Byggahus.se

Dröjsmålsränta

1. E
    Medlem · Västra Götalands · 31 inlägg

Erwings

Medlem
    Hej,

Jag är i en liten konflikt med en av mina leverantörer. Jag vägrar betala tills han har gjort rätt för sig och leverantören hotar med dröjsmålsränta på 22 %. Jag hittar ingen sådan siffra någonstans i mina papper utan det enda jag har är fakturan (alla uppgifter är borttagna utom just skriften om dröjsmålsräntan) som är bifogad.
    Vad tolkar ni dröjsmålsräntan till?
    Vad kan leverantören göra här?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Fakturalayout.jpg

2. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 943 inlägg

anders07

Medlem
    Det står ju 0% i dröjsmålsränta på den. Det viktiga är ju att du har bestridit fakturan skriftligen och begärt att leverantören ska återkomma med en ny reviderad faktura.
    Det jag har gjort tidigare är att skriva in "[datum] bestrides [initialer]" på de platser/rader där det förekommer felaktigheter och sen skanna in den och maila till leverantören och be honom återkomma.
    Gör du det har du bevis på att du skickat... Rör det sig om större belopp är en rek. brev naturligtvis att föredra...

3. E

Erwings

Medlem
    Tack för svaret. Jag vill helst inte ha en reviderad faktura. Jag vill ha det jag beställt och tills jag fått det så betalar jag inte. Det är då företaget hotar med dröjsmålsränta. Vilket jag också gör tolkningen till 0 % men jag är ändå osäker. Hoppas fler och gärna någon jurist eller inkassoindrivare kollar på detta och har någon kommentar till fallet.

4. H
    Moderator · Stockholm · 42 801 inlägg

hempularen

Moderator
    (jag är inte jurist). Det är viktigt att du betalar en del om leveransen är rätt delvis. Annars kan du åka på både ränta och inkassokostnader.

Även om räntan står som 0% på fakturan, så kan leverantören börja kräva ränta när du inte betalar. Men då måste han hålla sig till räntelagen. Är osäker på vad lagenlig dröjsmålsränta är, men ngt. i stil med 10 - 12%.

• Laddar…
  5. anders07
    Medlem · Stockholm · 5 943 inlägg

anders07

Medlem
    Jo, men du måste ändå bestrida fakturan, annars har du godkänt den inkl. villkor vilket också innebär förfallodatum.

6. E

Erwings

Medlem
    jag har meddelat att jag inte betalar fakturan förrän allt är enligt vad vi beställde. Det var då företaget hotade med dröjsmålsränta fast inga avtal finns om detta.

7. A
    Medlem · Blekinge · 8 841 inlägg

andersmc

Medlem
    Den högsta dröjsmålsränta som får tas ut är referensräntan plus åtta procentenheter, dvs just nu nio procent.
    Men eftersom det står "0%" på fakturan så är det vad som gäller. Så där har väl hantverkaren gjort bort sig lite.

Men i vilket fall så måste du bestrida om du inte tänker betala.

8. E

Erwings

Medlem
    Det är som du skriver Hempularen när det gäller mellan näringsidkare men när det gäller näringsidkare mot konsument ja då framgår inte det i räntelagen. Eller jag har inte lyckats hitta en paragraf om det i alla fall.

Redigerat 12 maj 2014 20:34
  9. H
    Moderator · Stockholm · 42 801 inlägg

hempularen

Moderator
    Se till att meddela det skriftligen.

10. M
    Medlem · Västra Götalands · 8 968 inlägg

-MH-

Medlem
    Dröjsmålsränta från 30 dagar efter kravet framställs första gången. Även mot konsument.
    Du måset betala den del av fakturan som du har fått saker/jobb för.

Det verkar i det här fallet som dröjsmålsräntan är bortförhandlad, men fakturan kan ändå gå till inkasso och du tingas då betala rimlig del av den när den hamnar i tinget.

Redigerat 12 maj 2014 20:32
  11. E

Erwings

Medlem
    Alla varorna som leverantören levererat har fel på sig. Vad ska betalas då? Fakturabelopp-uppskattad kostnad att rätta till det?

12. M
    Medlem · Västra Götalands · 8 968 inlägg

-MH-

Medlem
    Svårt att säga, men det skall vara rimligt. Du kan inte ensidigt avgöra vad som skall/inte skall betalas, utan man får kompromissa lite beroende på hur stora felen är och om de går att fixa etc.

13. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Jag uppfattar som att frågeställningen gäller B2B som har andra regler än B2C i många avseenden.
    Är det B2B så hör väl inte heller frågan hemma på ett konsumentforum och risken är att det blir felaktiga råd.

14. E

Erwings

Medlem
    Frågan gäller B2C.

• Laddar…
  15. V
    Medlem · Stockholm · 823 inlägg

Vanbeasten

Medlem
    Det saknas en del info här. Vad har du fått levererat? Är det fel vara eller är det fel på varorna?

Jag gör en vild men kvalificerad gissning här eftersom du är konsument. Då är det Konsumentköplagen som gäller, så jag hänvisar till

"25 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av att varan är felaktig".

Men det som är korrekt på fakturan skall du betala, annars har leverantören rätt att kräva ersättning av dig för bristande betalning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.