L lbgu skrev:
'Enda' nackdelen verkar vara att kattströet sprids i huset eftersom det lätt fastnar på katterna när de är i lådan.
Fast tyvärr tycker jag den nackdelen finns med alla sorter jag provat, även om vissa är bättre och andra sämre.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast tyvärr tycker jag den nackdelen finns med alla sorter jag provat, även om vissa är bättre och andra sämre.
Visst hamnar lite utanför lådan. Men fördelen mad kattsand som väger lite mer är att nästan allt ligger inom en halvmeter från lådan. Med lättare strö som det handlar om här verkar ju problemet vara att det sprids över mycket större ytor. Hade det varit som vanlig kattsand så hade knappast recensenterna tagit upp det som ett problem.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
engs engs skrev:
Vi är fyra, två vuxna, två barn. Har sällan mer än tre små påsar restavfall när den hämtas varannan vecka. Kan nog se botten på tunnan 9 ggr av 10 när den hämtas. Då tycker jag ändå vi är rätt så "duktiga" på konsumtion, men tanke på hur mycket mat man släpar hem och prylar man får hemburet pinsamt ofta. (Viss oro för att kartongdelen ska översvämmas när vi får fyrfackstunnor nästa år).

De gånger vi har lite mer är om man bytt soppåse i typ garage eller så också.

Ta inte detta som kritik eller så, är genuint nyfiken på hur man lyckas producera så stora mängder sopor på tre pers? Blöjbarn förstår jag av erfarenhet är i en kategori för sig om det är så.
Har ungefär samma tankar. Är också 2+2 hemma och känner mig nästan som en zero waste-aktivist när jag tittar på grannens (som är likande familj) tunnor. Har fyrfack och visst fyller man upp kartong och ofta plast men mat och rest ekar oftast väldigt tomt.
Men uppenbarligen är folk olika...

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det här handlar inte om vilken intelligens som behövs för att kasta sopor rätt. Snarare krävs det ju snarast en brist på intelligens ifall man gör en massa absurda saker bara för att det står något i en broschyr man fått hemskickad från sopavdelningen på kommunen.

Jag känner folk som diskar en del av sitt skräp bara för att det står i någon text att sakerna inte ska vara skitiga när de kastas. Typ mjölkförpackningar. Är ju på nivå som ifall man skulle försöka rengöra toapappret innan man spolar ner det. Men skulle en myndighet skriva en instruktion att det skulle göras för att 'skydda' avloppssystemet så skulle givetvis en stor del av befolkningen göra det och samtidigt tycka att de som inte gör det är oansvariga. Som sagt, lyd order in absurdum är en livsstil för många.

Bara det att man ska behöva skicka med en skrift på en massa sidor för att förklara för folk hur man kastar saker borde få någon ansvarig att inse att systemet är tokigt.
Vart står det att man ska diska sina förpackningar? Mig veterligen så brukar man snarare säga att man inte behöver diska sina förpackningar. Kan dina bekanta måhända missat det?

En googling på "diska förpackningar" ger som första svar detta: "Vi rekommenderar att du sköljer ur dina förpackningar lite snabbt med kallt vatten för att förhindra dålig lukt, men det är valfritt och inget som påverkar återvinningen om du inte gör det."
Svar nummer två: "Förpackningarna behöver inte vara rengjorda. Det räcker med att de är tömda och att det inte finns några matrester kvar."
Du får nog omge dig med fler läskunniga bekanta.

M Maledictus skrev:
Förpackningarna behöver inte vara rengjorda. Det räcker med att de är tömda och att det inte finns några matrester kvar
Lite svårtolkat för hur ska man säkra "att det inte finns några matrester kvar" med mindre än att rengöra?

• Gilla
  • Älska
Troberg och 3 till
  • Laddar…
Poäng!

M Maledictus skrev:
Vart står det att man ska diska sina förpackningar? Mig veterligen så brukar man snarare säga att man inte behöver diska sina förpackningar. Kan dina bekanta måhända missat det?

En googling på "diska förpackningar" ger som första svar detta: "Vi rekommenderar att du sköljer ur dina förpackningar lite snabbt med kallt vatten för att förhindra dålig lukt, men det är valfritt och inget som påverkar återvinningen om du inte gör det."
Svar nummer två: "Förpackningarna behöver inte vara rengjorda. Det räcker med att de är tömda och att det inte finns några matrester kvar."
Du får nog omge dig med fler läskunniga bekanta.
Jag har väl inte skrivit att det stod i instruktionerna att det skulle diskas. Det jag skrev var att de diskade förpackningar typ mjölk och liknande. Vad det stod i instruktionen har jag ingen aning om, men antagligen något om att dessa sopor skulle vara rengjorda på något sätt. Sen finns det väl ca. 300 olika kommuner som alla säkert har olika instruktioner så det blir ju inte lättare av det. Sen ändras instruktionerna med åren också. Första gången jag fick sopsorteringsbroschyr så kommer jag ihåg det absurda att tandpetare skulle sorteras som miljöfarligt avfall. Det var inte med i senare instruktioner, men det visar lite på nivån som blir när man låter 300+ kommuner hitta på sina egna regler istället för att göra det enkelt och ha gemensamma regler för hela landet. Så 300 kommunbyråkrater skulle kunna ersättas med en statsbyråkrat. Borde spara både pengar och förhoppningsvis leda till ett mer genomtänkt system.

• Gilla
Jonatan Hammarstedt och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Yes, så är det, alla kattströ hänger med tassarna och värst är det vid lådan.
Vi skaffade* en sån här kattlåda med lock och problemet har helt försvunnit, det kommer i praktiken inte ut något från en sån här burk. För katternas del är det strunt samma, de går där ändå. Kanske lite bättre för dem, de sitter mer i fred med sina behov där (vilket de vill göra).
En kattlåda med lock och öppning på toppen, designad för att minska spridning av kattsand och ge katten avskildhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

* skaffade = den låg, tokfull med kattsand, i ett dike här i grannskapet under flera månaders tid. Någon hade väl löst sitt avfallsproblem på det sättet 😂 Till slut tänkte jag att den kanske behöver ett nytt hem så jag tömde, rengjorde den samt tog hem den. Katterna gillar den.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Finns kommuner som har olika färger på påsar, fungerar det bra?
Enligt min särbo (Strängnäs) så fungerar det utmärkt, de har haft det länge.
Men troligtvis måste kommunen/ företaget skaffa en sorterings maskin, kanske dyrare än att ställa ut en massa tunnor och göra livet surt för folk.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Kattsanden behöver inte brytas ned. Den blir ju i praktiken grus när den hamnar i marken. Pga Keplers förmodan så kan sanden inte packas tätare än 75% av volymen, dvs i bästa fall så sjunker volymen ihop med 25% när mindre fraktioner transporteras in mellan sandkornen (av vatten). I verkligheten så blir dock volymen mycket mindre när det fylls upp av små fraktioner.
Bentonitlera används bland annat vid avfallshanteringen av låg- och medelaktivt avfall från kärnkraftverken samt vid slutförvar. Det tillsammans med avfallet gjuts in i kopparbehållare som sedan ska förvaras i berggrunden och anledningen till att man valt bentonit är för dens egenskaper i kontakt med fukt. Det blir en hård klump som inte bryts ner de närmsta 100 000-tals åren.

Bentonit, en lera som sväller vid kontakt med vatten, används i slutförvaringen av radioaktivt avfall för att skapa en tät barriär som isolerar avfallet från miljön. Denna egenskap gör bentonit till ett idealiskt material för att förhindra att radioaktiva ämnen läcker ut i omgivningen.

Bentonit i kärnkraft

• Slutförvaring av kärnavfall:
    Bentonit används vid anläggningen för slutförvaring av kortlivat radioaktivt avfall (SFR) i Forsmark och planeras även användas i slutförvaret av utbränt kärnbränsle.
  • Tätning och isolering:
    Bentonitens förmåga att svälla gör att den kan bilda en tät barriär som förhindrar vatten och andra ämnen från att tränga in i avfallet och transportera radioaktiva ämnen.
  • Miljövänlig och säker:
    Bentonit är ett naturligt material som anses vara säkert för miljön, vilket gör den till ett lämpligt val för slutförvaring av kärnavfall.
  • Utveckling och forskning:
    Forskningsprojekt undersöker interaktionen mellan uran och bentonit för att optimera slutförvaringsmetoder.
Andra användningsområden för bentonit
Bentonit används även inom andra områden, såsom:

• Fyllningsdammar:
    Bentonit kan användas vid akut skada i fyllningsdammar för att snabbt täta och kontrollera läckage.
  • Geoteknik:
    Bentonit används för att skapa tätnings- och tätningssystem i geotekniska projekt.
  • Andra industrier:
    Bentonit används inom en mängd andra industrier, till exempel inom jordbruket, läkemedelsindustrin och inom metallurgi.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast 60 liter i månaden för fyra katter är mycket! Vi har två katter och jag uppskattar att vi gör av med mindre än 10 liter per månad. Det är mindre än en tredjedel.

Ever Clean är förvisso svindyrt men man byter aldrig ut den utan plockar bara bort bajs och kissklumpar eftersom och fyller på kanske var tionde dag eller så. Skulle kanske vara värt att testa. Det ska finnas hyfsade kopior billigare, men jag har inget jag kan rekommendera.
Ja och dessutom jäkligt tungt!
Jag håller fast vid min siffra, uppskattningsvis ca 15 liter i veckan… det kan förstås bara vara 13 liter men absolut inte mindre.
10 liter per månad skulle i så fall betyda 20 liter på mina 4 katter och det kan jag inte alls att förstå!
Jag fyller på med ca 10 liter i veckan.
Är dina katter också bara inomhus?

Anitw Anitw skrev:
Är dina katter också bara inomhus?
Ja vintertid och det är den förbrukningen jag syftar på. Sommartid på landet rör de sig fritt och då rör de knappt kattlådorna.

Vad använder du för sorts sand?

Alfredo Alfredo skrev:
Ja vintertid och det är den förbrukningen jag syftar på. Sommartid på landet rör de sig fritt och då rör de knappt kattlådorna.

Vad använder du för sorts sand?
Jag använder denna även om jag egentligen tycker den dammar lite för mycket.
Hade hellre använt Everclean men eftersom jag gör av med lite mer än en påse i veckan så blir det för jäkla dyrt.
Denna kostar strax under 100kr för 10 liter. Grön förpackning med texten "Cattia" och "Spring Fresh", innehåller doftande klumpbildande kattsand, 10 liter, varumärket "Best Friend".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Anitw Anitw skrev:
men eftersom jag gör av med lite mer än en påse i veckan så blir det för jäkla dyrt.
Det kan inte skilja på hur dryga de är då? Vi plockar alltså bara bort bajs och kissklumpar. Vi byter aldrig all sand utan fyller bara på när det börjar bli låg nivå, kanske en tredjedels kartong runt var tionde dag eller så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.