Jag vill försöka jämna ut gräsmattan under sommaren genom att dressa i omgångar. Hade tänkt köpa hem jord från Borlänge Energi, men blir osäker på om någon av deras produkter fungerar duger till att dressa med.

De erbjuder:
ANLÄGGNINGSJORD
Lämplig till all slags anläggning som gräsmattor, planteringar och köksland.
Innehåller en blandning av, Fågelmyrakompost, matjord, grönkompost och sand. Siktad med 10-17 mm såll.

RABATTJORD
Lämplig jord till rabatter, trädgårdsland med mera. Lägg på ett fem cm
tjockt lager på rabatten som ett täcklager,eller mylla ner i befintlig jord.
Innehåller en blandning av Fågelmyrakompost, matjord, grönkompost
och sand. Siktad med 10-17 mm såll.

FÅGELMYRAKOMPOST
Används som gödsel och består till 100% av kompost från Fågelmyra.
Blandas med befintlig jord. Komposten är siktad med 10 mm
såll.
Fungerar det med någon av dessa? Antar att kompsten går bort direkt?

Jag har använt anläggningsjord och sått gräs i förut, utan någon som helst dress eller så, vilket gick ok.

Kan det bli heltokigt om man kör med rabattjord? Tänker om man kör ett väldigt tunt lager per gång.

Tror att anläggningsjorden kanske blir för kompakt?

Vill precis som du jämna ut tomten (i Falun), jag har hittills köpt dressjord på säck från tex Byggmax då jag inte tänkt dressa hela tomten (barnen skulle få spel då..), den jorden har en annan konsistens än anläggningsjord iaf..
Skulle gärna hitta nått ställe att köpa lite större partier, typ släpvagnslass, från, där även dressand är intressant, men har inte hittat nått i omgivningarna än tyvärr.

S SSo skrev:
Vill precis som du jämna ut tomten (i Falun), jag har hittills köpt dressjord på säck från tex Byggmax då jag inte tänkt dressa hela tomten (barnen skulle få spel då..), den jorden har en annan konsistens än anläggningsjord iaf..
Skulle gärna hitta nått ställe att köpa lite större partier, typ släpvagnslass, från, där även dressand är intressant, men har inte hittat nått i omgivningarna än tyvärr.
Försöker hitta sand också, men blir inte klok på vem som kan tänkas köra ut. Skulle helst få hem i kubiksäckar så jag slipper stora högar. För om man får tag på sand antar jag man kan blanda med t.ex. rabattjorden från fågelmyra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.