Byggahus.se

Driftskostnad snösmältning via värmeslingor i mark

1. stefancrs
    Medlem · Västra Götaland · 1 921 inlägg

stefancrs

Medlem
    Hej!

Vi håller på och färdigställer en rätt "jobbig" (dvs lutande) uppfart på vår tomt och överväger ifall vi ska installera t.ex Ebecos snösmältningssystem.

När jag pratar med Ebeco så tycker de att det räcker med en 99m-kabel per hjulspår (ca 20m lång sträcka där detta är viktigast) och som då landar på en total-effekt på cirka 5200W. Det är väldigt svårt att få tag på några siffror på hur många kWh per år det kan röra sig om att ha ett dylikt system men man brukar uppenbarligen endast köra det vid behov och slingorna ska ligga direkt under asfalten. Deras support menar att snö och is smälter rätt snabbt när slingorna är på.

Smart styrning av systemet, som reagerar på t.ex temperatur och nederbörd eller markfukt, det går ju alltid lösa, eller att man bara har en timer man kan köra igång även via mobilen ifall det snöar på dagen när man är hemifrån.

Men är det NÅGON som har någon koll på driftskostnaden?

Alternativt så installerar vi värmeslingor som får värme från bergvärmen och är ett slutet system med glykol i rören osv, men den installationskostnaden måste ju bli bra mycket högre. Ebecos slingor och styrning kostar cirka 6000kr i inköp, läggs i sandbädd direkt under asfalt.

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 011 inlägg

prototypen

Medlem
    Det beror helt på vilken sorts vinter ni får. Jag har och slår bara på när det blir blankis, snön skottar jag bort.
    Vissa vintrar två ggr andra 20 ggr.

protte

3. Haba_tsutt
    Medlem · Södermanland · 281 inlägg

Haba_tsutt

Medlem
    Vi hade självjusterande värmeslinga i vår betongtrappa i förra kåken. Användes ytterst sällan efter att jag hade glömt på den under två månader en vinter. Vi var i Thailand under den sista av dessa månader... förmodligen hade vi områdets mest snöfria trappa - och en av områdets högsta elräkningar under semestern.

4. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Då var den rimligtvis på framförallt när det inte behövdes, vilket inte är planen :)

5. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Ja givetvis är det så! Denna vinter var rätt risig i detta hänseende, men är nog <10 dagar man faktiskt skylle behövt slå på systemet.

Har du någon känsla för spannet kWh?

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 462 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    6000 spänn för kalaset var ju ganska billigt? Det låter ju som att ni ändå har bedömt att det kan behövas, och jag antar att 6000 spänn hit eller dit är oväsentligt när man anlägger 20 meter uppfart?

7. Scouten
    Byggveteran · Lund · 706 inlägg

Scouten

Byggveteran
    Vi har markvärme på ett antal ställen på jobbet och jag skulle inte installera det med mindre än någon form av timerfunktion, för det kan bli fruktansvärt dyrt. Våra styrs på temperatur och det kan som sagt bli kostsamt. Fundera också på vad som händer med smältvattnet.

8. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Kostar det 20kkr/år att smälta snön kanske bergvärme är billigare även om det är dyrare att installera. Alltså vi har redan bvp.

9. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Givetvis blir det med timer och bara för de två hjulspåren.

10. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Det är ju bara att räkna baklänges från vad du betalar för en kilowatt idag, och 5,2 kw som slingan drar? Man brukar väl räkna med runt 1:50 kr per kilowatttimme, alltså ca 7:50 kr i timmen... så för 20kkr blir det ju runt 100 dagar konstant på?

• Laddar…
  11. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Ja, iofs, går ju kolla vad smärtgränsen är. 20kkr var bara ett exempel taget ur luften.

12. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    Man kan ju också vända på frågeställningen;
    Hur lång tid tar det att skotta av uppfarten? Hur mycket tycker du att du ska ha betalt för att skotta? (alternativkostnaden om du har ett arbete du kan jobba oändligt på) Hur länge kan du ha på elslingan för samma peng? :)

13. stefancrs

stefancrs

Medlem
    Egen företagare, så så sett är det bättre att jobba... Största problemet är dock när man inte hunnit och uppfarten blir för hal för att gå och köra upp för.

14. M
    Medlem · 1 365 inlägg
    Har en självreglerande värmekabel i betongtrappen. Låter den stå på från november-april. Har ingen aning om hur mycket den faktiskt drar men ser ingen märkbar skillnad i totalförbrukning jämfört med innan vi gjorde trappen. Å andra sidan är det inga 2*99m kabel heller. Tror den är runt 20 m istället. Tycker också det låter billigt med 6 000 kr för prylarna inkl styrning. Har ett minne av att det skulle kosta runt 30 000 kr när jag kollade och valde därför en självreglerande kabel med bara på/av.

• Laddar…
  15. Dan_Johansson

Dan_Johansson

Allvetare
    För att förvirra dig ännu mer så kan jag ju berätta om mina egna erfarenheter av lutande uppfarter .. jag har nämligen en sådan själv ..
    Vet inte hur mycket den lutar, men höjdskillnaden är ungefär 1,7-1,8 meter på kanske 8-9 meters längd ... Jag har hittills aldrig haft problem att komma upp (på fem vintrar) och det är med små lätta bilar som har halvslitna dubbdäck ... Har också 90 graders vinkel från gatan, så man har ingen större fart när man kör upp ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.