Drömhus i Aspvik

4k läst  21 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Plywooden användes redan av Le Corbusier (en av den modernistiska arkitekturens grundare) och har använts titt som tätt sedan dess. Speciellt i modernistisk och minmalistisk arkitektur. Så den "trenden" får alla plywood-hatare nog dras med en stund till. :p

http://si.wsj.net/public/resources/images/OD-AX537_CORBU_G_20130614171032.jpg

• Laddar…
  2. D
    Medlem Nivå 1
    Plyfa-bonanza har väl aldrig slagit igenom (trots 100år sedan Corbusier) utanför arkitekt- och hipsterkretsarna?

3. A
    Medlem Nivå 1
    Det har aldrig slagit igenom brett nej. Tror det, liksom många andra råa material, utgör en acquired taste.

Tycker själv om det, fast kanske i mer begränsad omfattning. Inte när det sitter precis överallt i större hus. Det är ju en fråga om preferenser.

4. D
    Medlem Nivå 1
    Jag håller med dig. Plyfa kan vara spännande i begränsad omfattning.

Vidare har jag en hat-kärlek mot Le Corbusier. Jag förnekar absolut inte hans storhet. Men att vilja riva Gamla Stan för att bygga en gigantisk betongkomplex? Och att tycka att Slussen är höjden av planering? Jaja, vi är alla barn av vår tid.

5. A
    Medlem Nivå 1

Jag tycker att det är med Corbusier som det är med modernismen överlag: den fungerar bra i liten skala men är ett misslyckande i stor skala (stadsbyggnad/stadsplanering).

Hans planer för gamla stan var ju ren galenskap, han hade förövrigt en liknande plan för Paris.

• Laddar…
  6. Arneby
    Medlem Nivå 2
    Det här huset kommer att lukta illa och vara väldigt fult/äckligt inuti inom 10 års tid. Inte minst i köket :(

7. S
    Medlem Nivå 3
    Haha, det har du rätt. Jag vill dock göra lite skillnad på den björkplyfa på Corbusier-bilden mot furuplyfan här. Eller ännu värre, de hus man har sett i ren OSB.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: