Hej alla glada,
Vi har fjärrvärme i vårt hus, och värmeväxlaren styrs av en kontrollenhet
som sitter på väggen i ett rum. Kontrollenheten går att programmera för
högre respektive lägre temperatur på olika dagar/tidpunkter.

Nackdelar med detta är att det är rådande temperatur i det rum där kontrollenheten befinner
sig, som styr fjärrvärmeväxlarens matning av värme till radiatorsystemet.
Beroende på hur termostaten på radiatorn i det rummet är inställd, så manövreras fjärrvärmeväxlaren
mer eller mindre ofta, vilket kan leda till märkbara temperaturväxlingar i andra rum.

För att skapa ett jämnare klimat i hela huset, så funderar jag på att ställa upp temperaturen
på kontrollenheten, så att fjärrvärmeväxlaren matar in värme i systemet hela tiden. Plus att i förbindelse
med det justera in alla termostater på alla radiatorer i hela huset för att uppnå en behaglig temperatur.
Detta låter ju vettigt i mina öron, men finns det några andra aspekter med detta som jag inte har tänkt på?
Sådär spontant så känns det som att att energiåtgången inte borde förändras så mycket, men jag tar kanske fel?

Någon som vet?

Finns det ingen utegivare?
Om inte skaffa utegivare å låt utetemperaturen vara huvudstyrande, för bäst reglering blir det om det finns utegivare.

Sen hade jag försökt hitta ett rum/korridor/hall där temperaturen är så jämn som möjligt.

Vissa fjärrvärmebolag har "straffavgift" om difftemperaturen på fjärrvärmevattnet är lågt samtidigt som det är högt flöde.

Skickar man ut varmare framledning än nödvändigt så finns risken att difftemperaturen på fjärrvärmevattnet blir lågt samtidigt som flödet blir högt.

Precis det blir inte bra. Just därför reglerar man temeperaturen till radiatorerna beroende på utetemperatur normalt. Bygga om systemet till det så blir det mycket bättre.

Hej och tack för svar!
Nej någon utegivare finns det inte, men då ska jag undersöka det så får vi se :).

Tack för hjälpen!

P Pontstone skrev:
Hej och tack för svar!
Nej någon utegivare finns det inte, men då ska jag undersöka det så får vi se :).

Tack för hjälpen!
Är du helt säker att det inte finns utegivare? Isåfall montera en ASAP. Utifrån vad du skrivit så låter det som du har en honeywell CM737 styrenhet som funkar som rumsgivare?
Koppla in en utegivare så ska du se att det blir ordning.

Man kan även koppla bort enheten helt som rumsgivare och enbart köra på utegivare om man har svårt att hitta en bra plats för rumsgivaren.

Jag vill påstå att samtliga svar är fel.
Med fjärrvärme vinner man inte på att hålla framledningstemperaturen låg som man gör med värmepump. De problem som TS upplever är lätt att hamna i med dubbla reglersystem som hamnar i lägen där de motarbetar varandra.

Utegivare kan däremot vara vettigt ändå. Då kan man ställa fjärrvärmecentralen så att den kontinuerligt leverar lite för varmt vatten efter situationen och låta radiatortermostaterna reglera utifrån det.

Att tro att man kan få bra reglering inne genom att mäta ute förstår jag mig inte riktigt på.

Med fjärrvärme skulle jag köra med utegivare för värmekurva för att "mota Olle vid grind".
Väl fungerande termostater i alla rum samt ha "lågt" flöde och en högre framledningstemperatur än vad huset kräver.
Ett par grader för varmt vid fult öppna termostater. Så termostaterna får full auktoritet.
Då får du väldigt bra komfort.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi har fjärrvärme, jag har justerat in förinställningen på varje radiator, gv-shunt och gv-slingor, har även optimerat centrala reglersystemet så att vi har så jämn rumstemperatur som möjligt (även utan termostater på radiatorerna).
Vi har följande temperaturgivare till reglersystemet, framledning, utetemp, rumstemp och returtemp.
Därefter har jag monterat och ställt in termostaterna så att flödet nästa börjar strypas vid normala rumstemperaturen.

Utegivaren gör så att framledningstemperaturen höjs/sänks innan rumstemperaturen hinner ändras, det är små små justeringar, dödbandet på framledningen har vi ställd på +- 0,15⁰.

Om man kör med bara rumsgivare så kommer framledningstemperaturen och rumstemperaturen att svaja betydligt mer än om man kör med bara utegivare.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med fjärrvärme vinner man inte på att hålla framledningstemperaturen låg som man gör med värmepump. De problem som TS upplever är lätt att hamna i med dubbla reglersystem som hamnar i lägen där de motarbetar varandra.

Utegivare kan däremot vara vettigt ändå. Då kan man ställa fjärrvärmecentralen så att den kontinuerligt leverar lite för varmt vatten efter situationen och låta radiatortermostaterna reglera utifrån det.

Att tro att man kan få bra reglering inne genom att mäta ute förstår jag mig inte riktigt på.
D Daniel 109 skrev:

Du ligger ju steget före med framledningstempen om du använder dig av utomhusgivare, skulle vilja påstå att det blir ett mycket stabilare system med utomhusgivare.

K Krukmakaren skrev:
Är du helt säker att det inte finns utegivare? Isåfall montera en ASAP. Utifrån vad du skrivit så låter det som du har en honeywell CM737 styrenhet som funkar som rumsgivare?
Koppla in en utegivare så ska du se att det blir ordning.

Man kan även koppla bort enheten helt som rumsgivare och enbart köra på utegivare om man har svårt att hitta en bra plats för rumsgivaren.
Hejsan,
Japp, ingen utegivare.
Det har funnits en från början, men den blev bortplockad i samband med fasadrenovering,
och aldrig återmonterad. Bör vara en smal sak att montera den igen, om jag hittar den.
CM737, rätt gissat!

Jag kan nämna i sammanhanget att vi har en kakelugnspanna som vi eldar i vintertid.
Den är inkopplad på returen från radiatorerna till fjärrvärmeväxlaren. Funkar fint som det verkar.
Vet dock inte om det har någon betydelse i det här sammanhanget.

Demmpa Demmpa skrev:
Vi har fjärrvärme, jag har justerat in förinställningen på varje radiator, gv-shunt och gv-slingor, har även optimerat centrala reglersystemet så att vi har så jämn rumstemperatur som möjligt (även utan termostater på radiatorerna).
Vi har följande temperaturgivare till reglersystemet, framledning, utetemp, rumstemp och returtemp.
Därefter har jag monterat och ställt in termostaterna så att flödet nästa börjar strypas vid normala rumstemperaturen.

Utegivaren gör så att framledningstemperaturen höjs/sänks innan rumstemperaturen hinner ändras, det är små små justeringar, dödbandet på framledningen har vi ställd på +- 0,15⁰.

Om man kör med bara rumsgivare så kommer framledningstemperaturen och rumstemperaturen att svaja betydligt mer än om man kör med bara utegivare.
Var gör man inställningarna för framledningstemperaturen?

P Pontstone skrev:
Var gör man inställningarna för framledningstemperaturen?
genom att justera kurvans lutning

K Krukmakaren skrev:
genom att justera kurvans lutning
Ja, men var? I styrenheten inomhus eller någon annanstans?

P Pontstone skrev:
Ja, men var? I styrenheten inomhus eller någon annanstans?
Ja i styrenheten inomhus. Har inte det i huvudet hur man gör. Kolla i instruktionsboken så är det inte så svårt.
Har du inte den så googla, den finns på nätet.

K Krukmakaren skrev:
Ja i styrenheten inomhus. Har inte det i huvudet hur man gör. Kolla i instruktionsboken så är det inte så svårt.
Har du inte den så googla, den finns på nätet.
Tackar! Ska undersöka!
Det vore skönt att komma ifrån det där med att temperaturen i ett rum styr hela huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.