Hej jag undrar vad som gäller i följande fall och tar gärna emot förslag hur jag ska hantera detta
var borta över helgen och när jag kom hem så var vår smaragtuja nedkapad 40cm ifrån befintlig höjd på ca 1,6
så det återstod 1,2m blev helt tagen på sängen när det inte har varit uppe till diskussion över huvud taget
har inte agerat än på något sätt men vill ha tort på fötterna när jag ska göra detta

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Det finns en liknande thuja-tråd här där grannen "råkade" ta bort lite för mycket och lite för snabbt. Vad ligger bakom detta?

• Gilla
Xoolo och 1 till
  • Laddar…
Var det grannen, kommen eller maken?

• Gilla
goranax1 och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Var det grannen, kommen eller maken?
kanske lite otydlig i min spec men det var grannen

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns en liknande thuja-tråd här där grannen "råkade" ta bort lite för mycket och lite för snabbt. Vad ligger bakom detta?
har ingen aning då dom köpt huset i andra hand och inte varit med om plantering av häcken

• Gilla
RBruel
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Exakt var står den aktuella thujan?
i tomtgräns som den dåvarande ägaren var med och satte

• Gilla
LarLid
  • Laddar…
Den växer alltså mitt över tomtgränsen mellan era tomter? Är gränsen fastställd, finns gränsmarkeringarna kvar?

Den normala gången är att grannen får göra vad hen vill med den halva av busken/trädet som växer på hens tomt, under förutsättning att det verkligen är där gränsen går. Hen får däremot inte kapa något som växer på din sida av gränsen.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Den växer alltså mitt över tomtgränsen mellan era tomter? Är gränsen fastställd, finns gränsmarkeringarna kvar?

Den normala gången är att grannen får göra vad hen vill med den halva av busken/trädet som växer på hens tomt, under förutsättning att det verkligen är där gränsen går. Hen får däremot inte kapa något som växer på din sida av gränsen.

hur hanterar jag detta ska jag anmälan grannen för egenmäktigt förfarande eller ska jag börja med att kräva att han köper in en ny häck i den befintliga höjden innan han kapade den grannsämjan är ju reda gången så den bryr vi oss inte om

N Nogran skrev:
hur hanterar jag detta ska jag anmälan grannen för egenmäktigt förfarande eller ska jag börja med att kräva att han köper in en ny häck i den befintliga höjden innan han kapade den grannsämjan är ju reda gången så den bryr vi oss inte om
Du börjar självklart med att kolla gränsmarkeringarna och spänner kanske ett murarsnöre mellan dem så du och grannen tydligt ser vart gränsen går. Om grannen klippt sin häck eller den delen av häcken som är på hans sida gränsen kan du inget göra...
Prata vänligt med grannen, anmäl inte utan försök att reda ut problemen själva som vuxna människor.

• Gilla
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
N Nogran skrev:
Det rimliga är att du påpekar detta för grannen och hör vad denne säger om saken, är det ett missförstånd, är gränsen oklar eller varför har grannen egentligen kapat din tuja utan vidare? Därefter föreslår du att grannen får betala för att du planterar en ny tuja (om du är säker på att den stod på din sida gränsen, annars släpper du det hela och planterar en ny tuja [för egna pengar] där du är säker på att den är på din sida gränsen), sen bjuder du över grannen på bärs och grillning av revbensspjäll till helgen där ni kan titta på den nya tujan du planterat ;)

Det mindre rimliga är att du går den juridiska vägen... Men om du insisterar så börjar du med att ta reda på om eran fastighetsgräns är säker (är den tillkommen i laga ordning? är markeringarna kvar?), om gränsen inte är säker måste den först fastighetsbestämmas genom en lantmäteriförrättning, du och grannen lär få dela på kostnaden 50/50 i så fall, möjligen att du får betala lite mer eftersom du tar initiativ till förrättningen. Är gränsen däremot säker tar du reda på vart den går, förslagsvis genom att dra ett snöre mellan gränsrören (rubba dom dock under inga omständigheter!) som du spänner så rakt det går. Därefter gör du en bedömning på vilken sida om respektive fastighetsgräns tujan växer. Växer den helt på din sida har din granne gjort fel och så länge du kan bevisa saken bör du kunna få några hundralappar i skadestånd (eller vad en tujaplanta nu anses vara värd). Växer den på din grannes sida är det inte ditt problem, det är möjligen den förra fastighetsägarens lösöre om vi ska föra något långsökt resonemang om att plantan inte tillförts av fastighetsägaren och därför inte är att betrakta som fastighetstillbehör, jämför med JB 2:4. Växer tujan på gränsen måste du avgöra vilka delar av tujan som skjuter in på din grannes sida om fastighetsgränsen. Om den del som kapats skjutit över fastighetsgränsen kommer din granne mest troligt inte ansetts ha gjort något fel, jämför med JB 3:2. Teoretiskt kan det vara så att grannen borde gett dig en möjlighet att kapa tujan först, jämför med JB 3:2 1:a stycket andra meningen, men det är bara om skadan på tujan kan anses vara av betydelse för dig. Jag törs inte uttala mig om en tuja på 1,6 meter som tappat 40 centimeter kvalar in på rekvisitet om skada som ska vara av "betydelse", men spontant är jag skeptisk. Om skadan är att anse som att vara av betydelse för dig har du möjligen rätt till skadestånd, så även i det fall grannen kapat delar som inte skjutit in på dennes sida fastighetsgränsen, jämför med skadeståndslagen 2:1. Ersättningen kommer dock knappast bli så hög. Mest troligt kommer tujan återskaffningsvärde ersättas (typ vad det kostar att köpa en 1,6 meter hög tuja), möjligen att domstolen kommer gå på metoden att skadeståndet värderas efter hur mycket din fastighet tappat i marknadsvärde på grund utav att din granne kapat 40 centimeter på din tuja (vilket mer eller mindre lär bli försumbart). Så det kommer bli mycket krångel, papper och turer om du börjar jobba via juridik, det är lättare att bara prata med grannen.

Teoretiskt kan kanske eventuella brott enligt brottsbalken vara aktuella, men det kräver som regel uppsåt, vilket jag spontant tvivlar på att din granne haft. Därför har jag lämnat brottsbalks-spåret därhän.

• Gilla
Alfredo och 12 till
  • Laddar…
Står häcken i tomtgräns bör TS inte gå vidare eller kräva nya plantor eller anmäla till myndigheten. Det kommer bara att orsaka mer konflikter och osämja.

En smidigare lösning är att TS sätter en ny Smaragdhäck 60 cm intill den befintliga... Det är inte en optimal lösning men en nödlösning om ni bägge inte kommer överens.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du börjar självklart med att kolla gränsmarkeringarna och spänner kanske ett murarsnöre mellan dem så du och grannen tydligt ser vart gränsen går. Om grannen klippt sin häck eller den delen av häcken som är på hans sida gränsen kan du inget göra...
Prata vänligt med grannen, anmäl inte utan försök att reda ut problemen själva som vuxna människor.
Fast det är ju svårt att klippa ner en häck på höjden enbart på ena sidan.....

• Gilla
Astrantia och 2 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Fast det är ju svårt att klippa ner en häck på höjden enbart på ena sidan.....
Nejdå, det är väl inget konstigt rent tekniskt, men utseendet blir ju... kanske konstigt.. Åtminstone om det är mellan två vanliga villatomter.

Har själv ett stort syrenbuskage i trädgården där vi klipper ner en del som då blir häck och låter det bakom växa upp till ett stort buskage. Blir ungefär motsvarande, fast mer estetiskt tilltalande.

Har ingen bild på det nu, men tänk att det blir ungefär som den här bilden jag googlade upp där dom gjort liknande med tuja istället.
https://www.arborday.org/trees/privacyhedge/images/privacy-hedge.jpg

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle hävda att en häck som anlagts gemensamt är samägd där man har en gemensam beslutanderätt. Inte att den hanteras som allmän växtlighet som tillhör respektive fastighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.