Byggahus.se

Driftsättning golvvärme.

1. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 819 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Vet att man ska vänta minst en månad efer att golvet är färdigt innan man slår på golvvärmen. Men vad är det som kan hända om man har för bråttom? Är det för att klinker,tätskickt,betong eller spackel spricker? Någon som vet vad som kan bli fel?

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 772 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Driftsättning golvvärme.

Det finns risk att det spricker. Flytspackel, fix och liknande produkter behöver tydligen en månad för att härda tillräkligt.

3. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 819 inlägg

snuttjulle

Medlem

Det som är intresant i detta är lite om man tagit till en massa bara för att vara på säkra sidan eller om man är rädd för att tätskiktet ska gå sönder. Är det "bara" ett tätskikt så inebär detta att vid värme i en hall eller något annat ställe där det inte finns tätskikt skulle man kunna få varmt om fötterna lite tidigare. ;) Är sugen att slå på snarast då golvvärmen är det enda som ger värme efter renovering. Blir kanske att ställa in ett löst element. ::)

4. A
    Medlem · 152 inlägg

andreashj

Medlem

Vet inte riktigt. Men har fått för mig att det är extra viktigt att vänta om man kör elburen värme då den kan bli mycket varm fort. Ett vattenburet system har jag fått för mig är trögare = mindre risk för sprickor odyl.
    /A¨

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.