Byggahus.se

Drömbadrummet som blev en mardröm

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 356 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    - Vi har betalat 120 000 kronor för att de skulle förstöra badrummet, konstaterar Kenneth, Agneta och Helene.

Du kan läsa artikeln här: Drömbadrummet som blev en mardröm

2. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 649 inlägg

thomas33

Renoverare
    När jag läser detta, undrar jag om Gävle Byggelite har en aning om hur man bygger ett badrum på rätt sätt.

• Laddar…
  3. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 129 inlägg

Oldboy

Medlem
    Låter som 100% fiffel och båg, men helt säker kan man inte vara på distans och utifrån denna artikel. Dock bör det ganska omgående visa sig om det är ett fuskverk/fuskföretag eller inte om man undersöker det.
    T ex tittar på referensarbeten, hör med tidigare kunder, hör med andra i branschen i Gävle(?), undersöker vilken bakgrund, erfarenhet och utbildning företagets personal och inte minst chefen själv har.

Artikeln är otydlig. T ex så tolkar jag att försäkringsbolaget beräknade återställandekostnaden till totalt 400 kkr, och så får man ett erbjudande om 90 kkr (+ 30 kkr sedan tidigare för någon ospecificerad form av åtgärder?) = 120 kkr. I mina öron låter det liiite för bra för att vara sant. Men, som sagt, det kan också vara dåligt specificerad info i artikeln?

• Laddar…
  4. Elina Blom Westergren
    Medlem · Stockholm · 748 inlägg

Elina Blom Westergren

Medlem
    Nej det var det priset de fick Oldboy, det inkluderar åtgärdande av fuktskada och renovering av hela badrummet från början till slut. Enligt Gävle Byggelite var priset för att de var schyssta. Enligt husägarna var uppskattningen från Försäkringsbolaget för att åtgärda fuktskador på ett betydligt större område än vad som vad aktuellt. Återigen är det en fråga om vem man väljer att tro på.

• Laddar…
  5. D09
    Medlem · västra götaland · 9 386 inlägg

D09

Medlem
    Låter som en bra lösning av toaletten 🤔

6. R
    Medlem · vg · 2 777 inlägg

Rolle85

Medlem
    vilka jävla rötägg till hantverkare alltså...har de ingen yrkesstolthet överhuvudtaget?

7. J
    Medlem · uppsala · 25 inlägg

jonas-81

Medlem
    Jag förstår fortfarande inte varför det finns dom som betalar i förskott. Det starkaste påtryckningsmedlet vi har som konsumenter är att hålla inne pengarna.

Har själv renoverat badrum förra året med en stort fastighetsservicebolag och även fast badrumsrenovering är något dom gör ofta så fanns det mycket som jag fick se till att dom rättade fortlöpande under arbetet.

Så min erfarenhet är har man inte tid att kolla själv vad som gäller så ta in en extern projektledare som håller koll dom pengarna är väl investerade när man gör större och dyrare arbeten där misstag/fusk får konsekvenser.

• Laddar…
  8. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 320 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Fy fan för sådana här fuskare i branschen.
    Inte konstigt att folk ser ner i princip på oss alla och ofta drar alla över en kam.

Själv finner jag inte ens tanken på att fakturera en kund förrän arbetet är slutfört och de är nöjda och glada.
    Möjligtvis skulle det behövas om det går extremt med material och inredning men då gör man det efterhand det levererats till kunden.
    Dock behövs det sällan då man som seriös företagare har bra krediter hos sina leverantörer.

9. Elina Blom Westergren
    Medlem · Stockholm · 748 inlägg

Elina Blom Westergren

Medlem
    Det finns fler bilder i besiktningsprotokollet. Marlén lade till det längst ner i artikeln för er som vill kolla

• Laddar…
  10. G
    Anonym

Gäst

Anonym

Byggelite lurar inte bara Sina kunder

Min man har jobbat för byggelite som snickare/ tapetserare han jobbade 1 månad och 24 Tim övertid utan lön när lönen skulle utbetalas var det någon som stulit pengar från företagets konto.. Vi begärde få kopia på polis anmälan men fick reda på av polisen att det existerade någon anmälan då hette det mickael Petrini skulle betala sen hade han tappat bort bank dosan osv det var i oktober förra året samma månad får min man en faktura från Eniro på 29 000kr som är skriven i hans namn för annonsering åt byggelite vi bestred självklart den fakturan .. Företaget är anmäld för minst 2 fall av bedrägeri då dom inte betalt ut utlovade löner till sina arbetare samt urkundsförfalskning av fakturan detta företag är inte seriöst för fem öre..

11. J
    Husägare · Gävleborgslän · 276 inlägg

Johnsvi

Husägare
    Tycker det räcker med att man kollar företagets Facebooksida för att få ett dåligt intryck. Mycket stavfel och dåligt formulerade meningar. Sen så är ju bilderna dom lägger upp på jobben inte direkt tilltalande. Väldigt stökigt och sen ser kvalitén på arbetet inte jättebra ut heller.

12. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Tätskikt är onödigt, och vattenpass är för nybörjare.... Tänk... inte visste jag att De kunde ha så fel på GVK.... :D
    Undrar vem som begått kontraktsbrott? Troligtvis kunden.... Som anlitade företaget :)

Man blir mörkrädd när man läser sådana här saker... Det är inte bara företaget som dras ned i skiten... Med sig tar de alla andra hantverkare som utför ett bra arbete och aldrig skulle få för sig att lämna ifrån sig ett så dåligt jobb..

13. P
    Medlem · Skåne · 116 inlägg

PO_

Medlem
    Och mina nära och kära undrar varför jag inte tar in hantverkare till hjälp.....

• Laddar…
  14. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 939 inlägg

anders07

Medlem
    Herregud... det var det värsta jag sett tror jag... stackars människor...

• Laddar…
  15. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 320 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Se där... där drar du alla över samma kam... :thumbdown::confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.