Nu ser jag att i affärerna där vi brukar handla så kan man inte längre köpa en back läskedryck för 35 - 40 kr längre, utan man blir hänvisad till att köpa plastflaskor. Jag har inte sett någon motivering till detta men antar att det har med transporter och miljöhänsyn att göra. Hursomhelst så har priset ökat från ca 7 kr litern till det tredubbla!
Spendrups ska tydligen lansera 33:an i plast för röda backar som substitut för glaset...
http://www.spendrups.se/lib/SubPage.aspx?id=1331
Undrar då hur dom tänkt med pantningen av backen... "Maskinen" läser väl av hur många flaskor det är i backen ovanifrån?
http://www.spendrups.se/lib/SubPage.aspx?id=1331
Undrar då hur dom tänkt med pantningen av backen... "Maskinen" läser väl av hur många flaskor det är i backen ovanifrån?
Jag antar att det har med pengar att göra. Kan man sälja läsken tre gånger så dyrt så är det nog en bra affär för butiken.
Jag tycker att den klassiska läskbacken dominerar för hemmabruk. 33 cl är en rätt bra storlek för läsk, mineralvatten, lättöl etc. 1½ liters flaskor blir lätt avslagna om man inte dricker för mycket läsk. Dessutom kan man plocka ihop en läskback med de sorter man vill ha. Fördelen med plast är att de är lättare att transportera, inte kräver öppnare och kan återförslutas.
Rent ekonomiskt så är det billigare att ta med en glasflaska och slänga den, än att ta med en plastflaska (och slänga den) om man ska iväg någonstans.
Jag tycker att den klassiska läskbacken dominerar för hemmabruk. 33 cl är en rätt bra storlek för läsk, mineralvatten, lättöl etc. 1½ liters flaskor blir lätt avslagna om man inte dricker för mycket läsk. Dessutom kan man plocka ihop en läskback med de sorter man vill ha. Fördelen med plast är att de är lättare att transportera, inte kräver öppnare och kan återförslutas.
Rent ekonomiskt så är det billigare att ta med en glasflaska och slänga den, än att ta med en plastflaska (och slänga den) om man ska iväg någonstans.
Plasten går med att återvinna till 100%, eller?Andreas_H skrev:
Jag är för plastflaskorna, lättare att både bära hem och till återvinningen.
Dock vill jag inte ha ölen i plastflaska
Synd bara att plasten inte är så hälsosam för kroppen... jag tänker mig att plasten läcker kemikalier, vilket glas inte gör på samma sätt. Dessutom blir plast i naturen till mikroskopiska plastartiklar som numera börjar bli ett rätt stort problem i sjöar och hav. Iof kanske de flesta av dem inte kommer från PET-flaskor, men ändå.MB77 skrev:
Där har du den verkliga orsaken! Det är för dålig vinst på backläsk. Carlsberg (ex Pripps) har för flera år sedan slutat med 33cl glas för läsk, med undantag för julmust... och Apotekarnes (Carlsberg) 1,5 liters PET-flaskor är bara på 1,4 liter. Om nu spendrups också slutar så innebär det i praktiken att 33cl glasflaskan är död.Kurtivan skrev:Nu ser jag att i affärerna där vi brukar handla så kan man inte längre köpa en back läskedryck för 35 - 40 kr längre, utan man blir hänvisad till att köpa plastflaskor. Jag har inte sett någon motivering till detta men antar att det har med transporter och miljöhänsyn att göra. Hursomhelst så har priset ökat från ca 7 kr litern till det tredubbla!
Är det inte också ett problem för bryggerierna att få tillbaks glasflaskorna? Brukar komma uppmaningar att folk skall panta sina glasflaskor på höstkanten, så det går att tillverka julmust i den omfattning som dricks under julhelgen.
Så länge handlarna vill så finns det mindre bryggerier som tillverkar läsk i glasflaskor för rödback, däremot är det så lite pengar och tungt att hålla på med så många handlare passar nog på att sluta med dem och då skylla på Spendrups och Carlsberg.
Sen miljövinsten på glasflaskor kontra plast så återvinns båda till 100% men rödbacken är mer skrymmande och väger mer.
Sen miljövinsten på glasflaskor kontra plast så återvinns båda till 100% men rödbacken är mer skrymmande och väger mer.
Följdfrågan är då om plastflaskorna kommer lämnas till återvinning i samma utsträckning som glasflaskorna.Bezt skrev:
Dessutom undrar jag verkligen om det där stämmer (och vad de menar med) att plastflaskan återvinns till 100%. 100% av mängden återvinns till värme via förbränning?