Byggahus.se

Dremel - är det nåt man har nytta av?

1. S
    Medlem · 224 inlägg

stenna

Medlem
    fantastiskt verktyg , har använt den till allt möjligt , mest vid fönsterrenovering att montera mellanglas-persienner , kapning-slipning kakel med diamant-kapskiva

2. jakkra
    Medlem · 3 inlägg

jakkra

Medlem
    Har du länk till erbjudandet?

3. D
    Renoverare · Stockholm · 780 inlägg

Dublin

Renoverare
  4. jakkra
    Medlem · 3 inlägg

jakkra

Medlem
  5. D
    Medlem · Österbotten · 4 016 inlägg

DennisCA

Medlem
    Många gånger har jag haft nytta av min (en Proxxon). Ofta gäller det att slipa något eller att kapa nånting med de pyttesmå kapskivorna. Den är ganska gammal och jag fick byta triac på den förra året då den fick nåt fel och smälte en resistor. Men nu är den igång igen.

• Laddar…
  6. siggebo
    Verktygstokig · Göteborg · 369 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Jag ärvde en Dremel för tio år sedan och har använt den en (1!) gång.

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Stockholm · 42 inlägg

Stefan_R

Medlem
    Jag använder min (Proxxon) framförallt till att kapa och slipa kolfiber som annars är helt enastående på att slöa ner sågar och filar. Även till avkapning av tunna (upp till ca 10mm) stänger av järn, glas- eller kolfiber eftersom det går mycket fortare (för mig) att kapa med maskinen än att ta fram metallskruvstycke och leta efter bågfilen.

• Laddar…
  8. U
    Medlem · 5 428 inlägg
    Finns kapskiva för trä till dremmel?

9. J
    Medlem · Västmanland · 237 inlägg

JFrisk

Medlem
  10. U
    Medlem · 5 428 inlägg
  11. S
    Medlem · 49 inlägg

Syster.K

Medlem
    Med stadig hand och tungan rätt i mun fräste jag nytt spår på förstörd skruv i en I-Phone när det var dags för skärmbyte. Jäsingen vad nöjd jag var med inköpet då..

12. S
    Medlem · 224 inlägg

stenna

Medlem
    fräst upp alla( små kapskivor) skruvspår i fönstrerns gångjärn(minst 60 års färglager) för att ta ur dem finns inte utrymme att lyfta ur fönstren ,

• Laddar…
  13. J
    Medlem · Västmanland · 237 inlägg

JFrisk

Medlem
    Det är ju ett bekant användningsområde. Återskapat spåren i skruvarna till knivarna i robbotklipparen flera gånger. De är inte alltid så skruvlika efter en sommar i trädgården med något ställe med kantsten som vid olycklig körning verkar ta just skruvskallarna.

• Laddar…
  14. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 807 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Förstår inte frågan. Motivera ett verktygsinköp? ;)

Nej, allvarligt så kör jag ofta kapskiva på den för att kapa småskruv, slipa spår, kapa småsaker, slipa kedjan på motorsågen, borra osv. Har man tävlat med RC bilar har man minst en Dremel i samlingarna. :)

15. slaskman
    Medlem · Skåne län · 1 035 inlägg

slaskman

Medlem
    Fräsa ut för kabel i utanpåliggande dosor !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.