. Detta är utan anslutningar och tomt såklart.

Ska du ha putsad fasad?

• Laddar…
  3. L
    Medlem Nivå 7
    Bara ett rum med bad/dusch? Tvättstuga saknas?
    Gillar idén med terrassen och den höga takhöjden där!

4. andeb
    Medlem Nivå 3
    Tänkte lägga det nere i Källaren. Dels spa och dels tvättstuga

• Laddar…
  5. andeb
    Medlem Nivå 3
    Huggan, japp jag tänkte ha putsad fasad.

Så du tror det kan vara möjligt med 5 miljoner om man styr allt själv? Drar det inte iväg i både timmar och material på ett så pass stort bygge? Tänkte lägga ut gjutningar på entreprenad, resten arbetsleder jag.

edit. Jag tänkte mig att huset skulle vara i betong helt, gissar att det är den enklaste byggtekniken för att få till allt, speciellt med avbärning

Redigerat 18 jan 2015 21:51
  6. H
    Medlem · Nivå 19
    Ja men då är det standard utrustning och typ Ikea kök inne.

Tycker du ska kolla på plattbärlag som gollvbjälklag. Tror det är mest ekonomiska.

Något som ska realiseras i närtiden?

7. andeb
    Medlem Nivå 3
    Inte helt omöjligt, vi tittar nu på hur vårat nästa boende ska se ut och har vi råd och kan hitta en tomt där ett sådant hus får stå, ja då blir det nog åka av

Har du erfarenhet av att bygga liknande hus?

8. H
    Medlem · Nivå 19
    Nej men jag läser till byggnadsingenjör.

9. F
    Medlem Nivå 5
    Jag skulle nog inte göra en sådan drömkalkylering som 5 miljoner, 170kvadrat i 3 plan är 510 kvadrat och sen har du mindre där uppe, säg 100 kvadrat? bara att du har runda hörn gör ju att det blir betydligt mycket dyrare för en sån enkel detalj

Under 8 milj tror jag inte du får det för. En glad amatörs gissning

10. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Så här tror jag.

5-12 miljoner låter som en bra gissning, för var kostnaden hamnar beror väldigt mycket på hur du lägger upp det. På 12 miljoner hamnar du om du väljer lyxiga material och lyxig inredning samt tar jobbet på totalentreprenad med en helsvensk byggfirma.

Låter du bygget ta tid, säg 3-5 år, köper in byggmaterial när det är bra priserbjudanden eller kanske åker utomlands och handlar en del, gör stora delar av byggjobbet själv, kanske anlitar utländsk arbetskraft till valda delar etc, då kan du komma ner i 5 miljoner.

Hur slutresultatet skiljer sig åt mellan de två sätten att lägga upp det beror mycket på hur kunnig och noggrann du är.

• Laddar…
  11. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Finns inte en chans att det går att bygga det huset för 5 miljoner, det är mindre än vad vårt enkla enplanshus o gäststuga kostade att bygga för några år sedan. Inte heller 7 miljoner räcker. Hur mkt kan jag inte säga men 10-12 verkar rimligare. Betonghus är dyrt. Och fyra våningar kräver förstärkt konstruktion. Det kommer även att krävas dyra speciallösningar för vatten och värme, bara där har säkert 1/2 miljon. Tittar man på detaljer som t.ex. innergolv för 570kvm så blir det lätt 3-500 tusen. Mm.,mm., mm..

12. H
    Medlem · Nivå 19
    Går man efter SCB's statistik, visserligen från 2013 än så länge eftersom dom inte släppt 2014 än så kostar det 21.185:- per kvm bostadsarea att bygga. Bostadsarean i detta hus är 390 kvm och en källare på 170 kvm.

390*21.185:- blir 8.262.150:- men i SCB's statistik ingår anslutningar för el och fjärrvärme, finplanering, tomtutrustning, gator, vägar, VA på kvartersmark och byggherrekostnader som kan hänföras till dessa kostnader.

Därför har jag sagt 7.000.000:- och står fast i att det är en rimlig prissättning för totalentreprenad, förutsatt givetvis att man får tag i en bra byggare. Källare har ingen större merkostnad eftersom man har alla saker på plats ändå. Givetvis räknar jag oinredd källare.

Problemet i Sverige är att dom flesta tror att det ska vara så himla dyrt att bygga men använder man små firmor, tar mycket på rörligt så finns det möjligheter att komma ner till 10.000:- per kvm bostadsarea.

Läs bara om Woyland Wallin.

13. A
    Medlem Nivå 15
    Var hittar du de siffrorna i SCB:s statistik? Jag hittar att småhus (gruppbyggda) kostar mellan 24 628 och 31 961 kr/m² (http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...r-for-nyproducerade-bostader/7329/7336/29543/). Flerbostadshus är betydligt dyrare.

Jag hade aldrig hört talas om Woyland Wallin, men nu har jag läst om honom. Han är en byggmästare tillika byggherre, som anstränger sig för att bygga billigt. Han bygger hyreshus, som han sedan hyr ut. Pengarna han tjänar kommer alltså från hyrorna. För honom är byggandet enbart en kostnad, som han givetvis vill hålla så låg som möjligt.

Om det varit tvärt om, att han tjänat pengar på själva byggandet, om han jobbat på löpande räkning, hade han då varit lika angelägen om att hålla nere kostnaderna?

Wallin har också kommit på att det billigaste är att bygga 1½-plans parhus i trä. Inte att bygga extremt komplicerada fyravåningshus i betong. Jag personligen tror att man lurar sig själv, om man först räknar ut billigast möjliga byggkostnad per m², och sedan applicerar den på en fullständigt annorlunda hustyp.

14. H
    Medlem · Nivå 19
    Vem har gjort det?

Ja för då får han mer i vinst. Men vad spelar det för roll i sammanhanget?

Jag har nog tagit fel siffror från SCB ser jag nu men detta är sammanställda priser vilket betyder att det finns dom som bygger för mindre och dom som bygger för mer.

15. P
    Medlem Nivå 8
    Har du inte en budget på min 10 mnkr tycker jag nog att det är dumt att ens fundera på ett hus liknande detta...