Byggahus.se

Driva in pengar från entreprenör efter tvåårsbesiktning

1. N
    Medlem · Västernorrland · 6 inlägg

nybygge2017

Medlem
    Hej,

I somras hade vi en tvåårsbesiktning (ej att förväxla med slutbesiktning) av vårt småhus. Tidsfristen för att slutföra åtgärderna har löpt ut för flera månader sedan. Ansvarig entreprenör har trots väldigt många påstötningar under hösten inte åtgärdat en enda punkt.

Jag har svårt att uppskatta kostnaderna för åtgärderna, men en gissning är i spannet 50000 kr +/-20000 kr. Detta är ingen struntsumma jag vill låta entreprenören komma undan med. Felen är inte av den art att vi anser att vi kan "svälja dem" och leva med dem. Vi vill ha dem åtgärdade. Eftersom entreprenören inte gör det måste vi anlita andra att göra det. Vi har sedan rätt att kräva pengar från entreprenören (vilken denne kan ignorera också). Jag räknar kallt med att detta kommer dras till Kronofogden och sedan domstol.

Frågan: för er som varit i motsvarande situation och anlitat andra hantverkare och sedan försökt driva in pengarna, har ni några tips eller råd att ge? Hur kan förbättra våra odds till en ev. domstolsprocess? Har ni anlitat advokat? Fallgropar på vägen? Vad blev utfallet? Kan någon hänvisa till rättsfall?

I detta skede tänker jag inte nämna entreprenören om någon undrar. Att dra dem inför ARN, få dem på Råd&Röns svarta lista och ge dem "publicitet" i media är ett kort de inte ska rädas så länge de åtgärdar punkterna eller betalar räkningen.

2. S
    Medlem · 1 487 inlägg
    Kanske ide att kolla upp om Entreprenören redan har en massa betalningsanmärkningar och är konkursfärdig? I så fall kanske det bara är bortkastad tid/energi att dra igång någon större process om den ändå med högsta sannolikhet inte leder till något resultat.

• Laddar…
  3. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 068 inlägg

falkn

Byggveteran
    Håller med ovan. Har entreprenören ekonomisk möjlighet att betala så ta in ett kostnadsförslag på åtgärd och presentera. Händer det ingenting då går du vidare med ny entreprenör och skickar räkningen till den första.

4. tio_Pepe
    Medlem · 1 240 inlägg
    Om entrepenören gör konkurs så är ju TS en av fordringsägarna och ska vara med och dela på det som finns kvar i konkursboet. Då gäller det att hålla sig framme och ställa krav.

5. H
    Moderator · Stockholm · 42 781 inlägg

hempularen

Moderator
    OM det blir en konkurs så kommer det inte att finnas några pengar kvar att fördela till oprioriterade fordringsägare.

Sådana här företag planerar sina konkurser noga.

Såvitt jag förstått så måste du skriva till entreprenören och meddela att om inte anmärkningarna är åtgärdade inom x veckor ("x" måste vara realistiskt, men du behöver inte ta hänsyn till att firman har andra åtaganden), så kommer du att låta en annan firma åtgärda. Jg tror inte att du behöver meddela vad det kommer att kosta. Men när du senare ställer krav på betalning kommer din entreprenör att hävda att du låtit det kosta onödigt mycket, oavsett hur billigt du lyckas få det åtgärdat.

6. N

nybygge2017

Medlem
    Just därför har jag tänkt ta in två skriftliga offerter och använda med den billigaste. Då blir det rimligen domstolens sak att avgöra om jag (1) gjort tillräckligt för att få ett skäligt pris och (2) huruvida priset är skäligt.

Konkursspåret kan ni släppa.

7. N
    Hobbysnickare · Jönköping · 129 inlägg

Nyblivenhusägare123

Hobbysnickare
    Har entreprenörer valt att inte fixa felen? Har dom fått kopian av besiktning? Vad sa dom? ta all kontakt via Mail så det finns på ”papper” så det går spåra så dom inte kan slingra sig

8. N

nybygge2017

Medlem
    Naturligtvis har de en kopia av besiktningsprotokollet. De är mycket väl medvetna om vad som ska göras. Och naturligtvis har jag fört dialog på ett spårbart sätt. De har påstått att de ska fixa felen "vecka x", "vecka y" osv. efter att man jagat dem men de har aldrig behagat höra av sig eller dyka upp.

Hoppas det dyker upp någon som läser tråden och har erfarenheter av frågeställningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.